Elän säästeliäästi ja sekös lasten isää suututtaa!
Muutamasta "En uskalla sijoittaa lapselle"- ketjun viestistä ajattelin jakaa tilanteeni ja kuulla vertaiskokemuksia. Erosin lasten isästä pari vuotta sitten. Lastenvalvojalla tehtiin sopimus elatuksesta ja tapaamisista. Ex maksaa siis lähes saman summan mitä Kela maksaisi elatustukea. Ex tapaa lapsia joka toinen viikonloppu. Muuten lapset ovat minulla. Mielestäni on luonnollista, että koska saan elatustuet ja lapsilisät maksan lasten vaatteet, harrastukset yms. Olen todella tarkka rahan suhteen, kun taas exällä raha polttelee näpeissä. Pidän todella tarkkaa budjettia enkä ole esimerkiksi itselleni ostanut juuri mitään viime vuosina. Ex sen sijaan tuhlaa koko ajan autoihin ja omiin harrastuksiin, eikä hän ole ennenkään ajatellut mihin rahansa menee. Ex on jo aiemmin valittanut sitä, jos olen ostanut lapsille uutena talvivaatteita tai urheiluvälineitä. Ostan myös paljon käytettynä, mutta aina minullakaan ei ole aikaa koluta kirppareita ja tori.fi:tä läpi. Ex myös vaatii, että hänelle kuuluisi puolet lapsilisistä, vaikka lapset ovat max 10 päivää hänen luonaan. Ex ei myöskään hoida mitään lasten lääkärikäyntejä tms, joten hän ei silläkään tavalla kompensoi.
Olen jo jonkin aikaa säästänyt minulle ja lapsille matkarahaa, jotta pääsisimme lomalle. Lapsi oli sitten lipsauttanut isälleen tästä suunnitelmasta. Ex hermostui tästä ja alkoi minulle valittaa, ettei hän maksa mitään elatusmaksuja, jotka minä käytän matkailuun. Hän myös jatkoi, ettei hänelläkään ole varaa matkustella mihinkään koska "joutuu kaiken maksamaan itse". Hän myös uhkasi lähteä oikeuteen, koska hänen mielestään toimin väärin. Hänen mielestään hänen pitäisi maksaa vain siinä tapauksessa, että tilini on tyhjä. SItten hän voisi harkinnan mukaan jollain pikkusummalla avustaa.
Lopuksi vielä korostan, että lasten isä tosiaan maksaa lähes saman verran kuin Kela maksaisi elatustukea ja hän tienaa enemmän kuin keskituloinen. Itse tienaan jonkin verran vähemmän. Kuvittelin, että jos tyydyn pienempään summaan mitä lastenvalvoja ehdottaa, saisin ylläpidettyä välejä exään. No, se ei toiminut kuten olin ajatellut.
Kommentit (41)
Mitäs läksit nii, kikkelis kokkelis vaan. Sul on mun luonto mut mä en varasta.
Anna mennä oikeuteen jos haluaa. Ei ole perusteita.
Elatusavun tarkoituksena on kattaa lapsen tarpeet kuukausittain, kuten ravinto, asuminen sekä vaatteet ja harrastukset. Elatusavun siis kuuluisi mennä näihin joka kuukausi lapsen hyväksi.
Elatusmaksuja ei kuulu käyttää mihinkään matkailuun eikä äidin tarpeisiin vaan lasten tarpeisiin!
Vierailija kirjoitti:
Elatusavun tarkoituksena on kattaa lapsen tarpeet kuukausittain, kuten ravinto, asuminen sekä vaatteet ja harrastukset. Elatusavun siis kuuluisi mennä näihin joka kuukausi lapsen hyväksi.
Tarkoitatko että kaikki pitäisi käyttää joka kuukausi???
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksuja ei kuulu käyttää mihinkään matkailuun eikä äidin tarpeisiin vaan lasten tarpeisiin!
'
Lasten ei siis kuuluisi päästä matkalle?
Ap saa palkkaa ja hän on säästäväinen mies tuhlailee. Ei matka ole mieheltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun miehen tarkoitus on elättää sinua loppuelämäsi, että voit matkailla miehen rahoilla.
Sincc
Ei voi taas kuin ihmetellä että mistä näitä miehiä löydätte. Nainenko ei saa matkustaa jos mies maksaa omasta jälkeläisestään jotain minimielaria? Huoh.
Ei kai tuo oikeuteen asti edes etene, ukkohan nauretaan pihalle joka paikasta missä kehtaa tuosta asiasta avautua.
Kyllä ne lapsen kamppeet ja ruuat maksaa varmasti sen kuukausittaisen elatusavun verran. Ja tekstissä tuli esille hyvin se, ettei lapsi ole jäänyt mistään paitsi, taikka ole jäänyt asianmukaisia kamppeita hankkimatta. Eli elatusmaksu on mennyt ihan oikeaan käyttöön.
Kuten ap totesi, on itsekin keskituloinen, joten varmasti onnistuu saamaan siitä omasta palkastaan säästöönkin kun suunnittelee ja budjetoi huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun miehen tarkoitus on elättää sinua loppuelämäsi, että voit matkailla miehen rahoilla.
Sincc
En ole ap, minua ei elätä mies eikä luojan kiitos ole ikinä tarvinnut tapella mistään elatusrahoista. Ei edes vaikka nyt eroaisin koska lapset jo omillaan.
Kaiken kaikkiaan älytön ajatus... jospa äiti matkustelee omilla rahoillaan.
Onko se miehen elatusmaksu laskettu hänen tulojen mukaan?
Kai läksytit lapsen, kun tuollaisen meni isälleen lipsauttamaan?
Tämä olikin uusi tieto että erolapsilla ei ole oikeutta matkustaa. No ei sitten varmaan saa ostaa vaatteitakaan tai syödä valion tuotteita. X-tra on ainoa mitä voi syödä. Varmaan riittäisi patja lattialle, koska sänkykin maksaa. Oikeastaan telttamajoitus ja myyköön siellä itseään. Oikein kurja elämä lapsille. Kyllä.
Itselläni oli oma tili lapsilisille ja elatuksille. Sieltä sitten maksoin lapsen menoja. Exä alkoi kerran kitisemään että hän elättää minutkin niin sain näytettyä että ihan omalla palkalla maksan omat huvitukseni.
En tajua näitä etävanhempia jotka näkee lapsia harvakseen eivätkä mitenkään osallistu lapsen koulunkäyntiin, harrastuksiin, lääkärikäynteihin eikä kasvatukseenkaan. Silti jaksetaan ulista miten heitä sorretaan ja heidät kynitään köyhiksi kun pitää omaa lasta elättää parilla satasella kuussa. Naurettavaa.
Mene oikeuteen ja vaadi tuen korotusta. Minäkin maksoin elareita 1600e bruttotuloilla 177.77e jokaisesta lapsesta ( 3kpl) täysin alimitoitetut maksut miehellä. Ne pitää olla niin suuret että joutuu toimeentulotuelle kerjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapsen kamppeet ja ruuat maksaa varmasti sen kuukausittaisen elatusavun verran. Ja tekstissä tuli esille hyvin se, ettei lapsi ole jäänyt mistään paitsi, taikka ole jäänyt asianmukaisia kamppeita hankkimatta. Eli elatusmaksu on mennyt ihan oikeaan käyttöön.
Kuten ap totesi, on itsekin keskituloinen, joten varmasti onnistuu saamaan siitä omasta palkastaan säästöönkin kun suunnittelee ja budjetoi huolellisesti.
Olen ollut joskus hyvin pienituloinen opiskelija ja sain silloinkin rahaa säästöön. Tuosta kituuttamisesta jäi tiettyjä toimintamalleja ja tapoja, joten tilini ei ole koskaan tyhjä ja puskurirahasto on kunnossa. Tiedostan hyvin tarkkaan mihin jokainen tuhlaamani euro menee. Esimerkiksi joulukuussa rahaa meni ruokakauppaan (sis kaikki pesuaineet, markettivaatteet yms) 400 euroa, uudet talvivaatteet 150 euroa ja suksipaketti reilun satasen. Toiselle lapselle ei tarvinnut joulukuussa ostaa kuin uusia sukkia ja kalsareita. Joululahjoja ja muita joulujuttuja en laskenut nyt tähän mukaan ollenkaan. Kyllä ne rahat lapsiin menee. Tililleni tulevat rahat eivät sillä tavalla ole korvamerkittyjä, että tietäisin käytänkö nyt omaa palkkatuloani vai lapsilisää ostoksiin.
ap
nosto