Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää suksessa olla pitovoide, karva tms.? Miksi siinä ei voi olla vaikka nastoja?

Vierailija
18.01.2021 |

Kun se keskiosa ei osu lumeen kuin ponnistaessa, joten miksi siinä ei voi olla ihan kiinteä tartuntapinta esim. nastoja?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile

Vierailija
2/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ja kerro miten kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikit 45 asteen kulmaan?

Vierailija
4/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on voide- ja karvavalmistajien salaliitto.

Vierailija
5/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suksilla on tarkoitus hiihtää! Ja hiihdon idea on se liuku. Jos ei sitä ole, kyseessä on joku muu laji, vaikka nastakävely.

Vierailija
6/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suksilla on tarkoitus hiihtää! Ja hiihdon idea on se liuku. Jos ei sitä ole, kyseessä on joku muu laji, vaikka nastakävely.

"Kun se keskiosa ei osu lumeen kuin ponnistaessa"

Vierailija
7/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika oudot sukset 😃 tosin siitä on ainakin 30 vuotta kun olen viimeksi hiihtänyt, niin voihan olla että kehitys on kehittynyt tässä välissä.

Vierailija
8/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika oudot sukset 😃 tosin siitä on ainakin 30 vuotta kun olen viimeksi hiihtänyt, niin voihan olla että kehitys on kehittynyt tässä välissä.

Koko perinteisen suksen idea on se, että se keskiosa tarraa lumeen ponnistaessa, mutta liukuu muulloin.

Vierailija
9/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko perinteisen suksen idea on se, että se keskiosa tarraa lumeen ponnistaessa, mutta liukuu muulloin.

No kyllä se lumessa kiinni silti on, ei liukuisi, jos olisi nastoja 😄

Vierailija
10/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile naulaamalla nauloja johonkin laudanpätkään,nii liukuuko se kuin liukkaasti? Epäilen ettei. Pitoa on vaan ei luistoa. Nii-ii..

Vierailija
11/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se lumessa kiinni silti on, ei liukuisi, jos olisi nastoja 😄

Öh, kyllä se suksen jäykkyys ja hiihtäjän paino nimenomaan mätsätään niin, että se osuu maahan vain ponnistaessa.

Vierailija
12/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään tasatyönnöillä ja mäenlaskussa vois nastat haitata menoa aika tavalla. Ja kyllä se suksen pohja ottaa latuun kiinni vuorotyönnöilläkin.

Vaikka typerä provohan tämä vain on, miksi edes vaivauduin vastaamaan.

Vierailija
13/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sukseen voisi sopia nastojen lisäksi myös lumiketjut.

Käyttävät lumiketjuja autoissakin, toimii hyvin, toimii varmasti suksissakin.

Vierailija
14/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään ja lapsille on suksia,joissa keskellä suomumainen pitokuvio

Vierailija
15/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nastasukset. Ne on uusinta uutta Sveitsistä! Se ei tosiaan haittaa liukua kuten kaikki tiedämme suksen keskiosa on mäkeä laskiessa aivan selvästi kohollaan ilmasta. Saan paljon vahvempia potkuja nykyisin kun nastat pureutuu lumeen. Mieletön vauhti:

Etuna myös se että jos joku idiootti seisoo mäen alla ladulla, voin vetää äkkijarrutuksen. Odottakaapas kun pääsette itse kokeilemaan!

Miehellä on kitkat, tulee hitaahkosti perässä, pyrin jättämään lenkeiltä kotiin.

Vierailija
16/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liimasin mun häpykarvoja suksen pohjaa. Nyt on hyvä pito. Latu voi kyllä haista vähän pillulle. Pahoittelut siitä.

Vierailija
17/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa näistäkin kommentoijista on ihan pihalla suksen toiminnasta.

Aloittaja on ihan oikeassa siinä, että teoriassa siinä voisi olla vaikka nastoja. Perinteisen suksi kun nimenomaan on tehty ja mitoitettu niin että keskiosa ei ole ladussa kiinni, kun suksilla seisotaan normaalisti. Kun paino siirettään vain toiselle jalalle ja polkaistaan, niin keskiosa painuu latuun. Tällöin sen on hyvä olla kitkaltaan niin iso, että sen varassa voi potkaista vauhtia ilman, että suksi lipsuu alta.

Ongelma vaan on se, että hiihtoliike ei ole mitenkään absoluuttisen tasaista ja pelkästään potkun ja kahden jalan tasaliun vuorottelua. Ladussa on epätasaisuuksia, hiihtäjä heilahtelee ja vaihtaa painoa jalalta toiselle, tasatyönnöissä osa työnnöstä suuntautuu alas, jonka jälkeen hiihtäjä painuu latuun kiinni. Eli nastat raapisivat latuun vähän väliä ja se ei olisi kivaa.

Itse hahmottelin joskus vähän samansuuntaista ideaa. Nastojen sijaan pohjassa olisi jotain pienen pieniä metallilevyjä kalan suomujen tapaan. Ne olisi "saranoitu toisesta päästä, eli ne pääsisivät potkun aikana nousemaan pystyyn ja puremaan hyvin lumeen ja toisaalta taas kääntymään liu'un aikana ihan pohjan suuntaisesti muodostaen sileän, liukuvan pinnan. Teoriassa hienosti toimiva, mutta käytännössä lumi ja jää pilaisivat mekanismin varmaan jo ensimmäisillä kilometreillä

Vierailija
18/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ihan oikeassa. Suksen pohjan keskiosa (pitoalue) ottaa latuun kiinni vain potkaistessa jos suksi on oikeanlainen hiihtäjälle.

Ennen käytettiin paperitestiä suksen testaamisessa: Sukset asetetaan lattialle ja hiihtäjä astuu niiden päälle, varpaat tasapainopisteen kohdalle. Katse eteenpäin ja paino tasaisesti molemmille jaloille. Nyt suksen pitoalueen kohdalta voi liikuttaa tavallista paperia (eli suksi ei koske lattiaan keskiosastaan). Kun hiihtäjä laittaa painon toiselle jalalleen niin paperia ei pysty enää liikuttamaan koska pohja on lattiassa kiinni. Jossain vaiheessa tuli testilauta missä samaa asiaa katsotaan valon kanssa. Nykyään lähes kaikissa harrastelijasuksissa on kerrottu painorajat missä suksi toimii.

Olen myynyt suksia ja voidellut niitä työkseni ja harrastan hiihtoa aktiivisesti joten voisin väittää tietäväni asiasta jotain...

Teoriassa aloittajan idea voisi toimia mutta nastojen pitäisi olla todella lyhyitä ja asetettu oikeanlaiseen kulmaan, lisäksi niitä pitäisi olla paljon. Sitä en tiedä miten ne oikeasti reagoivat ladulla. Varmaan jäätymisongelma olisi paha.

Vierailija
19/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan mennyt nappiin. Liuttaessa suksen keskiosan ei kuulu olla kiini lumessa. Ainoastaan ponnistaessa.

Vierailija
20/23 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä liimasin mun häpykarvoja suksen pohjaa. Nyt on hyvä pito. Latu voi kyllä haista vähän pillulle. Pahoittelut siitä.

Varaudu kettuinvaasioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi