Oliko ennen kaikki paremmin ja koska oli ennen?
Välillä kuulee ihmisten huutelevan tätä ennen oli kaikki paremmin!
En haluaisi herätä 1500 luvulla hammassärkyyn mutta tuolla ilmaisulla moni tarkoittaa ilmeisetä jotain 60 tai 70 tai 80 lukua?
Jos ennen oli kaikki paremmin niin luopuisitko kaikesta mikä on keksitty tuo "ennen" jälkeen, kuten kännykästä ja netistä ja jne
Kommentit (71)
Vierailija wrote:
Palaisin mielelläni 70-luvulle. Ihmiset ja etenkin lapset voivat silloin henkisesti paremmin. Elettiin enemmän pullossa ja huomattu on, että tieto lisää tuskaa, kun ihmiset vertailevat somen kautta mitä muilla (tai mitä luullaan heillä olevan). Työpaikkoja oli enemmän tarjolla, myös niitä suojatöitä.
Pullossa elettiin siinä mielessä, että juopoteltiin ja poltettiin lasten edessä. Työttömyyttä oli, paha öljykriisi ja köyhyys oli pahaa edelleen. Lapsilla ei olut mitään oikeuksia, kouluissa kiusattiin eikä kukaan välittänyt. Elintaso oli niukkaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Palaisin mielelläni 70-luvulle. Ihmiset ja etenkin lapset voivat silloin henkisesti paremmin.
"Lasten fyysisen ja alistavan kurittamisen kieltävä laki tuli voimaan vuonna 1984, mutta asenteet ja käytännöt perheissä ovat laahanneet perässä."
Ainakin tiedetään, mistä sinä tykkäät.
Laki tuskin on millään aikakaudella estänyt lasten kuritusta tai kaltoinkohtelua. Vähän sama juttu, kun ei sitä autoakaan kortilla ajeta.
Asenteet on muuttuneet vaikkakin hitaasti. Kyllä 70-luvun lasten kasvatus oli karmeaa ja fyysinen kurittaminen yleistä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
netti ja puhelin ainakin pilaa lapset kasvatusmielessä katsokaa tilastoja erilaisista uusavuttomuuksista kun enää ei osata mitään eikä tiedätä mistään mitään ei edes normaaleista käytöstavoista
Koulussa töissä, voin vahvistaa tämän.
Koulussa töissä ja uskot moista soopaa. Kaikilla mittareilla mitattuna nykyiset lapset ja nuoret ovat fiksuja, käyttäytyvät hyvin, osaavat enemmän kuin koskaan. Mittareina vaikkapa päihteet, rikokset, osallistuminen ja osaaminen.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
netti ja puhelin ainakin pilaa lapset kasvatusmielessä katsokaa tilastoja erilaisista uusavuttomuuksista kun enää ei osata mitään eikä tiedätä mistään mitään ei edes normaaleista käytöstavoista
Yksi asia on sentään pysyä: nykynuorisoa haukutaan huonoista käytöstavoista.
Näin oli silloin, kun olin itse nuori. Näin oli silloin, kun isäni oli nuori. Ja silloin, kun isoisäni oli nuori. Eikä hänen vanhempiensakaan sukupolvi selvinnyt haukkumatta.
Juuri näin. Tädit on sina päiviteleet nykynuorisoa, tämä ei tule koskaan muuttumaan. Olin 80-luvulla nuori ja meitä kutsuttiin pullamössösukupolveksi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Näin oli silloin, kun olin itse nuori. Näin oli silloin, kun isäni oli nuori. Ja silloin, kun isoisäni oli nuori. Eikä hänen vanhempiensakaan sukupolvi selvinnyt haukkumatta.
Eli suunta on kokoajan vain huonompaan. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tädit on sina päiviteleet nykynuorisoa, tämä ei tule koskaan muuttumaan. Olin 80-luvulla nuori ja meitä kutsuttiin pullamössösukupolveksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Näin tää just menee. Pullamössösukupolvi taitaa olla "virallisesti" sodan jälkeen syntyneet. Saivat kahvin sekaan kastettua pullaa, ja sitä ennen kahvi ja pulla sekä kaikki muukin oli kortilla. Mielestäni tämä sukupolvi juuri pääsikin aika helpolla noin yleisesti. Tukiverkkoa oli, töissä ei ollut 24 7-päivystysvelvoitetta ja pääsivät eläkkeelle suht aikaisin yms. Suurin kriisi oli 90-luvun lama. Arvostan toki heitäkin, ovathan omat vanhempani juuri tätä ryhmää.
Itse elin lapsuuttani/nuoruuttani 90-luvulla ja mieleeni muistuu vain se ahdasmielinen ilmapiiri, kuinka vanhemmat ihmiset olivat olevinaan niin jyrkkämielisiä auktoriteettejä ja kaikki piirteet nuoremmissa ihmisissä tuntuivat heitä ärsyttävän: jos tukka oli pojalla liian pitkä, oli vanhempien "äijien" mielestä selkärangaton ja epämiehekäs vätys. tai vaikka esim. jos ei koulussa oppinut matematiikkaa tai ainekirjoitusta kunnolla, sai opettajalta samantien kovat nuhteet siitä, että "minusta ei ole mihinkään". Kaduilla saattoi myös joku täysin tuntematon tyyppi tulla haastamaan riitaa ja vetämään turpaan ilman, että olisi itse haastanut riitaa ensin.
Ennen 80- ja 90-luvulla oli vähemmän sääntelyä ja kyttäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Näin tää just menee. Pullamössösukupolvi taitaa olla "virallisesti" sodan jälkeen syntyneet. Saivat kahvin seka
Hirveä köyhyys ja työttömyys. Ei auttanut yhteiskunta. Ruotsiin lähdettiin kun oli pakko.
Miehet sai raizkata vaimonsa ja lhakata apsensa. Kaduilla oli väkivaltaa, kiusaaminen järjetöntä. Uskoa ja toivoa ei ollut. Tämä siis vielä 1980-luvulla Suomessa.