Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun opettajat tms. miten 2.lk ympäristötiedossa käydään läpi ihmisen syntymä?

Vierailija
20.01.2021 |

Kerrotaanko vain ylimalkaisesti siittiöistä ja munasoluista vai kerrotaanko esim. yhdynnästä?
Olisiko esim. Olipa kerran elämä- elämän alku jakso mielestäsi sopiva tapa käydä läpi ko. aihepiiri?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep

Vierailija
22/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on opetustv.

Nämä on yläkoulun videoita biologiasta.

.

https://opetus.tv/ylakoulu/biologia/ihmisen-biologia/

Jos kyse oli 2pk ympäristötiedosta niin miten siihen liittyy yläkoulun bilsan opetus??

No siten että ei pidä kertoa liikaa liian nuorille, vaan ikätason mukaisesti. Asiaa kerrataan uudelleen myöhemminkin.

Tänä ikätason mukaisesti on kyllä semmoista sanahelinää ettei ole tosikaan. Kyllä kakkosluokkalaisen pitäisi tietää mistä ne lapset tulee.

Asiaan liittyen en muista että meidän lapsilla tätä oltaisiin käsitelty ollenkaan kakkosluokalla. Viitosluokalla oli ja siellä enemmän painotettiin murrosikää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tästä mitään apua?

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ops/39651/perusopetus/vuosiluokk…

Oletko ope?

Miksi olet noin ulalla mitä opettaa? Eikö teillä ole oppikirjoja? Vai oletko joku steineropettaja?

En, vaan karanteenissa olevan lapsen vanhempi joka vain wilmasta saanut ohjeet että ko. aihepiiri pitäisi käydä läpi. Muu luokka ei ole karanteenissa joten mitään varsinaista etäopetusta ja tarkkoja ohjeita ei ole tarjolla koulusta.

Vierailija
24/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole 5.-6. luokkalaisten juttu enemmän.

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/seksuaalikas…

Kakkosluokkalaisille ei se olipa kerran rlämä ehkä kuitenkaan vielä sovi.

Minkä ikäiselle sinusta Olipa kerran elämä olisi ok?

Aikaisintaan 3. luokkalainen.

Oikeastikko olet tätä mieltä?! Miksi ihmeessä?

Minä kyllä katsoisin jo ennen kouluikääkin jos vain lasta kiinnostaa.

Vierailija
25/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkuopettajana käyttänyt termejä munasolu ja siittiösolu ja kertonut kummalta sukupuolelta tulee kumpikin solu. En ole kuitenkaan puhunut yhdynnästä, tähän mennessä kukaan oppilas ei ole luokkatilanteissa kysynyt soluihin liittyvästä aktista. Moni tokaluokkalainen on vielä ajattelussaan hyvin "lapsellisella" tasolla, jolloin yhdynnästä puhuminen olisi aivan absurdia. Omassa luokassani (1.-2.lk) joitakin oppilaita kovasti puhututtaa "seksiminen" ja muut seksi-sanat, joiden merkitystä lapset eivät ymmärrä. Näihin olen useimmiten kommentoinut näiden olevan aikuisten asioita, koska selkeästi niissä on sellainen sävy, että niitä naureskellaan. Olemme myös puhuneet siitä, että kaikenlaista lapsille sopimatonta kuvamateriaalia on netissä ja joku kaveri saattaa näyttää niitä tai itse saattaa joutua tahtomattaankin vahingossa ko. sivuille. Näistä olen kehottanut oppilaita kertomaan aina jollekin aikuiselle, koska ne hämmentävät pienten mieltä.

Ja tiedoksi sille, joka viisasteli tuolla aiemmin OPS:n kertovan mitä koulussa käsitellään (ja miten), niin yksittäisellä opettajalla on suuri vapaus valita toimintatapansa.

Vierailija
26/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkosluokkalaisille ei se olipa kerran rlämä ehkä kuitenkaan vielä sovi.

Olipa kerran elämä on yksi meidän 5-vuotiaan suosikkiohjelmista. 3-vuotias kurkkii vierestä.

Vierailija
27/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään yksityiskohtasta synnytyksestä eikä seksijuttuja. Tuon ikäisen kanssa voisi puhua kauan vauva kasvaa kohdussa ennen kuin syntyy. Että se kasvaa ihan pikkuruisesta vähitellen vauvan kokoiseksi. Siitä, millainen vastasyntynyt on. Että vauva tarvitsee aikuisen hoivaa, eikä pärjää vielä yksin. Katsella vaikka valokuvia, miltä itse näytti vastasyntyneenä. Kertoa, että vähitellen vauva oppii sitten liikkumaan, syömään, puhumaan. Olipa kerran elämän syntymäjakso ois varmasti hyvä. En oo ope, mutta tämmöisiä ajatuksia mulle tuli.

Vierailija
28/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alkuopettajana käyttänyt termejä munasolu ja siittiösolu ja kertonut kummalta sukupuolelta tulee kumpikin solu. En ole kuitenkaan puhunut yhdynnästä, tähän mennessä kukaan oppilas ei ole luokkatilanteissa kysynyt soluihin liittyvästä aktista. Moni tokaluokkalainen on vielä ajattelussaan hyvin "lapsellisella" tasolla, jolloin yhdynnästä puhuminen olisi aivan absurdia. Omassa luokassani (1.-2.lk) joitakin oppilaita kovasti puhututtaa "seksiminen" ja muut seksi-sanat, joiden merkitystä lapset eivät ymmärrä. Näihin olen useimmiten kommentoinut näiden olevan aikuisten asioita, koska selkeästi niissä on sellainen sävy, että niitä naureskellaan. Olemme myös puhuneet siitä, että kaikenlaista lapsille sopimatonta kuvamateriaalia on netissä ja joku kaveri saattaa näyttää niitä tai itse saattaa joutua tahtomattaankin vahingossa ko. sivuille. Näistä olen kehottanut oppilaita kertomaan aina jollekin aikuiselle, koska ne hämmentävät pienten mieltä.

Ja tiedoksi sille, joka viisasteli tuolla aiemmin OPS:n kertovan mitä koulussa käsitellään (ja miten), niin yksittäisellä opettajalla on suuri vapaus valita toimintatapansa.

En kyllä pidä sopivana, että opettajana tuputat lapsille omaa ideologiaasi.

Vierailija
29/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pidä sopivana, että opettajana tuputat lapsille omaa ideologiaasi.

Mitähän ideologiaa tässä nyt muka tuputettiin?

Vierailija
30/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen lisääntymistä käsitellä toisella luokalla. Jos nyt muistan opsin oikein niin 4. luokalla tulee ihminen laajemmaksi kokonaisuudeksi yltissä. 2.lk yltissä käydään peruselintoiminnot läpi, mutta esim. lisääntymiseen tai syntymään ei sen syvemmin paneuduta.

T. Ope

Vierailija
31/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisen lisääntymistä käsitellä toisella luokalla. Jos nyt muistan opsin oikein niin 4. luokalla tulee ihminen laajemmaksi kokonaisuudeksi yltissä. 2.lk yltissä käydään peruselintoiminnot läpi, mutta esim. lisääntymiseen tai syntymään ei sen syvemmin paneuduta.

T. Ope

Ainakin meidän tokaluokkalaisen kirjassa näyttää olevan luku vauva syntyy jossa käsitellään näitä asioita.

Vierailija
32/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opsit ovat ihan julkista tietoa. Kokeile Googlea.

No, esim. meidän kunnan opsissa tämä kohta kuitataan näin "oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään".

Että ihan ei tuosta pysty päättelemään kuinka tarkkaan esim. ko aihe käsitellään..

No kuule kun tuo on kaikki se osviitta, mitä opettajallekaan on. On täysin opesta kiinni, mitä tuon rajoissa tehdään.

Toki useimmat luokanopettajat opettavat sen mukaan, mitä oppikirjassa sattuu olemaan. Etsi siis käsiisi joku ympän kirja.

Mutta opella periaatteessa on erittäin vapaat kädet, joten aivan turha on täältä kysellä. Ei kukaan voi tietää, miten se Pökkylän koulun Sirpa meinaa homman vetää.

Vierailija
33/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näytettiin sensuroimaton video lapsen syntymästä, joka ei ihan 2lk kamaa ollut. Opettaja paasasi miten syntinen seksi aiheuttaa kipua jä kärsimystä. Uskovainen luokanopettaja kai sillä koitti peloitella lapsia seksin vaaroista, mutta ehkä oli vähän liian aikaista.

Vierailija
34/36 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opsit ovat ihan julkista tietoa. Kokeile Googlea.

No, esim. meidän kunnan opsissa tämä kohta kuitataan näin "oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään".

Että ihan ei tuosta pysty päättelemään kuinka tarkkaan esim. ko aihe käsitellään..

No kuule kun tuo on kaikki se osviitta, mitä opettajallekaan on. On täysin opesta kiinni, mitä tuon rajoissa tehdään.

Toki useimmat luokanopettajat opettavat sen mukaan, mitä oppikirjassa sattuu olemaan. Etsi siis käsiisi joku ympän kirja.

Mutta opella periaatteessa on erittäin vapaat kädet, joten aivan turha on täältä kysellä. Ei kukaan voi tietää, miten se Pökkylän koulun Sirpa meinaa homman vetää.

Kun tässähän nimen omaan kysyttiin miten opettajat ovat asiaa käsitelleet. Kyllä se Pökkylän Sirpa varmaan omasta puolestaan pystyy kertomaan miten opettaa.

Vierailija
35/36 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
36/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 5. luokalla käsitellään murrosikää, seksuaalisuutta ja ihmisen lisääntymistä ikätasoisesti. Pääpaino on murrosiän muutoksissa. Joissakin kouluissa/ jotkut opet käsittelevät 6. luokalla sukupuolitauteja, ehkäisyä jne. vaikkei aihe useimmille ole vielä ajankohtainen. Kyllä opet on pääsääntöisesti sitä mieltä, että parempi käsitellä asioita liian aikaisin kuin liian myöhään. Alakoulussa puhutaan myös tunteista, omista rajoista, seksuaalisesta itsemäärämisoikeudesta ym. oppilaan kokemusmaailmasta käsin (ikätasoisesti).

Kondomeita rullaillaan kurkkujen tai muiden vastaavien päälle yleensä vasta yläkoulussa. Siellä myös puhutaan seksuaalisuudesta/seksistä enemmän. Mutta tosi paljon riippuu opettajasta.

t. luokanope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan