Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin tehdä, kun tuntuu että olen umpikujassa? Olen yli 3 kymppinen ja tällähetkellä työtön.

Vierailija
19.01.2021 |

Sekä kärsinyt vusoikausia masennuksesta ja jumittunut kotiini nyt. Aloitin muutama kk sitten psykoterapian.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän teet jo - käyt psykoterapiassa. Toivottavasti se auttaa ja pääset elämässä eteenpäin.

Vierailija
2/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole muuta elämää kun koti ja tämä terapia. Pakolliset asiat pystyn juuri ja juuri hoitamaan. Minnekään en mene jos ei ole pakko. Ap

Vierailija
4/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit oikein sanan 3-kymppinen, etkä '30-kymppinen', kuten suurin osa tälläkin palstalla. Olet siis fiksu.

Sinun ikäisesi kannattaa lähteä uudelleenkouluttautumaan, jos aiemmalla koulutuksella on vaikeaa saada työtä. Olisit vielä nuori aikuisopiskelija. Opiskellessa saisit myös lisäaikaa toipumiseen.

Vierailija
5/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sairauslomalla? Hoida nyt itseäsi ja ala suunnitteleen tulevaisuutta vähän myöhemmin. Ellet jaksa johkin kouluun hakea, nehän alkaa vasta syksyllä sitten, ehtisi parantua sitä ennen. Haut on just kohta käynnissä.

Vierailija
6/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka terapiaa. Onhan sekin jo jotain, että käyt siellä.

Vierailija
7/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylioppilastutkinnon suorittanut aikoinaan ja myöhempi koulutus on kokki. Näitä kokin töitä en ole aikoihin tehnyt, välillä siistijän työtä mm osa-aikaisena. Sosiaalisten pelkojen takia vaikeus löytää työ-tai opiskelupaikkaa. Ja yleensäkään en ole koskaan tiennyt mitä haluaisin tehdä. Ap

Vierailija
8/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapian avulla hoidat itseäsi, ja kun alat sen myötä tunnistamaan omat voimavarat, alkaa muukin elämä taas varmasti kiinnostamaan. Liikaa ei kannata nyt haalia tekemistä itselleen, muuten ei voimavarat riitä terapiassa asioiden käsittelemiseen. Ole kärsivällinen, eheytyminen ja toipuminen vievät aikaa ja muutokset tapahtuu pikkuhiljaa, askel kerrallaan. Sinä pärjäät kyllä. Ja hyvin menee!

Vierailija
9/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sitä psykoterapiaa nyt vaan, askel kerrallaan, on lupa pysähtyä

Vierailija
10/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kommenteista. Ap

Vierailija
11/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole muuta elämää kun koti ja tämä terapia. Pakolliset asiat pystyn juuri ja juuri hoitamaan. Minnekään en mene jos ei ole pakko. Ap

Ei monella muullakaan tällä hetkellä ole mitään elämää. Muuta kuin koti ja työ tai jos työtön, niin ei sitäkään.

Korona-aika iskee monen mielenterveyteen.

Vierailija
12/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei monella muullakaan tällä hetkellä ole mitään elämää. Muuta kuin koti ja työ tai jos työtön, niin ei sitäkään.

Korona-aika iskee monen mielenterveyteen.

ei ole monella asuntoakaan, ei ainakaan omaa, eli mitä silloin on?

Vierailija
13/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen tilanne itsellä. Vahva tunne, että olen umpikujassa. Terapiassa käyn ja täytyy sanoa, että prosessi on hidas. Ehkä olen vaan kärsimätön ihminen? Mutta jotenkin oli alussa odotukset, että paljon nopeammin lähtisin paranemaan ja pääsisin "normaaliin" elämään taas kiinni.

Pysähtyminenkin on taito. Sitä yritän edelleen opetella. Ja luulen, että uuteen vauhtiin pääsen vasta, kun osaan olla ensin pysähdyksissä.

Tsemppiä ap:lle ja kaikille kohtalotovereille!

Vierailija
14/14 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluaisit? Mikä saa olosi tuntumaan siltä, että elämä on elämisen arvoista? Pistä näitä vaikka ylös ja mieti, miten niistä saisi mahdollisia tai vielä merkityksellisempiä.

Onko sinulla haaveita? Pistä nekin ylös ja mieti toimintasuunnitelmia. Sellaisia, joita voit alkaa toteuttaa heti ja edetä asteittain kohti tavoitteitasi.

Jos et keksi heti, anna asian olla ja palaa siihen myöhemmin. Pienetkin hahmotelmat ovat eteenpäin.

On aivan ymmärrettävää, etä haluaa muutakin elämää kuin terapian. Toipuminen ei tapahdu tyhjiössä vaan ihan siinä arjessa ja elinympäristössä, missä on ja elää. Jos se on kovin kapea, voi olla ettei muutoksia tule tai ne ovat pieniä.

Tämä tosin riippuu myös ihmisestä ja sairauden vaiheesta. Voi olla että oleiluvaihe on hyväksi. Kannattaa koettaa tunnustella, mistä halu kumpuaa. Onko se tervettä halua päästä kodin ulkopuoliseen elämään vai jotakin muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi