Eränkävijät alpeilta arktiselle näyttää sen tosiasian miten käsittämättömän rumaa ja tylsää Suomen luonto on.
Kommentit (17)
Suomen luonto on erilaista, kyllä, kuin jylhät vuori- tai vaikkapa vuonomaisemat. Mutta aivan äärettömän kaunista mielestäni - mitä
pohjoisemmaksi mennään, sitä upeampaa luonto minusta omassa karussa erämaisuudessaan on.
Alankomaissa asuneena täysin eri mieltä. Ei ole Suomen luonnon voittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen luonto on erilaista, kyllä, kuin jylhät vuori- tai vaikkapa vuonomaisemat. Mutta aivan äärettömän kaunista mielestäni - mitä
pohjoisemmaksi mennään, sitä upeampaa luonto minusta omassa karussa erämaisuudessaan on.
Mitä kaunista siinä talousmetsässä on? Lapissa porot tuhoaa kaiken ja syö kaiken jäkälän maasta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se, mutta oli kieltämättä virhe käydä Norjassa ennen Lappia. Vähän epäreilua Lapille. Eikä niillä perhanan hannuhanhilla ole merellä edes itikoita, ne jäävät soille.
Olen patikoinut keski ja itä euroopan metsissä ja vuorilla. Vähän sama fiilis tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pohjoisemmaksi mennään, sitä upeampaa luonto minusta omassa karussa erämaisuudessaan on.Mitä kaunista siinä talousmetsässä on? Lapissa porot tuhoaa kaiken ja syö kaiken jäkälän maasta.
Tunturit, tundrat ja avosuot esimerkiksi miellän itse pohjaiseksi erämaaksi. En niinkään metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pohjoisemmaksi mennään, sitä upeampaa luonto minusta omassa karussa erämaisuudessaan on.Mitä kaunista siinä talousmetsässä on? Lapissa porot tuhoaa kaiken ja syö kaiken jäkälän maasta.
Poroista olin tulossa kirjoittamaan myös. Lappi pelkkää kivikkoa porojen jäljiltä. Eräs Lappalainen kerran oikein nauroi kun poro veti koivuntaimen maasta että nämä kyllä syö kaiken. Ja syövätkin, sammaleetkin. Yhtä kivikkoa koko Lappi, ei kiinnosta jotkut paljaat männyt. Porot pois kun niiden lihatkin on niin kallista ja vaihtelevampaa luontoa tilalle.
Suomen alpit ovat rapautuneet, meidän alpit ovat kulkeneet Pohjois-Karjalasta kohti käsivartta. Suomen peruskallio on maailman vanhinta joten ei voida olettaa että meillä olisi teräväkärkisiä vuoristoja. Meidän luonto on erilaista mutta hyvin kaunista.
No se on tietenkin sinun mielipiteesi. Ainahan se luonto on muualla kauniimpaa ja ihmeellisempää kun on eri maisemat.
No onhan täällä paljon ankeaa, matalaa havumetsää. Suoraa huonokuntoista tietä kilometritolkulla läpi ankeuden. Toisaalta on hyvin kaunista järvimaisemaa, koivikkoa ja kumpuilevia peltoja.
Kun asuu talopaketissa pientalopellolla, luonnoksi riitää hyvin puupelto.
Mikä näitä kotimaansa vihaajia vaivaa?
Mielestäni Viro on varsin ankeaa koko maa. Mä en vihaa Suomea vaikka tuossa sanoinkin aiemmin että on paljon ankeaa metsätaivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/19/metsa-luonnonvarana
Minusta talousmetsä on kaunista.
Minusta kainuu ja lappi ovat kaunista seutua. Mulle se, että puut ovat kitukasvuisia ja näkee kauas, tuo sellaisen fiiliksen, että on helpompi hengittää. Lappi on karu mutta kaunis. Norjassa olen asunut myös ja maisemat oli kauniita mutta ei ne vieneet voittoa länsi-kairan maisemista
Lähtee mihin suuntaan tahansa Suomesta, niin aina löytyy kauniimpaa luontoa.