Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvot, vaikuttaako aamulla syöminen, univaje ym.?

Nukkuja
17.01.2021 |

Mulla on huomenna aamulla labra ja tarkoituksena ottaa mm. kilppariarvot. Kaikki oireet viittaa kilpparin vajaatoimintaan, mutta aikaisemmat arvot oli ths 3,9 ja t4-v 13,6, eli viitearvossa, mutta lähellä rajaa. Terveyskirjaston ja monen muun sivuston mukaan noilla arvoilla ja näillä oireilla olisi syytä kokeilla lääkitystä, mutta meidän terveysasemalla kuulemma ohjeistetaan, että ths arvon pitää olla viitearvojen ulkopuolella (0,3-4,2), jotta lääkitystä kokeillaan. HUSissa viitearvon yläraja on 3,6, eli siellä lääkettä olisi minun kohdallani jo varmaan koitettu.

Olen aikaisemmin käynyt verikokeissa juuri ennen kymmentä, mutta kuulemma ths arvo on korkeimmillaan aikaisin aamulla. Siksi menen huomenna aikaisemmin, mutta mitkä muut asiat vaikuttaa arvoon? Kannattaako mennä aikaisin nukkumaan vai mennä verikokeisiin univajeisena? Kannattaako paastota? Niin kuin sanoin, kaikki oireet, kuten väsymys, 10-11h yöunet joka päivä, jatkuva palelu, lihoaminen lyhyessä ajassa, hengästyminen jo kauan seistessä ym. viittaa vajaatoimintaan, joten en halua, että lääkityksen kokeilu jää kiinni siitä, että ths arvo jää 0,1 päähän viitearvon rajasta. Yksityiseen ei ole varaa. Kiitos jos vastailette!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri laitevalmistajien testeillä on eroa tulostasossa. Laite voi olla huonosti ylläpidetty, pesemätön tms. Mittaus voi olla tehty rikkinäisellä laitteella, vanhalla reagenssilla jne. Eli yhteen mittaustulokseen ei pitäisi liikaa luottaa vaan myös siihen omaan vointiin. Syötkö vitamiineja tai lisäravinteita? Niissä oleva biotiini vaikuttaa mittaustulokseen, joten ole ainakin viikko syömättä ennen verikoetta.

Vierailija
2/5 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta tule mieleen kuin että mene mahdollisimman nopeasti labraan heräämisestä ja vältä turha liikunta sitä ennen. Aamupalan voi syödä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta merkittävästi, teet niin tai näin.

Vierailija
4/5 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn aina samaan aikaan ennen aamukasia ja autolla menen. Liikunta laskee TSH:ta eli en edes kävele bussipysäkkien välillä. En ole huomannut että unen laatu vaikuttaisi. En söisi aamupalaa ennen testiä. Minulla on tosiaan lääkitys ja siksi luonnollisesti en syö ensin. Lisäksi käyn testissä samaan aikaan kuukautiskierrosta koska myös sukupuolihormonit vaikuttavat kilpirauhaseen (myös esim. E-pillerit voivat lisätä tyroksiinin tarvetta).

Vierailija
5/5 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Laitan kellon soimaan seiskalta ja vaatteiden pukemisen jälkeen ajan suoraan labraan. Toivottavasti päivystysikaisia ei ois hirveesti, ettei jonotuksessa menis kauaa. -Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme