Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletettiinko sinulta kotona (tyttönä) kiltimpää käytöstä kuin veljeltäsi?

Vierailija
19.01.2021 |

Näin sukupuolineutraalina aikakautena aiheuttaa pientä katkeruutta se, että kyllä meillä selvästi oli kaksoisstandardi siinä, että minulta tyttönä oletettiin selvästi kiltimpää käytöstä kuin vuoden vanhemmalta veljeltä eli veljen touhuja katsottiin läpi sormien, koska poika. Ja jos veljeä joskus kuritettiin, niin se oli silloin tehnyt jotain oikeasti päätöntä. Itse taas saatoin saada remmistä jos olin vaikka kylässä ollessa kiukutellut.

Onko muita kohdeltu lapsena sukupuolen perusteella eri tavalla ?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kohteli molempia ihan samalla lailla, isä odotti minulta kiltimpää käytöstä kuin veljeltäni.

Vierailija
2/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän, varsinkin isäni odotti kai. 

Mutta veljeni on/oli niin nössö, ujo ja arka lapsi, että ei oikein onnistunut. 

Meillä on tytöiltä odotettu äidin puolelta enemmän pärjäämistä, veljeni luontainen arkuus on herättänyt äidissä ilmeisesti enemmän hoivaviettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tosin esikoisena minuun luotettiin eniten, ja yleensä olin sen arvoinenkin. Velipoika oli kyllä kiltti ei hänen takiaan tarvinnut vanhempien koskaan murehtia. 

Vierailija
4/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tuosta, koska ei ole veljeä, mutta tuo kuulosti hyvin tutulta, että oli tärkeää osata olla kiltisti ja osata käyttäytyä, kun oltiin jossain kaupungilla tai kyläilemässä tms.

Vierailija
5/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Ja olinkin hirviö.

Vierailija
6/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Minulle oli tiukemmat ja epäinhimmisemmät säännöt ja odotukset. Minä sain huudot, arestit ja ylimääräiset tiskivuorot jos sain kokeesta huonon numeron, tai jos en ehtinyt pedata sänkyäni aamulla ennen kouluunlähtöä tmv. Veljeni saivat "kipeinä" ollessaan lintsata koulusta aina viikon kerrallaan, huono numero kokeesta oli aina opettajan vika eikä kotitöihin tarvinnut osallistua - minä siivosin heidänkin huoneensa. 

En tosin tiedä johtuiko epäreilu kohtelu sukupuolestani vai siitä, että olin vanhin lapsi (veljet minua 2 ja 3v nuorempia) vai siitä, ettei heidän äitinsä ollut minun äitini. 

Vierailija
7/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä odotettiin kilttiä käytöstä, ja kiltti olinkin ja olen edelleen kun siihen minut on kasvatettu, kilttejä kyllä ovat kaksi isoveljeänikin. 

Olen tosin aina ollut poikatyttö ja rasavilli luonnonlapsi, ei ole ikinä kiinnostanut kodinhoito, äitileikit, nuket ym. ym. :D Toki isoveljien kasvattama, joten osaltaan esimerkillään varmaan ruokkineet kyllä "poikien leikkeihin" ja pärjäämään. Ei kyllä ole ollut haitaksi yhtään kun on pitänyt alkaa kasvamaan aikuiseksi itselleni ominaiselta tuntuneelle alalle (miesvaltainen) ja nykyään esimieshommissa. 

Vierailija
8/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oletettu, mutta sallittiin. Vuotta vanhempi isoveljeni oli pari kertaa yläasteella ongelmissa, kun oli puolustautunut kiusaajia vastaan. Vanhemmat hälytettiin paikalle selvittämään välikohtausta, vaikka hän oli puolustautunut kun yksi potki häntä kahden muun hurratessa vieressä. Veli joutui pyytämään anteeksi, kärsi äidin huudot kotona itkua pidätellen ja jälki-istunnot koulussa. 

Vuotta myöhemmin kun itse olin kasiluokkalainen, jouduin vastaavanlaiseen tilanteeseen, jossa puolustin itseäni ja opettaja järjesti tapaamisen vanhempien kanssa. Äiti kommentoi asiaa, että "no hyvä ettet alkanu kenenkään silmätikuks", mitään seuraamuksia ei tullut eikä tietenkään olisi tarvinnutkaan. Meillä oli muutenkin vähän sellaista, että äiti kitki veljestäni pois reaktioita ja asenteita, joista hän kuitenkin kehui minua. 

Vierailija
9/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan! :Dd Minä olen ollut lapsesta asti ollut aika kekseliäs ja suorapuheinenkin, vanhemmat naureskeli ja oli hyvillään kun olin niin omapäinen touhottaja, joka tossutti isoveljiä oikealta ja vasemmalta, pakotti heidät leikkimään kotileikkiä ja hevosia :D

Vierailija
10/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo, mutta luullakseni se johtui enemmän ikäerosta kuin sukupuolesta. Veli 2,5 v nuorempi kuin minä, joten isosiskona piti kantaa enemmän vastuuta. Kerran koulukäisenä yhdessä "karattiin", siis seikkailtiin jossain metsässä reilusti yli kotiintuloajan. Molemmat sai huudot, mutta vain minulle siitä seurasi selkäsauna.

Vierailija
11/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sain kiukutella, jos siltä tuntui.

Vierailija
12/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii toiseen suuntaankin. Minä olin lapsena tunteellinen ja arahko poika, hyväkäytöksinenkin, ja sain kuulla siitä hyvin halveksivaan ja naureskelevaan sävyyn juuri aikuisilta. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että varhaisteini-iästä alkanut "kovisvaiheeni" oli seurausta tästä vähättelystä.

Omat tulevat lapseni saavat olla minkälaisia ikinä haluavatkaan ja tästä pidän kiinni.

M35

Vierailija
13/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noup, olen ainoa lapsi. Meillä on muutenkin oltu sukupuolineutraaleja kotona jo silloin, kun koko käsitettä ei edes tunnettu.

Vierailija
14/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä odotettiin parempaa käytöstä ja myös parempia todistuksia. Todistukseni olivat kyllä loistavat, samoin työtehtäväni ovat huomattavasti vaativampia kuin veljelläni mutta isäni ylistää aina vaan veljeäni ja hänenn vaimoaan. Jostain syystä ura ja älykkyys naisessa ei ole soveliasta isäni mielestä.

Vierailija
15/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärillä oli eri skaala arvioinnissa kuin pojilla. Äiti laittoi meidät tyttäret kisaamaan käytöksestä, voittaja saisi palkinnoksi jäädä kotiin ja hävinnyt lähetettäisiin vieraiden hoiviin. 

Vierailija
16/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas saatoin saada remmistä jos olin vaikka kylässä ollessa kiukutellut.

Mun korvaan kuulostaa tosi karulta! Onko näin tiukka kuri ollut ihan normaalia vielä lähimenneisyydessä?

Vierailija
17/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kohteli molempia ihan samalla lailla, isä odotti minulta kiltimpää käytöstä kuin veljeltäni.

Meillä päinvastoin. Isä kasvatti meitä tasa-arvoisesti, mutta äidillä oli ne kaksoisstandardit. Tämä siis 1970-80 luvuilla.

Vierailija
18/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas saatoin saada remmistä jos olin vaikka kylässä ollessa kiukutellut.

Mun korvaan kuulostaa tosi karulta! Onko näin tiukka kuri ollut ihan normaalia vielä lähimenneisyydessä?

On sellaista ollut, yhden luokkakaverin isä pieksi, jos ei saanut riittävän hyviä numeroita kokeista.

Vierailija
19/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille myös ollaan sata kertaa kiltimpiä, eikä pojilta sallita minkäänlaisia heikkouksia, ja kiltteys on täysin validi kiusaamisperuste, ja silloin saa naisetkin unohtaa. Naisella taas kiltteys on hyve.

Vierailija
20/45 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ulkomaisista naistenlehdistä tuollaiset aatokset?

Suomessahan naiset on juurikin niitä rohkeampia ja hallinnassa olevia olleet ainakin vielä toistaiseksi. Tosin asia muuttuu tätä menoa koska tahtovat olla muitten maitten naisten kaltaisia.

Vaikkei olisi huntua päällä niin silti niitä kilttejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä