Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uurnaa ei kuulemma saa säilyttää vuotta kauempaa

Vierailija
17.01.2021 |

Miksi Suomessa on tällainen sääntö ettei uurnaa saa säilyttää vuotta kauempaa, vaan se on haudattava maahan tai tuhkat siroteltava? Joku voisi haluta säilyttää uurnaa pysyvästi.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tule sulta uurnaa hakemaan. Tiedän ihmisen jolla molemmat vanhemmat kirjahyllyn päällä uurnassa.

Kiitos tiedosta. En minä niitä olisi kenellekkään luovuttanutkaan.

Vierailija
22/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän vasta hullua kun joissakin maissa se säilytetään olohuoneessa astiassa ja yhtäkkiä se pölähtää koko huoneeseen tai joku koira tyyliin syö sen. Jollakin oli murtovaras vienyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tule sulta uurnaa hakemaan. Tiedän ihmisen jolla molemmat vanhemmat kirjahyllyn päällä uurnassa.

Miksi ihmeessä.

Vierailija
24/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äidin uurna ollut kirjahyllyssä jo 15 vuotta. Mitään opastusta en ole saanut, mitä sille voi tehdä, tai ei saa tehdä.

Miten on mahdollista, että sääntösuomi on leväperäinen tällaisessa asiassa? Eikö tuo nyt ole ihan samantekevää, missä vainajan tuhkat on? Mitä käyttöä on tiedolla siitä, mihin tuhkat on sijoitettu?

On siitä ihan selkeä ohjeistus, joka perustuu lakiin, jossa taas tuhka rinnastetaan ruumiiseen.

Minä en ole saanut ohjeistusta miltään taholta tuosta asiasta. Olisiko minun jostain pitänyt kysellä asiasta?

Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta sellainen käsitys, että viimeistään luovutuksessa kerrotaan ohjeet.

No minun kohdallani sinun käsityksesi ei toteutunut.

Vierailija
25/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äidin uurna ollut kirjahyllyssä jo 15 vuotta. Mitään opastusta en ole saanut, mitä sille voi tehdä, tai ei saa tehdä.

Miten on mahdollista, että sääntösuomi on leväperäinen tällaisessa asiassa? Eikö tuo nyt ole ihan samantekevää, missä vainajan tuhkat on? Mitä käyttöä on tiedolla siitä, mihin tuhkat on sijoitettu?

On siitä ihan selkeä ohjeistus, joka perustuu lakiin, jossa taas tuhka rinnastetaan ruumiiseen.

Minä en ole saanut ohjeistusta miltään taholta tuosta asiasta. Olisiko minun jostain pitänyt kysellä asiasta?

Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta sellainen käsitys, että viimeistään luovutuksessa kerrotaan ohjeet.

No minun kohdallani sinun käsityksesi ei toteutunut.

Voihan sitä toki itsekin kysyä, jos on epäselvää.

Vierailija
26/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kuoltuanne? Torpan tyhjentävä firma karistaa mummon tuhkat sekajätteisiin ja myy uurnat uusiokäytöön?

Vierailija
27/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säilytettiin tuhkia 6kk, että voidaan ripotella tuhkat tiettynä päivänä. Mummosta oli tullut sepeliä joka kosahti suoraan mättäälle. Lapsista se oli kamalan hassua ja kyllä meitä aikuisiakin vähän hymyilytti. Toteutettiin kuitenkin mummon toive.

Vierailija
28/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaa uurnallinen saunan tuhkaa ja pidä mummo kirjahyllyssä. Samaa tavaraa se on.

Vierailija
29/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sääntö on kai tullut siitä että jos mitään sääntöä ei ole niitä löytyy kuolinpesistä.

Vierailija
31/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on perverssiä ja epäkunnioittavaa säilytellä jonkun tuhkia. Toivottavasti edes kysyitte vainajalta ennen kuolemaa, onko tällainen järjestely hänelle ok?

Kaiken biomaterian pitäisi päästä takaisin kiertoon. Tuhkaa säilövä ihminen ei ole koskaan rakastanut ja kunnioittanut sitä, kenen tuhkasta on kyse. Onpahan vain hysteerisyyteen saakka sentimentaalinen, mitä vastenmielisimmällä tavalla.

Vierailija
32/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kaleva.fi/uusi-hautauslaki-korostaa-vainajan-toivomuksia/21…

Hyvä juttu. Tärkeintä on vainajan tahto. Kukaan ei varmasti tahtoisi kykkiä ikuisesti tuhkana jonkun kirjahyllyssä. Tietenkään se vainaja ei siitä enää mitään tiedä, mutta ihminen joka tekee vastoin vainajan tahtoa, on kyllä aikamoinen p.sy.kop.aatti.

Vierailija
33/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin eli ennen vuotta 2003 tuhkan käsittely oli Suomessakin vapaata. Tuhkan sai jättää säilytettäväksi tai jakaa osiin eri paikkoihin haudattavaksi.

Vierailija
34/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan tarkista. Hautaustoimistolle tai jollekin instanssille on kyllä ilmoitettava, mihin tuhkat laitetaan, ja hankittava lupa niiden sirotteluun maanomistajalta, mutta ei kukaan tule valvomaan, kaadatko ne tuhkat sinne.

En minäkään vanhempani tuhkia sinne laittanut, minne väitin laittavani... 

Vierailija
35/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on perverssiä ja epäkunnioittavaa säilytellä jonkun tuhkia. Toivottavasti edes kysyitte vainajalta ennen kuolemaa, onko tällainen järjestely hänelle ok?

Kaiken biomaterian pitäisi päästä takaisin kiertoon. Tuhkaa säilövä ihminen ei ole koskaan rakastanut ja kunnioittanut sitä, kenen tuhkasta on kyse. Onpahan vain hysteerisyyteen saakka sentimentaalinen, mitä vastenmielisimmällä tavalla.

Ja näin saatiin asiantuntijan lausunto. Pidä sinä huolta omista perversioistasi ja jätä toiset rauhaan. Nuija.

Vierailija
36/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa. Ei tulisi mieleenkään säilyttää jotain tuhkia jossain kirjahyllyssä tai ylipäätään kotona.

Vierailija
37/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa. Ei tulisi mieleenkään säilyttää jotain tuhkia jossain kirjahyllyssä tai ylipäätään kotona.

Mikä siinä muka on niin oksettavaa?

Vierailija
38/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Mulla ollut kahden edellisen koirani tuhkat jo vuosikausia.

Vierailija
39/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuuron päälle kun ripottelee, niin muutamassa kuukaudessa on uurna tyhjä.

Vierailija
40/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutussa omaiset eivät pyynnöstä huolimatta saaneet viedä uurnaa kotiin.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/saako-vainajan-tuhkauurnan-vieda-koti…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi