Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkanlaskemisesta

Vierailija
18.01.2021 |

Olen osa-aika töissä tuntipalkalla. Viikossa noin kolme työpäivää ja työpäivä vaihtelee 6-8h.
Miksi minulle maksetaan vähemmän tunteja kun mitä olen ollut? Esim. olen tehnyt töitä kuukaudessa 80h, niin maksetaan 77h. Miksei maksettu tuntimäärä ole sama kun tehdyt tunnit?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Muista, että ruokatauko on lähes aina palkaton 30min. Eli esim. 8-16 päivästä maksetaan 7,5h, ei 8h.

2. Palkkakausi, sanot että se on kuukausi, hyvä jos olet varma että näin on. Jos et ole varma, tarkista. Pitäisi näkyä palkkalaskelmassa.

3. Oletko varma, että työtunteja oli 80? Tarkista.

4. Jos edelleen ihmettelet missä 3 puuttuvaa tuntia on, ole yhteydessä palkanlaskentaan tai esimieheesi. Suosittelen lähestymään palkkista ystävälliseen sävyyn ("ihmettelen, miksi minulle on maksettu vain 77h, vaikka olen työskennellyt 80h. Voisitko tarkistaa ja selvittää asian minulle?") eikä tyylillä "minulta puuttuu 3 tuntia palkkaa, maksaisitteko sen heti". Virheitä tapahtuu kaikille, mutta usein ihmiset myös luulevat virheiksi jotain, jolle on olemassa selitys tai esimerkiksi henkilö ei ole osannut lukea palkkalaskelmaansa oikein.

Ruokatauko ei ole aina välttämättä palkaton. Jos sinulla on työvelvollisuus eli et saa poistua työpaikalta, niin silloin se on palkallinen.

Vierailija
22/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ajatella itse kirjoitti:

Jos lasket että teet työtä ajalla  1.1-31.1. 80 h. Tiedot pitää olla palkanlaskentajärjestelmässä paljon aikaisemmin joten tehdyt työpäivät siellä ovat ajalta n- 1.1-25.1. Ei kai kukaan oleta että järjestelmä on ajatasainen niin että 31.1. tehdyt tunnit näkyisivät palkassa jonka pitää olla palkansaajan tilillä 31.1? 

Eiköhän ap tiedä työpaikkansa palkanmaksukäytännön.

Minulla oli edellisessä työpaikassa palkkakausi 1 kalenterikuukausi ja tunnit ilmoitettiin kuun viimeinen päivä työpäivän jälkeen. Palkka maksettiin 5. päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmaan palkattiin kanssa palkanlaskija. Nyt kaikkien tulot on pudonneet henkilöstä riippuen 5-10%. Aika tehokas on tyttö ollut.

Vierailija
24/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ajatella itse kirjoitti:

Jos lasket että teet työtä ajalla  1.1-31.1. 80 h. Tiedot pitää olla palkanlaskentajärjestelmässä paljon aikaisemmin joten tehdyt työpäivät siellä ovat ajalta n- 1.1-25.1. Ei kai kukaan oleta että järjestelmä on ajatasainen niin että 31.1. tehdyt tunnit näkyisivät palkassa jonka pitää olla palkansaajan tilillä 31.1? 

Aika monessa yrityksessä maksetaan palkka kuluvalta kuulta työvuorolistan mukaan, ja mikäli työvuoroihin on tullut jotain muutoksia sen jälkeen kun listat on lähetetty palkanlaskentaan, niin ne korjataan sitten seuraavissa palkoissa.

Esim. itselläni on palkkapäivä aina kuun 25. päivä, ja palkkakausi on kuluva kuukausi. Nyt 25.1. saan siis palkan ajalta 1.1.-31.1.2021. Esimies lähettää tunnit palkanlaskentaan viimeistään kuun 18. päivä, joten mikäli työvuoroihin tulee muutoksia tämän jälkeen, niin ne huomioidaan takautuvasti 25.2. maksettavissa palkoissa.

Vierailija
25/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmaan palkattiin kanssa palkanlaskija. Nyt kaikkien tulot on pudonneet henkilöstä riippuen 5-10%. Aika tehokas on tyttö ollut.

Et sitten yhtään väsyneempää vitsiä keksinyt.

Vierailija
26/26 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten yhtään väsyneempää vitsiä keksinyt.

Kun olisikin vitsi, viherrakentamisen keikat kyllä väheni ja meillä on tulosperusteinen palkkaus, mutta tuon palkanlaskijan rekrytointi vaan ajoittui samaan aikaan. On kyllä saanut tuosta kuulla.