Muovien ja kartonkien tiskaaminen, mitä järkeä?
Kuka oikeasti rupeaa pesemään vaikka kartonkista jugurttipurkkia tai jotain oikein likaista muovipakkausta? Hirveää vedentuhlausta. Likaiset roskat laitan sekajätteeseen... Jos pienellä määrällä huuhtaisu riittää (esim. maitopurkki) niin sitten kierrätän.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ei näytä olevan hajuaistia lainkaan. :D
Mulla on itse asiassa tosi hyvä hajuaisti, voisi sanoa liiankin hyvä, kun monet hajut vaivaavat ja saan niistä migreeniä. Mutta jos joku tiskialtaassa olevan tyhjän kermaviilipurkin haju häiritsee, sanoisin, että ongelma on pään sisällä.
Sun ilkeämielinen kommentisi kertoo pahemmista aivovaurioista.
VSe valehtelee, että sillä on muka hyvä hajuaisti. Omakehu vaan haisee.
Voisitteko nyt kertoa, oletteko aina samoja ihmisiä, jotka hoette tätä asiaa, miten muka muovit ja kartongit pitäisi pestä, jotta ne voi kierrättää, ja miten tähän liittyvät asiat ovat kaikki niin ylivoimaisen vaikeita, että puhti menee ja pitää linnouttautua koko päiväksi valittamaan palstalle tästä?
Koska ne ovat usein ruokapakkauksia, ja niihin pakkauksiin jää ruoanjämiä, esim. rasvalikaa, jugurttia jne. Kierrätykseen ei saa laittaa likaisia pakkauksia. Peseminen on veden tuhlaamista, vie lisäksi aikaa, eikä ainakaan pienehköjä kaupunkiasuntoja ole suunniteltu roskien säilömiseen muutenkaan.
Ap
En tiedä, mitä ohjeita sä oot lukenut, mutta ne, mitä mä oon lukenut, nevoo, että kierrätettävät pakkaukset huuhdellaan, ei pestä. Mitä jos vaikka googlaisit asiaa? Mä oon onnistunut kierrättämään aina, jopa yksiössä, jossa oli minimaalinen keittokomero, joten en osaa nyt suhtautua ongelmaasi. Sitäkin tässä ihmettelen, miksi sun pitää kailottaa koko maailmalle, mitä roskillasi teet? Tee mitä teet, mutta miksi tällainen numero?
Hyvä että aloittaja keskustelee tästä aiheesta, joka torpataan aina täällä. Joillakin ihmisillä on TARVETTA keskustella aiheesta, muillakin kuin kierrätysintoilijoilla. Kierrätyksessä on ongelmia, joita ei ole ratkaistu kaikkia kuunnellen, vaan lakaistu maton alle, tosiasioita ei tunnusteta.
Ihan virallinen ohjeistus on, että jos joku ei lähde kylmällä vedellä huuhtaisemalla puhtaaksi, se kuuluu sekajätteeseen. Hulluja nuo tiskaajat, enemmän haittaa, kuin hyötyä. Toki, jos pesee kierrätettävät jollain tiskiveden jämillä, eikä käytä siihen ns. ylimääräistä vettä, niin antaa palaa vaan jos jaksamista riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kerran litran jogurttipurkin sekäjäteastiaan. Siinä oli paksu kuivunut jogurttikerros, joka ei huuhtaisulla eikä liottamalla lähtenyt. Eikös yks naapurin kyylä nähnyt sen roskapussin lävitse, ja parin päivän päästä oli kaikille jaeltu hallituksen lappu, että on ollut sekajätteisiin kuulumatonta tavaraa.
Nimenomaan saa laittaa, jos on likainen, koska jos joutuisi pesuaineita tai kuumaa vettä käyttämään, niin ekologisempaa laittaa sekajätteisiin.
No, siihen loppui näiden roskien huuhtelu minun osaltani, koska täällä on niin tärkeää, että ne ovat oikeissa astioissa. Haiskoon sitten siellä minun puolestani, kunhan roskakyylät ovat tyytyväisiä.
Nauratti tuo. :D Kauheaa että taloyhtiöissä naapurin kyylä lähtee asialle. Se tosiaan kuuluu sekajätteeseen jos ei saa enää tyhjennettyä. Outoa että melkein täysi purkki pitäisi laittaa pahvitölkkikeräykseen.
Niinpä. Itseäni nauratti tässä samaisessa yhtiössä, kun näin metallinkeräysastiassa sipsipussin, kun onhan se nyt metallia se hopeanvärinen sisäpuoli :D
Kyllä ne puhtaina ja kuivina on paljon mukavampaa esim. laittaa saunan uuniin sytykkeiksikin, tai jos kotona jotain sopivaa pikku kartonginpalaa tarvitsee johonkin pieneen 'uusiokäyttöön' johonkin pikku tarpeeseen (tai vaikka askarteluun) niin ei sitä nyt kyllä mistään likaisesta rasiasta viitsi puhtailla saksilla leikata.
Jos joutuu jätehuollostaan huolehtimaan kokonaan itse , eli viemään ne kuvajätteensä esim. jonkun marketin ulkopuolella oleviin, kierrätyspisteen siirtolavasäiliöihin, niin en minä ainakaan ota polkupyörän satulalaukkuuni mitään likaisia peltipurkkejakaan
(...siihen samaan satulalaukkuun siis jolla vien ja kuljetan kaikki päivittäiset ruokaostokseni ja jossa kuljetan myös kaikki pestävät vaatteet ja joskus jotain tärkeitä asiapapereitakin ) .
Ei esim. tyhjiä kissanruokapurkkeja tarvitse pestä täysin puhtaassa vedessä.
Kyllä siihen se tiskinjälkeinen, harmaan samea tiskiainetta sisältävä vesikin riittää vallan mainiosti. (ja varsinaisesta tiskinpesukäytöstä jo 'diskattu' tiskiharjakin käy kyllä vielä siihen hommaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ei näytä olevan hajuaistia lainkaan. :D
Mulla on itse asiassa tosi hyvä hajuaisti, voisi sanoa liiankin hyvä, kun monet hajut vaivaavat ja saan niistä migreeniä. Mutta jos joku tiskialtaassa olevan tyhjän kermaviilipurkin haju häiritsee, sanoisin, että ongelma on pään sisällä.
Sun ilkeämielinen kommentisi kertoo pahemmista aivovaurioista.
VSe valehtelee, että sillä on muka hyvä hajuaisti. Omakehu vaan haisee.
Voisitteko nyt kertoa, oletteko aina samoja ihmisiä, jotka hoette tätä asiaa, miten muka muovit ja kartongit pitäisi pestä, jotta ne voi kierrättää, ja miten tähän liittyvät asiat ovat kaikki niin ylivoimaisen vaikeita, että puhti menee ja pitää linnouttautua koko päiväksi valittamaan palstalle tästä?
Koska ne ovat usein ruokapakkauksia, ja niihin pakkauksiin jää ruoanjämiä, esim. rasvalikaa, jugurttia jne. Kierrätykseen ei saa laittaa likaisia pakkauksia. Peseminen on veden tuhlaamista, vie lisäksi aikaa, eikä ainakaan pienehköjä kaupunkiasuntoja ole suunniteltu roskien säilömiseen muutenkaan.
Ap
En tiedä, mitä ohjeita sä oot lukenut, mutta ne, mitä mä oon lukenut, nevoo, että kierrätettävät pakkaukset huuhdellaan, ei pestä. Mitä jos vaikka googlaisit asiaa? Mä oon onnistunut kierrättämään aina, jopa yksiössä, jossa oli minimaalinen keittokomero, joten en osaa nyt suhtautua ongelmaasi. Sitäkin tässä ihmettelen, miksi sun pitää kailottaa koko maailmalle, mitä roskillasi teet? Tee mitä teet, mutta miksi tällainen numero?
Hyvä että aloittaja keskustelee tästä aiheesta, joka torpataan aina täällä. Joillakin ihmisillä on TARVETTA keskustella aiheesta, muillakin kuin kierrätysintoilijoilla. Kierrätyksessä on ongelmia, joita ei ole ratkaistu kaikkia kuunnellen, vaan lakaistu maton alle, tosiasioita ei tunnusteta.
Mikä se kierrätyksen ongelma on ja mitä tosiasioita ei tunnusteta?
Kierrätys kunniaan kirjoitti:
Kyllä ne puhtaina ja kuivina on paljon mukavampaa esim. laittaa saunan uuniin sytykkeiksikin, tai jos kotona jotain sopivaa pikku kartonginpalaa tarvitsee johonkin pieneen 'uusiokäyttöön' johonkin pikku tarpeeseen (tai vaikka askarteluun) niin ei sitä nyt kyllä mistään likaisesta rasiasta viitsi puhtailla saksilla leikata.
Jos joutuu jätehuollostaan huolehtimaan kokonaan itse , eli viemään ne kuvajätteensä esim. jonkun marketin ulkopuolella oleviin, kierrätyspisteen siirtolavasäiliöihin, niin en minä ainakaan ota polkupyörän satulalaukkuuni mitään likaisia peltipurkkejakaan
(...siihen samaan satulalaukkuun siis jolla vien ja kuljetan kaikki päivittäiset ruokaostokseni ja jossa kuljetan myös kaikki pestävät vaatteet ja joskus jotain tärkeitä asiapapereitakin ) .
sori,sori, pieni korjaus :KUIVAJÄTTEENSÄ siis tarkoitin, eikä siis 'kuvajätteensä' (en siis ole ihan niin innokas valokuvaaja, että sellaisia sentään jätteeksi asti tulisi.( heh,heh)
Joku uskovainen kertoi noin 30 vuotta sitten että jossakin vanhassa kirjoituksessa on ennustettu, että tulevaisuudessa suurimmat sodat tullaan käymään puhtaasta vedestä. Jotenkin uskon tähän asiaan ja yritän säästää vettä omalta osaltani.
Jos vesi maksaa 10e / kuutio, en taatusti tuhlaa sitä jätteiden pesuun.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Joku uskovainen kertoi noin 30 vuotta sitten että jossakin vanhassa kirjoituksessa on ennustettu, että tulevaisuudessa suurimmat sodat tullaan käymään puhtaasta vedestä. Jotenkin uskon tähän asiaan ja yritän säästää vettä omalta osaltani.
Säästää vettä kun Suomessa on vettä järvet täynnä ..
Sincc
Se varmaan asui jossain Australiassa se kirjan kirjoittaja. Ei kovin fiksu. Napajäätiköilläkin sitä riittää vielä jokunen kuutio. Hinaamalla jäälautta sitä saadaan käyttöön lämpimillekin alueille.
Mm. lähi-itään sitä on raahattu näin ..
Ei jestas sentään mitään uuneja sytytetä nestepakkauskartongeilla (niitä kai kuitenkin tarkoitat?)!!!!! Tai ylipäätään polteta uunissa!
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas sentään mitään uuneja sytytetä nestepakkauskartongeilla (niitä kai kuitenkin tarkoitat?)!!!!! Tai ylipäätään polteta uunissa!
Oletko joskus asunut puulämmitteisessä talossa ?
Vierailija kirjoitti:
Jos vesi maksaa 10e / kuutio, en taatusti tuhlaa sitä jätteiden pesuun.
Sincc
Edes käytettyä tiskivettä ?
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on, että säännöllisesti joku (toivottavasti ei sama) vaahtoaa kierrätettävien pakkausten tiskaamisesta? Ei niitä tarvitse tiskata.
Monet pääsee muovit astianpesukoneessa ennen kierrätystä.
Tämä jäteasiahan on oikea kaksinaismoralistinen asia. Omassa tuttavapiirissäni on tunnontarkkoja kierrättäjiä, jotka muutoin kiertävät lakia minkä kerkiävät. Telkkarilupien aikana ei ollut puhettakaan, että sen lunastaisi vaikka telkkariohjelmat kelpasivatkin. Julkisissa kuljetaan ilman lippua, pidemmillä junamatkoilla ostetaan lippu paria pysäkkiä aiemmalle pysäkille, tehdään ja teetätetään pimeää työtä jne. Kait tuolla kierrätyksellä sitten yritetään kiillottaa omaa sädekehäänsä, jotta omat rikokset eivät paljastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on, että säännöllisesti joku (toivottavasti ei sama) vaahtoaa kierrätettävien pakkausten tiskaamisesta? Ei niitä tarvitse tiskata.
Monet pääsee muovit astianpesukoneessa ennen kierrätystä.
Monilla taas ei koko astianpesukonetta edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jäteasiahan on oikea kaksinaismoralistinen asia. Omassa tuttavapiirissäni on tunnontarkkoja kierrättäjiä, jotka muutoin kiertävät lakia minkä kerkiävät. Telkkarilupien aikana ei ollut puhettakaan, että sen lunastaisi vaikka telkkariohjelmat kelpasivatkin. Julkisissa kuljetaan ilman lippua, pidemmillä junamatkoilla ostetaan lippu paria pysäkkiä aiemmalle pysäkille, tehdään ja teetätetään pimeää työtä jne. Kait tuolla kierrätyksellä sitten yritetään kiillottaa omaa sädekehäänsä, jotta omat rikokset eivät paljastuisi.
Niin, kierrättäjäthän ovat loppujen lopuksi vain rikollisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan muovit ja tölkit muun tiskin jälkeen, samalla vedellä. Vettä ei kulu yhtään enempää eikä muovinkeräykseen vietävien muovien edes tarvitse niin putipuhtaita olla.
Eiköhän suurimmalla osalla nykypäivänä ole astianpesukone, ei sinne mitään roskia laiteta.
Ap
On astioita, joita en laita tiskikoneeseen. Mitä järkeä on pyörättää koneessa esim. paistinpannut, jotka vie liikaa tilaa. Vettä siinäkin kuluu, jos tiskikoneen usein käynnistät.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä totaalin ääkiön näpeistä lähtenyt kommentti. Tsiisus.
No eihän siinä järkeä olekaan ja toivottavasti kukaan ei niin tee!
Olen opiskellut joskus ympäristöalaa, ja on jäänyt mieleen, että jos esimerkiksi maitopurkin huuhtomiseen käyttää ennemmän kuin desin hanavettä, sen purkin kierrättämisen hyöty kumoutuu.
Vähän kauhulla välillä kuuntelee, kun varsinkin vanhat ihmiset oikein kunnolla tiskailee pesuaineiden kanssa kierrätettäviä pakkauksia. Eri asia silloin, jos muutenkin tiskaa astiat käsin ja sitten viimeiseksi ruokapakkaukset siinä samassa vedessä, mutta useinkaan ei näin ole, vaan tiskataan ihan erikseen.
Mulla itselläni menee esim. litran jugurttipurkit sekajätteeseen.