Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et muuttaisi Rovaniemelle?

Vierailija
19.01.2021 |

Kuvittele tilanne, että perhe/sukulaiset ei pitele sinua nykyisellä asuinpaikalla.

Mitä sieltä puuttuu? Mitä asuinpaikkakunnallasi on, mitä Rovaniemeltä ei löydy? (Tietyn alan työ/koulutus, jotain palveluja, harrastusmahdollisuuksia?)

Olen viettänyt Rovaniemellä nyt 3kk, kesällä olin myös 3kk. Olen alkanut vakavasti harkita muuttoa pysyvästi tänne. Pieni kaupunki, jossa hyvät palvelut, ei liikenneruuhkia, mukavat ihmiset, mahtava ravintolatarjonta, harrastusmahdollisuudet, oikea talvi. Olen monille tästä puhunut ja osa on ihan kummissaan että "sinne porojen sekaan, kaamoksen keskelle, eihän siellä ole mitään" ja kuitenkaan eivät osaa sanoa että mitä ei ole. Mitä mielikuvia teillä on Rovaniemestä asuinpaikkana?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Siellä on liian kylmää. 2. Hyttysiä yms. 3. Ehkä yhtä kolkot asuinalueet kuin muuallakin. 4. Liian kaukana Kaikesta. 5. Miksi autottomat asuisivat Rovaniemellä (luonto kaukana) tai sinkut. 6. Miksi pitää asua jumalan selän takana, siellä on lähempänä kuolan niemimaan syväporattu aukko maan uumeniin, ruotsi ja huippuvuoret. 

Vierailija
22/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainti, kylmyys, juntit ihmiset, heikot mahdollisuudet pysyä anonyymina jne. Onhan noita syitä. Roissa voisi hyvinkin olla kaikki mitä tarvin arjessani, mutta haluan, että asuinpaikkani tarjonta ja mahdollisuudet ylittää omat tarpeeni. Reilusti. Jos muutan Espoosta johonkin, lähden Saksaan, missä olen jo asunut pariin otteeseen.

Mun mielestä täällä on ihan superkivoja ihmisiä! Paljon myös ympäri Lappia muuttaneita ja muualta Suomesta. Sellainen yleinen ilmapiiri on leppoisa, ei kaikilla ole koko ajan kiire ja suorittaminen päällä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Oulussa. Mihinkään en näe itseäni muuttamassa, mutta korkeintaan Kokkolaan lähtisin, jos joku erikoinen tilanne tulisi. 

Vierailija
24/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska inhoan kylmää. Ei tämä eteläinen Suomikaan ole mikään ihanne, mutta täällä ollaan ainakin toistaiseksi.

No joo ymmärrän jos ei tykkää talvesta. Mä taas tykkään, että on kunnolla lunta ja pientä pakkasta, eikä loskaa ja räntää. Talvilajit on itselle mieluisia. ☺️ Tietenkään 30 pakkasilla en ulkoile, mutta niitä päiviä ei ole montaa ollut.

Ap

Mitä sinä luulet, että sille kaikelle lumelle tapahtuu kun se sulaa? 

Se menee Kemijokea pitkin mereen.

Tosin ensin ne tulvii pitkin katuja about toukokuussa.

Vierailija
25/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen helkutin poronsarviasemakaavan myötä joka paikkaan on aivan älyttömän pitkä matka, huomioiden kuinka pienestä kaupungista on kuitenkin kyse. Vielä eksplisiittisenä vastauksena ap:n kysymykseen, Rovaniemeltä puuttuu toimiva joukkoliikenne, joka nykyisellä asuinpaikkakunnallani on. 

Tää joukkoliikenne on varmaan ihan totta, mutta mulla on auto, joten en ole kaivannut tai edes tutustunut joukkoliikenteeseen. Mitä tarkoitat että joka paikkaan on pitkä matka? Poronsarviasemakaava on käytännössä vaan keskustan "pohjaratkaisu" eikä se tuolla liikkuessa mitenkään vaikuta.

Ap

Vierailija
26/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin muuttaisin. Olen sinne hakenut opiskelemaankin, mutta pitkän välimatkan vuoksi (pääsykokeet) ykkösvaihtoehto oli Helsinki ja sinne pääsin, joten sinne oli myös sitten mentävä. Oulu on ollut tässä mielen pohjalla, mutta Rovaniemi on toki houkutteleva myös. En ole tosin koskaan käynyt siellä, tahi tunne sieltä ketään.

Vierailija
27/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä tuppukylä missä ei ole mitään muuta kun suota ja metsää. Ei kauppoja ei mitään.

Eli siis mitä ei ole? Voitko antaa esimerkkejä?

Ap

Vierailija
28/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksa on paska maa!

Sanoi keihäänheittäjä Seppo Räty aikoinaan.

Kirveli niin, kun ei voittoa tullut.

Vierailija
29/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä moni puhuu asioita Rovaniemestä, mitkä eivät pidä paikkaansa. Kyllä vain bussit kulkee, ei ole maalaistolloja eikä juntteja, ja yksityisyyskin säilyy. Ja on kauppoja, kauppakeskuksia ja pi*ru vie niitä liikenneruuhkiakin joskus. Koulutusmahdollisuuksia on, harrastusmahdollisuuksia myös, ja töitä löytyy. Itse viihdyn naapurikaupungista muuttaneena, oikein hyvin. Viihtynyt jo 8 vuotta.

Vierailija
30/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Siellä on liian kylmää. 2. Hyttysiä yms. 3. Ehkä yhtä kolkot asuinalueet kuin muuallakin. 4. Liian kaukana Kaikesta. 5. Miksi autottomat asuisivat Rovaniemellä (luonto kaukana) tai sinkut. 6. Miksi pitää asua jumalan selän takana, siellä on lähempänä kuolan niemimaan syväporattu aukko maan uumeniin, ruotsi ja huippuvuoret. 

En ymmärrä tota, että miksi sinkut asuisi? Siis häh. Miten se parisuhdestatus tähän liittyy mitenkään?

Ap

Vierailija
31/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä moni puhuu asioita Rovaniemestä, mitkä eivät pidä paikkaansa. Kyllä vain bussit kulkee, ei ole maalaistolloja eikä juntteja, ja yksityisyyskin säilyy. Ja on kauppoja, kauppakeskuksia ja pi*ru vie niitä liikenneruuhkiakin joskus. Koulutusmahdollisuuksia on, harrastusmahdollisuuksia myös, ja töitä löytyy. Itse viihdyn naapurikaupungista muuttaneena, oikein hyvin. Viihtynyt jo 8 vuotta.

Niin mun mielestä myös ihmisillä on paljon vääriä käsityksiä! Mutta olen sitä mieltä, että ruuhkia ei ole, liikenne on tosi sujuvaa ja mitoitettu oikein. En ole kertaakaan istunut ruuhkassa. Verrattuna vaikka Ouluun, saati johonkin Helsinkiin, Tampereeseen tää liikenne on ihan supernopeaa, myös klo 16 "ruuhkassa" ajaa keskustan läpi muutamassa minuutissa.

Ap

Vierailija
32/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Oulussa. Mihinkään en näe itseäni muuttamassa, mutta korkeintaan Kokkolaan lähtisin, jos joku erikoinen tilanne tulisi. 

No se on hyvä että te oululaiset pysytte Oulussa, niin teitä on paljon helpompi vältellä.

Itse voisin muuttaa Lappiin, mutta en tiedä haluaisinko juuri Rovaniemelle. Itselle unelma olisi iso tontti ja luonto ympärillä. Olen talven suhteen sampolla linjoilla. Kunnon talvi on aivan ihana.

Vierailija
33/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin kaukana kaikesta muusta, sieltä on vaikea päästä pakoon. Pelkään tuppukylämentaliteettia. Tykkään kyllä luonnosta ja oikeista talvista. Ehkä voisin teoriassa harkita, mutta perhe ei kyllä lähtisi mukaan.

Vierailija
34/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Rovaniemellä vain talvikaudella myöhäisestä syksystä  maaliskuuhun. 

Mikään kaunis kaupunki se ei ole, mutta ihmiset ystävällisiä. 

Kylmyys ei siellä ole samalla tavalla hyytävää kuin meren lähellä olevalla  pk-seudulla, joten itse ainakin pysyin liikkumaan siellä kovillakin pakkasilla hytisemättä.

Ihastuin eniten kansainvälisyyteen. Tietysti ennen koronaa, mutta kun  tarvitsin kieliharjoittelua menin Lappiin töihin turistikohteisiin.Rovaniemi kukoistaa myös mukana turistivirrassa. 

Sillä seudulla etäisyydet ovat pitkät, mutta myös apua liikkumiseen saa. Se määrä luonnonkauneutta, mitä Rovaniemen lähiympäristö tarjoaa on kuin eläisit luksuskohteessa. Kuten turistit sanoivat Lappi on matkailukohteena yksi arvostetuimpia maailman kohteista. Me suomalaiset emme vain tajua sitä. 

Joten jos saat töitä, asunnon ja mikään ei sinua sido jää sinne. Minä jäisin. Sitä lappilaista elämäntapaa kaipaan joskus ja hulvatonta menoa. 

Vierailija
35/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tota, että miksi sinkut asuisi? Siis häh. Miten se parisuhdestatus tähän liittyy mitenkään?

Ap

Autoton sinkku ei etsi kylmää pohjoista, vaan parempaa ilmastoa. Kiva jos on rento tunnelma mielestäsi (ovatko muut rovaniemeläiset samaa mieltä), miksei se voisi silti toteutua muuallakin.

Vierailija
36/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuisto.

Vierailija
37/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin siellä muutaman vuoden. Järkyttävä paikka.

Vierailija
38/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök. Kylmää ja pimeää, tyhmiä ihmisiä.

Vierailija
39/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuisin Rovaniemellä jo, jos olisin saanut sieltä oman alani töitä. Valitettavasti hakemistani töistä suurin osa oli etukäteen sovittu tutuille, niin kuin minun alallani maakunnissa usein on. Muutin sitten juuri pororajan alapuolelle paikkaan, johon pätevät samat asiat kuin Rovaniemeenkin (kiva pieni paikkakunta, luonnon rauhaa, kunnon talvi jne.) ja josta sain vakityötä.

Vierailija
40/49 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä puuttuu hyvännäköisiä naisia, pitkä kuuma kesä, ja hyväpalkkaiset työt.