Minkä takia monet valittavat verojen maksamisesta?
Eikö se, että valtio (Suomi) verottaa kansalaisiaan, ole hyvä asia? Monet kunnat kamppalevat taloushuolien kanssa, jotka saattaisivat ratketa yksinkertaisesti korottamalla kunnallisveroa esimerkiksi viisi prosenttiyksikköä. Vai rokottaako tuloveronkorotus niin paljon ostovoimaa, että yritysverokertymä pienenee suhteellisesti enemmän? Ymmärtääkö tätä verotuskuviota edes kukaan?
Ja eikö näin korona-aikaan Suomen kannattaisi kiristää kansalaisten verottamista ja ottaa valtiona paljon lainaa? Koronan mentyä ohi sitten sijoittaisi laina- ja verorahat tuottoisasti ja samalla vaurastuttaisi yhteiskuntaa ja auttaisi työttömiä ja muita pienituloisia?
Kommentit (22)
Koska ei koe että saisi tarpeeksi vastinetta verorahoilleen. Eläinlääkäritoiminta maksaa, hammashoito maksaa, päiväkodit maksaa.
Kaikki nuo pitäisi pystyä rahoittamaan nykyisellä verokertymällämme.
Suomessa alkaa olla maailman huonoin veroaste-ostovoimasuhde.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei koe että saisi tarpeeksi vastinetta verorahoilleen. Eläinlääkäritoiminta maksaa, hammashoito maksaa, päiväkodit maksaa.
HV, Kunnallisen päivähoidon hinta on laskelmien mukaan keskimäärin noin 1000 euroa kuukaudessa lasta kohden, mistä perhe maksaa korkeintaan 264 euroa.
Periaatteessa maksan ihan mielelläni veroja.
Ongelmana on se että näen työssäni lähes päivittäin verorahojen räikeää väärinkäyttöä.
Palkastani lähtee lähes puolet veroja ja muita maksuja, en ole kovin mielissäni näin progressiivisesta verotuksesta.
"Ymmärtääkö tätä verotuskuviota edes kukaan?"
Ap ei ainakaan ymmärrä että kun lama uhkaa tulee taloutta elvyttää veroja alentamalla, ei nostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HV, Kunnallisen päivähoidon hinta on laskelmien mukaan keskimäärin noin 1000 euroa kuukaudessa lasta kohden, mistä perhe maksaa korkeintaan 264 euroa.
Ja hammashoidosta saa kela vähennyksen.
Ja tyhmyydestä kuuluukin sakottaa, jos ottaa esim lemmikin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alkaa olla maailman huonoin veroaste-ostovoimasuhde.
Samaan aikaan Suomessa on lähes kaikki asiat paremmin kuin missään toisessa maassa.
Joo niin maksaa yhteiskunta suuren osan noista. Villakoiran ydin nyt vaan oliki että tällä kuppaamisella nuo pitäs pystyä rahottamaan täysin.
terveisin #2
Kyse ei ole vain verojen maksamisesta vaan siitä, paljonko niitä pitää maksaa. Olisi kohtuullista maksaa 1/3 tuloistani veroja. Minusta on laillistettua ryöstämistä viedä tuloista yli 50% veroja ja erilaisia veroluonteisia maksuja.
Lisäksi minua närästää monet kohteet, mihin minulta kerättyjä veroeuroja käytetään.
Iloton veronmaksaja kirjoitti:
Kyse ei ole vain verojen maksamisesta vaan siitä, paljonko niitä pitää maksaa. Olisi kohtuullista maksaa 1/3 tuloistani veroja. Minusta on laillistettua ryöstämistä viedä tuloista yli 50% veroja ja erilaisia veroluonteisia maksuja.
Lisäksi minua närästää monet kohteet, mihin minulta kerättyjä veroeuroja käytetään.
Minkä takia se tuntuu ryöstämiseltä? Mitkä veroeurojen käyttökohteet ovat mielestäsi niitä huonoja?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia se tuntuu ryöstämiseltä? Mitkä veroeurojen käyttökohteet ovat mielestäsi niitä huonoja?
Miljardin kehitysapu on ainakin turhaa kun se menee vain korruptioon ja väestönkasvun tukemiseen.
Sen voisi käyttää vaikka vanhushuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen lisäksi maksetaan vielä tuo raha päivähoidosta vaikka palkasta lähtee yli 30% veroja
keskusta ajoi itsensä miinaan. maakunnat olivat pop 15v sitten nyt järjettömiä. keskusta ihmettelee jopa JÄSEN katoa. saarikko voi vetää kulkunin revan päähänsä. PETITTE JUNTTI ÄÄNESTÄJÄNNE. ETTEKÖ HÄPEÄ. kulmuni ja saarikko veitte kunta paikatkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen lisäksi maksetaan vielä tuo raha päivähoidosta vaikka palkasta lähtee yli 30% veroja
Ja minä maksan päivähoidosta vaikka minulla ei ole edes lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljardin kehitysapu on ainakin turhaa kun se menee vain korruptioon ja väestönkasvun tukemiseen.
Sen voisi käyttää vaikka vanhushuoltoon.
Nyt varotuksen perusteet haltuun. Ensinnäkin kehitysapu on valtion menoja, vanhustenhoito kuntien menoja. Vanhustenhoito siis kustannetaan pääosin kunnallisverolla.
Toisekseen taas valtion menoista vain aika pieni osa tulee tuloveroista. Ne kustannetaan pääosin yritysverolla, arvonlisäverolla ja muilla valtion perimillä maksuilla. Kehitysapua ei siis juurikaan kustanneta tavallisen ihmisen tuloveroista.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ainakaan ymmärrä että kun lama uhkaa tulee taloutta elvyttää veroja alentamalla, ei nostamalla.
Miksi?
Ongelma on aika pitkälti se, että suuri osa Suomalaisista kuvittelee Suomen vielä olevan samanlainen saari kuin 70-80+luvulla. Ei ole. Suomi kilpailee osaajista, yrityksistä ja varakkaista asukkaista koko maailman kanssa. On totta että Suomessa on paljon asioita hyvin, mutta korkea yritys ja tuloverotus tekee meistä kohtuullisen huonoja paikkoja asua ja yrittää. Itse asun ulkomailla sekä miellyttävämmän ilmapiirin, että myös alemman verotuksen takia. Suomessa asuessani maksaisin veroja noin 100 000 euroa enemmän kuin nyt vuodessa vaikka asuinmaassani on ilmainen koulutus ja terveydenhuolto. Ennen kuin joku alkaa itkemään että Suomi on minut kouluttanut, voin kertoa että kyllä minä maksoin vielä Suomessa asuessani monta kertaa koulutuksen yms takasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska nostamalla verotusta lasketaan ostovoimaa ja siten talous supistuu entisestään. Nostamalla liikaa veroja saadaan lopulta kerättyä vähemmän veroja kun talous supistuu.
Minua ottaa päähän tässä verojen maksamisessa toisinaan lähinnä se, miten pieni osa niistä veroista käytetään mihinkään sellaiseen, mistä olisi minullekin iloa, sen sijaan, että ne menevät "muiden taskuihin". Joo, tiedän, että itse olen elämäni valinnat ja päätökset tehnyt ja toisin päättämällä olisin päässyt hyötymään suuremmasta osasta verorahoja, mutta silti välillä (mutta vain välillä) vituttaa. Olen siis yksin, omassa omistusasunnossa asuva, hyvin toimeen tuleva kaupunkilainen. Tiedän hyötyneeni verorahoista lapsena ja opiskelijana, mutta nykyään, kun työterveys hoitaa terveyden kunnallisten palveluiden sijaan, julkista liikennettä en käytä, kun jalat, pyörä tai tarvittaessa oma auto vie, ei ole lapsia tarhattavana, ei koululaisia, ei tukea siihen tai tähän rahapulaan ja puutteeseen, rahaakin säästössä ja omaisuutta sen verran, että vanhuksenakin joko menen ykstyiseen palvelutaloon tai joka tapauksessa eläkkeen suuruuden perusteella maksan käytännössä kunnalla lähes täyden hinnan jne., niin eipä niistä nykyisistä verorahoista paljon itse näe sen jälkeen, kun ne on palkasta nipsaistu. Pitäisivät edes nuo kadut ja ulkoilutiet kunnossa, mutta ei, niistähän sitä ensimmäisenä karsitaan ja viimeisenä sitten kaikista lapsiperheille, työttömille tai vanhuksille suunnatuista palveluista.
Mutta juu, eipä tämä yhteiskunta muuten pyörisi, joten totta kai sitä maksaa pitää jokaisen, jolla on maksamiseen varaa. Siispä harmituksesta huolimatta suoritan velvollisuuteni kuitenkin suuremmitta jupinoitta.
Kelaa mihin valtio / kunta käyttää ne rahat. Liian suuri osa menee turhaan soopaan ja tehottomuuteen.