Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika vedenkeittimessä vai itse sähköissä? Katoanko savuna ilmaan?

Vierailija
18.01.2021 |

AV-palstalla hiippailee kaikenlaisia tietäjiä ja arvaajia, joten kyselenpä täältäkin. Netissä on asiasta kaikenlaisia juttuja, mutten tule niistä hullua hurskaammaksi, kun ne eivät selitä juuri tätä asiaa.

Kysymys on asuntolahuoneesta, jossa on kaksi pistorasiaa; toisessa tila neljälle ja toisessa kahdelle töpselille. Kaikki huoneen sähkölaitteet, myös kattovalaisin, ovat samassa nipussa, eli kun yksi ei toimi, eivät toimi muutkaan.

Kolmisen kuukautta moitteettomasti toiminut vedenkeitin on alkanut laukaista vikavirtasuojan noin viidentoista sekunnin käytön jälkeen. Suoja laukeaa kaikissa kombinaatioissa, myös silloin, kun kaikki muut laitteet - yksi kannettava tietokone, yölamppu ja kaksi pientä baarikaappia - ovat pois päältä. Onko nyt rikki vedenkeitin vai onko vika huoneen sähköissä? Jos keitin olisi upouutena katkonut sähköjä, asia olisi selvä, mutta tämä ongelma on ilmestynyt tavallaan tyhjästä.

Kysyn sen vuoksi, että haluan tietää, onko minun ostettava heti uusi keitin vai odotanko sitä, että joku muu tekee jotakin. Täällä on käynyt jo kolme huoltomiestä ihmettelemässä, mutta he eivät vaikuta kovin ratkaisukeskeisiltä, eikä asuntolanpitäjän kalliissa palvelunumerossakaan innostuta.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa huoneeseesi vedetyt sähköt on haaroitettu menemään myös jonnekin toiseen asuntoon.

Vedenkeittimesi toimi aikansa, kunnes sinne toiseen kämppään ostettiin laite jonka virrankulutus on suuri ja kun laitat sen vedenkeittimen (vie paljon virtaa) päälle, automaattisulake laukeaa.

Ps. Voisit kokeilla pienemmällä virralla toimivaa vedenkeitintä.

Muistaakseni pienimmät vievät sen 600 wattia ja suurimmat 2000.

Harmi, kun ei ole muita laitteita, joilla kokeilla. Aikamoinen tuotantolaitos tämä taitaa olla:

Nimellisjännite: 220-240 V, 50/60 Hz, 1850-2200 W

Ap

Jos sinulla on 10A sulakekoko, se laukeaa jos laitat melkein minkä tahansa laitteen samanaikaisesti tuon keittimen kanssa päälle. Oletko hankkinut jonkin laitteen joka kasvattaa virrankulutusta lähiaikana tai sattuu ajankohtaan, jolloin ongelma alkoi esiintymään?

16A sulakkeen kanssa pelivaraa on hiukan enemmän, kestää max 3600-3700W ja automaattisulake laukeaa.

Kommenteissa 38 ja 39 ja parissa muussa tulikin paljon asiaa ja tarkistettavaa. Pitää käydä tutkimassa sähkökaappia tarkemmin. Nyt olen tosiaan katsellut lähinnä sitä mustaa vipstaakia eli automaattisulakkeen kytkintä, jota viimeisin huoltomies minulle osoitteli.

Minulla on sähköä syömässä vain kannettava tietokone, kaksi älypuhelinta, yölamppu, sähköhammasharja ja tämä vedenkeitin. Mitään muutoksia ei ole ollut kuukausiin. Tämä vedenkeitin toimi kiltisti kolme kuukautta ja nyt katkaisi sähköt torstaina ja sunnuntaina, mutta siinä välissä kuumensi vettä ainakin viisitoista kertaa ongelmitta. Sillä varmaan oli eri fiilis perjantaina ja lauantaina.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme