Palkanlaskemisesta
Olen osa-aika töissä tuntipalkalla. Viikossa noin kolme työpäivää ja työpäivä vaihtelee 6-8h.
Miksi minulle maksetaan vähemmän tunteja kun mitä olen ollut? Esim. olen tehnyt töitä kuukaudessa 80h, niin maksetaan 77h. Miksei maksettu tuntimäärä ole sama kun tehdyt tunnit?
Kommentit (26)
Miksi et kysy tätä palkanlaskijalta ja esimieheltäsi? Luuletko saavasi vastauksen vauva-palstalla?
Mikä on palkan maksujakso? Ei välttämättä ole kokonainen kuukausi. Näkyy siinä palkkalaskelmalla.
Pidätkö ruokatunnun 8h päivänä? Se voi olla palkaton eli työpäivä onkin 7,5h
Siivouksessa maksetaan tietty tuntimäärä.
8h työpäivään kuuluu pakollinen 1/2h ruokatauko joka on palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö ruokatunnun 8h päivänä? Se voi olla palkaton eli työpäivä onkin 7,5h
Ruokatunti on palkaton ja se ei ole mukaan laskettu tunneissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on palkan maksujakso? Ei välttämättä ole kokonainen kuukausi. Näkyy siinä palkkalaskelmalla.
Palkka maksetaan kuun ekasta päivästä saman kuun viimeiseen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa?
80 h/kk olisi 4 h päivässä, jos olisit tehnyt joka päivä töitä. Sen sijaan sanot tehneesi 3 p/vko 6-8 h. Onhan se mahdollista, mutta tarkista laskitko tunnit oikein. Kysy sen jälkeen palkanlaskijaltasi.
Mietin vain jos on eri maksutapa kun tekee kuuden tunnin päivää verrattuna kahdeksan tunnin päivään?
Vierailija kirjoitti:
80 h/kk olisi 4 h päivässä, jos olisit tehnyt joka päivä töitä. Sen sijaan sanot tehneesi 3 p/vko 6-8 h. Onhan se mahdollista, mutta tarkista laskitko tunnit oikein. Kysy sen jälkeen palkanlaskijaltasi.
6-8 h päivään sisältyy puolen tunnin ruokatauko. Mitä sun sopimus sanoo tauoista? Omaa aikaa vai työaikaa?
Kannattaa varmaan kysyä esimieheltä, että onko hän varmasti ilmoittanut kaikki tehdyt tunnit palkanlaskentaan.
Onko firmassa käytössä joku työnajanseuranta, josta voisit saada edellisen kuun tuntisi nähtäväksi? Vai onko tuo pelkästään sinun omasta muistista kaivetut tunnit? Onko esimies miinustanut sinulta tunteja jostain syystä, poissaolo, tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa?
Maksetaan homman mitoitettu tuntimäärä vaikka menisi kauemmin.
1. Muista, että ruokatauko on lähes aina palkaton 30min. Eli esim. 8-16 päivästä maksetaan 7,5h, ei 8h.
2. Palkkakausi, sanot että se on kuukausi, hyvä jos olet varma että näin on. Jos et ole varma, tarkista. Pitäisi näkyä palkkalaskelmassa.
3. Oletko varma, että työtunteja oli 80? Tarkista.
4. Jos edelleen ihmettelet missä 3 puuttuvaa tuntia on, ole yhteydessä palkanlaskentaan tai esimieheesi. Suosittelen lähestymään palkkista ystävälliseen sävyyn ("ihmettelen, miksi minulle on maksettu vain 77h, vaikka olen työskennellyt 80h. Voisitko tarkistaa ja selvittää asian minulle?") eikä tyylillä "minulta puuttuu 3 tuntia palkkaa, maksaisitteko sen heti". Virheitä tapahtuu kaikille, mutta usein ihmiset myös luulevat virheiksi jotain, jolle on olemassa selitys tai esimerkiksi henkilö ei ole osannut lukea palkkalaskelmaansa oikein.
Palkanlaskijan kommentti: ole ystävällinen ja käänny esimiehen/palkanlaskijan puoleen asian tarkistamiseksi. Vauva.fi ei ole esimiehesi/palkanlaskijasi ja täältä saat vain villejä veikkauksia asiasta.
Jos lasket että teet työtä ajalla 1.1-31.1. 80 h. Tiedot pitää olla palkanlaskentajärjestelmässä paljon aikaisemmin joten tehdyt työpäivät siellä ovat ajalta n- 1.1-25.1. Ei kai kukaan oleta että järjestelmä on ajatasainen niin että 31.1. tehdyt tunnit näkyisivät palkassa jonka pitää olla palkansaajan tilillä 31.1?
Vierailija kirjoitti:
Onko firmassa käytössä joku työnajanseuranta, josta voisit saada edellisen kuun tuntisi nähtäväksi? Vai onko tuo pelkästään sinun omasta muistista kaivetut tunnit? Onko esimies miinustanut sinulta tunteja jostain syystä, poissaolo, tms?
Työajanseuranta on käytössä. Onkohan esimiehellä joku säätö siellä pielessä kun tunnit ei täsmää?
Onko teillä palkkakausi=kuukausi?