Palkanlaskemisesta
Olen osa-aika töissä tuntipalkalla. Viikossa noin kolme työpäivää ja työpäivä vaihtelee 6-8h.
Miksi minulle maksetaan vähemmän tunteja kun mitä olen ollut? Esim. olen tehnyt töitä kuukaudessa 80h, niin maksetaan 77h. Miksei maksettu tuntimäärä ole sama kun tehdyt tunnit?
Kommentit (26)
saa ajatella itse kirjoitti:
Jos lasket että teet työtä ajalla 1.1-31.1. 80 h. Tiedot pitää olla palkanlaskentajärjestelmässä paljon aikaisemmin joten tehdyt työpäivät siellä ovat ajalta n- 1.1-25.1. Ei kai kukaan oleta että järjestelmä on ajatasainen niin että 31.1. tehdyt tunnit näkyisivät palkassa jonka pitää olla palkansaajan tilillä 31.1?
Eiköhän ap tiedä työpaikkansa palkanmaksukäytännön.
Minulla oli edellisessä työpaikassa palkkakausi 1 kalenterikuukausi ja tunnit ilmoitettiin kuun viimeinen päivä työpäivän jälkeen. Palkka maksettiin 5. päivä.
Meidän firmaan palkattiin kanssa palkanlaskija. Nyt kaikkien tulot on pudonneet henkilöstä riippuen 5-10%. Aika tehokas on tyttö ollut.
saa ajatella itse kirjoitti:
Jos lasket että teet työtä ajalla 1.1-31.1. 80 h. Tiedot pitää olla palkanlaskentajärjestelmässä paljon aikaisemmin joten tehdyt työpäivät siellä ovat ajalta n- 1.1-25.1. Ei kai kukaan oleta että järjestelmä on ajatasainen niin että 31.1. tehdyt tunnit näkyisivät palkassa jonka pitää olla palkansaajan tilillä 31.1?
Aika monessa yrityksessä maksetaan palkka kuluvalta kuulta työvuorolistan mukaan, ja mikäli työvuoroihin on tullut jotain muutoksia sen jälkeen kun listat on lähetetty palkanlaskentaan, niin ne korjataan sitten seuraavissa palkoissa.
Esim. itselläni on palkkapäivä aina kuun 25. päivä, ja palkkakausi on kuluva kuukausi. Nyt 25.1. saan siis palkan ajalta 1.1.-31.1.2021. Esimies lähettää tunnit palkanlaskentaan viimeistään kuun 18. päivä, joten mikäli työvuoroihin tulee muutoksia tämän jälkeen, niin ne huomioidaan takautuvasti 25.2. maksettavissa palkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmaan palkattiin kanssa palkanlaskija. Nyt kaikkien tulot on pudonneet henkilöstä riippuen 5-10%. Aika tehokas on tyttö ollut.
Et sitten yhtään väsyneempää vitsiä keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten yhtään väsyneempää vitsiä keksinyt.
Kun olisikin vitsi, viherrakentamisen keikat kyllä väheni ja meillä on tulosperusteinen palkkaus, mutta tuon palkanlaskijan rekrytointi vaan ajoittui samaan aikaan. On kyllä saanut tuosta kuulla.
Ruokatauko ei ole aina välttämättä palkaton. Jos sinulla on työvelvollisuus eli et saa poistua työpaikalta, niin silloin se on palkallinen.