Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletettiinko sinulta kotona (tyttönä) kiltimpää käytöstä kuin veljeltäsi?

Vierailija
19.01.2021 |

Näin sukupuolineutraalina aikakautena aiheuttaa pientä katkeruutta se, että kyllä meillä selvästi oli kaksoisstandardi siinä, että minulta tyttönä oletettiin selvästi kiltimpää käytöstä kuin vuoden vanhemmalta veljeltä eli veljen touhuja katsottiin läpi sormien, koska poika. Ja jos veljeä joskus kuritettiin, niin se oli silloin tehnyt jotain oikeasti päätöntä. Itse taas saatoin saada remmistä jos olin vaikka kylässä ollessa kiukutellut.

Onko muita kohdeltu lapsena sukupuolen perusteella eri tavalla ?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei odotettu, eikä olisi onnistunutkaan.

N44

Vierailija
42/45 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei odotettu, mutta olin todella kiltti lapsi.

Nyt itse huomaan, että tyttären painimatsit ja huutamiset kaverin kanssa ja naurunremakat ruokapöydässä ärsyttävät enemmän kuin poikieni vastaavat jutut. Juuri eilen juttelin tyttären kanssa asiasta, kun se katseli veljiä ikkunasta ja ne painivat lumikasassa. Hän totesi, että "pojat ovat poikia", jonka jälkeen alettiin puhumaan asiasta, ettei pojat saa käyttäytyä yhtään sen huonommin vain siksi, että ovat poikia. Toisaalta pojille riittää pelkkä katse ja pieni käsiele ja lopettavat heti, tytär on itsepäisempi ja pyrkii jatkamaan omaa huonoa käytöstä salaa. Ehkä ärsytys tulee enemmän tästä kuin sukupuolesta. 

Mutta siis tiedostan asian vaarallisuuden. En varmasti ole onnistunut täysin omassa kasvatuksessani olemaan sukupuolineutraali. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta kotitöiden tekemistä odotettiin.

Vierailija
44/45 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä odotettiin kilttiä käytöstä, ja kiltti olinkin ja olen edelleen kun siihen minut on kasvatettu, kilttejä kyllä ovat kaksi isoveljeänikin. 

Olen tosin aina ollut poikatyttö ja rasavilli luonnonlapsi, ei ole ikinä kiinnostanut kodinhoito, äitileikit, nuket ym. ym. :D Toki isoveljien kasvattama, joten osaltaan esimerkillään varmaan ruokkineet kyllä "poikien leikkeihin" ja pärjäämään. Ei kyllä ole ollut haitaksi yhtään kun on pitänyt alkaa kasvamaan aikuiseksi itselleni ominaiselta tuntuneelle alalle (miesvaltainen) ja nykyään esimieshommissa. 

Jos katsotaan yleisesti ja maailmanlaajuisesti, niin kyllä se on nimen omaan se naissukupuoli joka on niitä pärjääjiä. Myös täällä Suomessakin. Ihminen oppii pärjäämään ja luovimaan ihan muualla kuin poikien "rasavillileikeissä".

Tämä on minusta hassua, että kun ketjun tarkoituksena on tasata tyttöjen ja poikien oikeutta samanlaiseen käytökseen, niin heti tilaisuuden tullen painetaan alas "poikien rasavillileikkejä" vähemmän kehittävinä. En vain ymmärrä. 

Minusta nämä "rasavillileikit" ovat sosiaalisten taitojen kannalta hyviä leikkejä. Vaikka ne saattavat ulkopuoliselle näyttäytyä kaoottisena toimintana, kyllä ne ovat hyvin strukturoituja ja niissä on säännöt ihan samalla tavalla kuin missä tahansa leikissä. Niissä opitaan johtamista, yhdessä päättämistä, isossa joukossa toimimista, neuvottelemista, sääntöjen noudattamista, toisen eleiden huomioimista, toisista huolehtimista jne. 

Vierailija
45/45 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani minulta odotettiin kypsempää käytöstä kuin siskoltani ja veljeltäni. Olen ollut iloinen ja reipas pohjaluonteeltani, toisin kuin sairastaneet sisarukseni, ja olin myös vanhin lapsi. Erilainen kohtelu voi syntyä monista seikoista, ei vain sukupuolesta.

Totta. Olen kommentoinut joskus tammikuussa tähän, enkä ole sitä mieltä että veljeni parempi kohtelu olisi johtunut hänen sukupuolestaan, joko välttämättä, kokonaan tai ollenkaan. Voi aivan hyvin olla, ja onkin todennäköistä että kimppu on sekava ja suuri, ja mukana on myös se kumpi syntyi ensin, se kumpaa jouduttiin erinäisistä syistä ihan pienenä hoivata enemmän, se kumman puolesta pelättiin, se kumpi oli hiljainen ja huomaamaton ja itsekseen viihtyvä jo pikkunaperosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi