Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psyykkisen ahdistuksen oireena yskä?

Vierailija
19.01.2021 |

Olen alkanut pohtia, että ajoittainen kuiva pitkittyvä ärsytys-yskäni mahtaa olla oite ahdistuneisuudestani. Ilmiö on tuttu usean vuoden takaa, ja on tutkittu. Kun syytä ei ole löytynyt, olen muistellut että pahimpien ahdistuneisuuksien kanssa samaan aikaan ovat olleet. Taas meinaan yskittää ja masis ja ahdistus on pahoina.

Mitä tuumaatte? Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi ihan itkettää kun luen MS-taudin oireita. Mulla on nuo mutta tietty lievempinä, aina kun olen tavallista ahdistuneempi. AP

Vierailija
22/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Juuri eilen ihmettelin mistä tämä yskä on tullut. Ei ole siis aiemmin koskaan ollut ahdistukseen liittyen mutta nyt on pari viikkoa ahdistus ollut pahempana kun ikinä. Muutenkin tuntuu että hukun, ja välillä yskittää kuivaa yskää ja sitten tuo yökkäämisen tunne siinä ohella. Ja on paljon asioita mitä en ole saanut sanottua vaikka pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala että sullakin on tällaista. AP

Vierailija
24/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki tarvittaisiin sellaista kuunteluapua, joka ottaa tosissaan kun sanomme että olo on sietämätön. Ei vähättelyä, syyllistämistä. Eivätkä keskittyisi siihen että no kun sä olet työelämässä/pystyt naurahtamaan/osaat keskustella noin rauhallisesti ja järkevästi. Se ei vaan riitä monille että sanot että olo on niin hirveä, ollut näin hirveä jo tosi kauan, että tahtoisin kuolla. Ajattelevat että liioittelee vaan. Tai sitten mykistyvät hämmentyneinä ja vaihtavat aihetta. Jotkut sanoo mene päivystykseen. Olen käynyt siellä aikoinaan kymmeniä kertoja. Mulle on välillä ivailtu siellä useimmiten käännytetty pois. AP

Vierailija
25/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä ainakin on Trumpin virkakauden päättymisen aiheuttama ahdistusyskä mennyt joillakin hänen kannattajillaan niin pahaksi, että ovat joutuneet teholle.

Vierailija
26/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on hyvä tutkia asia lääkärillä läpikotaisin, mutta oletetaan, että yskä on ahdistuksesta johtuvaa:

Kun alat yskiä, yskiminen jo itsessään ärsyttää kurkun pintaa, ja johtaa yskimisen kierteeseen. Koita siis saada yskimistapa loppumaan vastustamalla yskärefleksiä esim. nielemällä tai juomalla. Rauhoita mielesi, kun yskimisen tunne tulee, toteamalla mielessäsi, että tämä johtuu vain mieleni peloista tms. Mitä enemmän jotain ajatusta tai tunnetta ikään kuin vastustelee, sitä pakottavammin se tunkee mieleen.

Onko jotain joka painaa mieltäsi? Jotain joka on jäänyt sanomatta, vaikka koet, että se pitäisi / olisi pitänyt sanoa / paljastaa?

Minulla on myös krooninen yskä, ja epäilen myös ahdistusta aiheuttajaksi. Esim. sopimaton työ tai kylmä ilmapiiri laukaisee hakkaavan yskän, vaikka keskellä kuuminta kesää. En aluksi aina tiedosta itse, mistä kiikastaa, mutta yskä kertoo, että nyt jokin ahdistaa.

Olet ehdottomasti oikeilla jäljillä, kun kirjoitit tuon "onko jotain, mitä olisi pitänyt sanoa/paljastaa". Eräällä työpaikalla ahdistuin ja aloin yskiä, enkä taaskaan aluksi tiennyt miksi. Ilmapiiri oli outo. Sain yllättäen selville työpaikan johdon toimivan täysin moraalittomasti, ja jouduin välikäteen pohtimaan, paljastanko asian viranomaisille, ja mitä siitä seuraa. Lopetin työt, tein ilmoituksen ja yskäni parani.

Kiitos, kuulostaa samanlaiselta mitä mulla taas nyt on! Ja olen siis AP. Moni kirjoitti myös että yskään liittyy yökkimistä tai sellaista tunnetta. Mua alkaa oksettaa vain, ja saatan vähän oksettaakin, jos yskiessä kumarrun alaspäin, esimerkiksi lavuaarin yläpuolelle. ”Jotain mitä pitäisi sanoa”. Sopii muhun. En vaan yritysteni jälkeen enää osaa ja uskalla sanoa.

Voisiko olla hiljainen refluksi?

https://www.is.fi/terveys/art-2000007641528.html

Stressissä vatsakin temppuilee, joten varmaan refluksikin. Ilman nieleminenkin voi aiheuttaa sitä(ahdistuneena varmaan ehkä tekee sitä?) Tähystyksellä selviää vatsan tilanne. Sitä vain että jos helposti lentää oksu kun kumartuu eteenpäin yskiessä.

Tehy lehti juttu aiheesta

https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/refluksi-riivaa-joka-kolmatta-aikui…

Tieto voi lisätä tuskaa mutta kuitenkin myös voi selkeyttää asioita.

tsemppiä, ja minä lähetän sinulle virtuaalihalauksen.

Vierailija
27/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentistasi! Mut on kerran tähystetty takapään ja kerran suun kautta. Enää en suostu niihin kuin vahvasti huumattuna tai nukutettuna. Mitään ei ole ikinä selvinnyt missään testeissä ja tutkimuksissa, vaikka olen koko ikäni oireillut eri tavoin, todennäköisesti juuri masennuksen ja ahdistuksen vuoksi. AP

Vierailija
28/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja yskä, joka alkaa, astun ulos ovesta ja ihmisiä alkaa tulla kadulla vastaan. :D kotona en koskaan yski. Että kuulostaa mun mielestä ihan mahdolliselta.

Ps. Tää "yskin kun näen ihmisen"-oire on ollut täyttä helvettiä koronan aikaan.

Vierailija
29/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistunut ihminen hengittää usein väärin, liian pinnallisesti ja liian nopeasti. Keskity hengittämään nenän kautta. Uloshengityksen täytyy olla pidempi kuin sisäänhengityksen, tätä voi harjoitella laskemalla mielessään esim. viiteen sisäänhengityksen aikana ja kahdeksaan uloshengityksen aikana.

Näistä ohjeista voi olla apua, vaikka sinulla ei tätä vaivaa olisikaan https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toiminnallinen%20äänihuulisalpa…

Vierailija
30/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki oli viallinen, toivottavasti tämä toimii https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toiminnallinen%20äänihuulisalpa…

Vierailija
31/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistunut ihminen hengittää usein väärin, liian pinnallisesti ja liian nopeasti. Keskity hengittämään nenän kautta. Uloshengityksen täytyy olla pidempi kuin sisäänhengityksen, tätä voi harjoitella laskemalla mielessään esim. viiteen sisäänhengityksen aikana ja kahdeksaan uloshengityksen aikana.

Näistä ohjeista voi olla apua, vaikka sinulla ei tätä vaivaa olisikaan https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toiminnallinen%20äänihuulisalpa…

Mm. pallehengityksestä on ollut minulle apua kun paniikkikohtaus meinaa iskeä. Kiitos vinkistä, käyn katsomassa linkkisi.

Vierailija
32/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja yskä, joka alkaa, astun ulos ovesta ja ihmisiä alkaa tulla kadulla vastaan. :D kotona en koskaan yski. Että kuulostaa mun mielestä ihan mahdolliselta.

Ps. Tää "yskin kun näen ihmisen"-oire on ollut täyttä helvettiä koronan aikaan.

Kappas, taas yksi kohtalotoveri. Kuulostaa kurjalta tuo sinunkin tilanteesi. Toivottavasti saat apua ja alkaisi helpottaa. AP

Vierailija
33/35 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki oli viallinen, toivottavasti tämä toimii https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toiminnallinen%20äänihuulisalpa…

Copypastetin tuon linkin, ja siten toimii. Toiminnallinen äänihuulisalpaus, kaikkea sitä onkin. Joitain tuollaisia harjoitteita sainkin vuosia sitten asioidessani lääkärissä taas kerran tämän yskäni takia. Samalla toki testattiin ja mitattiin ja kuvattiin kaikenlaista. Hengittämiseen keskittyminen on aina hyväksi, vähintään helpottaa vähän oloa joksikin aikaa. AP

Vierailija
34/35 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yskinyt pari vuotta työpaikassa, jossa muilla ei yskää ilmennyt. Hyvien testien ja kokeiden jälkeen todettiin onneksi ettei mitään vakavaa ole.

Työpaikka ahdisti muutenkin ja vaihdoin työpaikkaa. Muutama päivä ja yskä hävisi.

Vierailija
35/35 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä käymään astmatestissä ennen kuin epäilee että ois pelkkää ahdistusta, asma pitää hoitaa tai se vaan pahenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän