Lapselle oma tili?
Onko lapsellasi oma tili?
Miten teillä on opetettu rahankäyttöä lapselle?
Minkä ikäisenä lapselle alettiin opettaa rahankäyttöä?
Jos teillä ei opeteta lapselle rahankäyttöä, miksi?
Kommentit (19)
Oli noin puolivuotias kun avattiin tili
Oli 1 vuotias, kun avattiin tili, kun sukulaisilta tuli rahalahjoja jo tuon ikäiselle.
3 vuotiaasta asti olemme harjoitelleet rahan käyttöä. Saanut maksaa kaupassa omia pieniä ostoksia, joihin on säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Nyt 15 vuotiaalle menossa hakemaan tiliä ja maksukorttia kevään aikana.
58 vuotias kotona asuva poikani jutteli,että jos sitten huomenna lähtisi Osuuspankkiin tekemään tilisopimusta. Äiti siirtäs sinne vähän rahaa aluksi ja poika sitten vois saaha viikkorahansa suoraan tilille. On kuulemma vanhan aikaista maksaa käteisellä se viikkoraha. Kavreillasa on bitcoinit ja mitä ihmeitä lieneekään?
Olen pitänyt itsestäänselvänä, että lapselle hankitaan tili heti vauvana. Tuo on säästötili. Käyttötilin kortteineen saivat 12-vuotiaina. Rahankäyttöä on opetettu pienestä pitäen.
Mielenkiintoista tämäkin. Eihän se lapsen tili mitään maksa. Hyvä tapa opetella rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt itsestäänselvänä, että lapselle hankitaan tili heti vauvana. Tuo on säästötili. Käyttötilin kortteineen saivat 12-vuotiaina. Rahankäyttöä on opetettu pienestä pitäen.
Meillä täysin samat ajatukset. Oli itsestäänselvää sekä minulle että miehelleni, että lapsille avataan heti tilit. Nämä ovat säästötilit, joihin heillä ei kuitenkaan ole käyttöoikeutta alaikäisenä. Noin 4-vuotiaasta lähtien on lapset saaneet viikkorahaa. Aluksi summat pieniä, iän myötä ne kasvaa. Ajatuksena on myös että kun lapset täyttää 12-vuotta, mennään avaamaan heille käyttötili ja kortti siihen. Tästä eteenpäin saavat viikkorahan sinne. Sitten ajatuksena on että yläasteiässä mennään avaamaan myös nettipankki, jotta voivat vähitellen alkaa opettelemaan miten laskut maksetaan. Ja tuolloin myös aletaan enemmän opettamaan budjetin pitämistä. Varmasti löytyy monta kenen mielestä kuulostetaan todella tylsiltä ihmisiltä. Mutta halutaan että lapsilla on mahdollisimman hyvät eväät kun kotoa muuttavat. Ettei oltaisi heti pikavippejä ottamassa. Niiden saaminen on nykyään ihan luvattoman yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin samat ajatukset. Oli itsestäänselvää sekä minulle että miehelleni, että lapsille avataan heti tilit. Nämä ovat säästötilit, joihin heillä ei kuitenkaan ole käyttöoikeutta alaikäisenä. Noin 4-vuotiaasta lähtien on lapset saaneet viikkorahaa. Aluksi summat pieniä, iän myötä ne kasvaa. Ajatuksena on myös että kun lapset täyttää 12-vuotta, mennään avaamaan heille käyttötili ja kortti siihen. Tästä eteenpäin saavat viikkorahan sinne. Sitten ajatuksena on että yläasteiässä mennään avaamaan myös nettipankki, jotta voivat vähitellen alkaa opettelemaan miten laskut maksetaan. Ja tuolloin myös aletaan enemmän opettamaan budjetin pitämistä. Varmasti löytyy monta kenen mielestä kuulostetaan todella tylsiltä ihmisiltä. Mutta halutaan että lapsilla on mahdollisimman hyvät eväät kun kotoa muuttavat. Ettei oltaisi heti pikavippejä ottamassa. Niiden saaminen on nykyään ihan luvattoman yksinkertaista.
Tämmöinen ajatus minullakin on, mutta mies, jolle ei ole säästetty mitään säästötilille, ei oikein ole hahmottanut mikä ajatus on säästötilin tekemisessä lapselle. Vauva on nyt 8 vkoa ja kunhan nimi on annettu ja saatu papereihin, mennään se säästötili avaamaan. Mies ei itse haluaisi lapselle säästää esim. lapsilisiä, mutta menkööt edes sukulaisten rahat sinne säästöön niin kauan kuin lapsi ei osaa materiaa toivoa esim. joulu- ja synttärilahjaksi. Ja sittenkin voi vallan hyvin laittaa mieluummin rahaa säästöön kuin ostaa mielin määrin krääsää. Sentään tähän mies suostui, että sukulaiset saa lapselle säästää ja että voidaan itsekin laittaa lahjarahat vauvalle säilöön. Vielä kun saisi suostumaan siihen, että menisi edes osa lapsilisistä säilöön, vaikka niin että se osa, mikä ei vielä vauvana mene vaippoihin, menisi säilöön myöhempää käyttöä varten...
Mutta miten opettaa MIEHELLE säästämisen jalo taito, jos miehen vanhemmat on sitä mieltä, että "eihän meillä mitään sellaisia ollut", vaikka luulisi aikuisina ihmisinä ymmärtävän, miten tärkeää on, että lapsella on pesämuna, niin on vähemmän rahallista avustamista sitten aikuisiässä. Fiksuja ihmisiä muuten, mutta olisivat voineet tässä minua puoltaa, vaikka itse tekivät eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen ajatus minullakin on, mutta mies, jolle ei ole säästetty mitään säästötilille, ei oikein ole hahmottanut mikä ajatus on säästötilin tekemisessä lapselle. Vauva on nyt 8 vkoa ja kunhan nimi on annettu ja saatu papereihin, mennään se säästötili avaamaan. Mies ei itse haluaisi lapselle säästää esim. lapsilisiä, mutta menkööt edes sukulaisten rahat sinne säästöön niin kauan kuin lapsi ei osaa materiaa toivoa esim. joulu- ja synttärilahjaksi. Ja sittenkin voi vallan hyvin laittaa mieluummin rahaa säästöön kuin ostaa mielin määrin krääsää. Sentään tähän mies suostui, että sukulaiset saa lapselle säästää ja että voidaan itsekin laittaa lahjarahat vauvalle säilöön. Vielä kun saisi suostumaan siihen, että menisi edes osa lapsilisistä säilöön, vaikka niin että se osa, mikä ei vielä vauvana mene vaippoihin, menisi säilöön myöhempää käyttöä varten...
Mutta miten opettaa MIEHELLE säästämisen jalo taito, jos miehen vanhemmat on sitä mieltä, että "eihän meillä mitään sellaisia ollut", vaikka luulisi aikuisina ihmisinä ymmärtävän, miten tärkeää on, että lapsella on pesämuna, niin on vähemmän rahallista avustamista sitten aikuisiässä. Fiksuja ihmisiä muuten, mutta olisivat voineet tässä minua puoltaa, vaikka itse tekivät eri lailla.
Mun mielestä voit ihan hyvin opettaa lapselle säästämistä. Se kannattaa. Meillä uusperhe, jossa miehen ja exänsä lapsilla ei ole tilejä vieläkään. Pelkona vissiin, että lasten äiti käyttää lasten rahat. Olen koittanut maanitella miestä lasten parhaaksi avaamaan tilit omiin nimiinsä alkuun. Vanhin jo 12 ja oma raha kiinnostaa. Meille syntyy vauva pian ja aion kyllä itse avata tilin lapsellemme sanoi mies mitä tahansa.
Mielestäni rahataidot olisi äärimmäisen tärkeä opettaa näille miehen lapsille, koska äitinsä on ulosottovelkainen shoppailija, jolle yhteiskunta maksaa ihan kaiken lasten avulla ja tekeytymällä täysin kykenemättömäksi. Lapset ovat oppineet häneltä puhumaan köyhistä jne. Minulla on köyhien merkkiä tie mitkä vaatteet ja huonekalut, kun ovat perusduunarin kukkarolle sopivaa ikeaa ja osa vaatteista kirpparia. Ylimmillään tulot olleet 5 000€/kk, mutta downshiftannut hieman, koska en halua esimiesaseman tuomaa stressiä.
Kannattaa opettaa jo pienestä pitäen rahankäyttöä. Tuhlaamisesta ei heru lisää rahaa, vaan on pärjättävä niillä rahoilla mitä saa. Kaikkeen ei heti rahat riitä, mutta kun säästää, on varaa haluamaansa juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se!
Vastasin 0-5 -vuotiaana, sillä isäni avasi tytölle tilin rahastosäästöä varten kun tyttö oli vauva. Varsinainen käyttötili pankkikortteineen otettiin tosin vasta sitten kun tyttö oli 11 tai 12 v.
Rahan käyttöä on opetettu pienestä pitäen. Esim. maksaa omia ostoksiaan itse, pelireissuille jne. annetaan rahaa mukaan joilla on ostettava itse matkalla eväät / ruoat jne. Isompana kun halusi ensimmäisen iPhonensa ja pystyi siihen käyttämään osin säästöjään, laitettiin lapsi laskemaan omat rahansa ja kerrottiin, paljonko olemme valmiita puhelimesta maksamaan ja sen perusteella lapsi sai tehdä laskelman, paljonko maksaa itse, paljonko me maksamme suoraan ja paljonko "ottaa meiltä lainaa". Laskelman lopputuloksena "lainaa" ei tarvittukaan, mutta tämän joutui lapsi siis itse laskemaan.
Tili ollut joka lapsella vauvasta asti.
On puhuttu rahankäytöstä ja sijoittamisesta. (Huijjui, tuleekohan heistä nyt niitä hirveitä "rahan perässä juoksijoita"?)
Tileille on siirretty rahaa koko ajan maksimimäärä minkä veroitta voi ja kunnioitettava summa / kakara tileillä on.
Esikoiselle avattiin tili 3kk ikäisenä, nuoremmalle 4kk. Sinne on laitettu lahjarahoja ja välillä omia säästöjä. Lapset ovat nyt 5 ja 7, kummallakin on oma rahapussi ja niillä rahoilla voivat ostaa haluamiaan juttuja, käteisen määrää on tietysti pidetty aika pienenä, tällä hetkellä nuoremmalla on n. 20e ja vanhemmalla n. 15e. Ollaan esim. opetettu, että jos haluaa ostaa jonkun tietyn lelun tai muun oman jutun, siihen pitää säästää eikä rahoja voi käyttää heti. Mietittiin, että oltaisiin maksettu kotitöistä, että lapset oppisivat konkreettisemmin sen mitä rahan tienaaminen vaatii, mutta siitä käytännöstä voi olla vaikea päästä irti. Isommista töistä on kyllä maksettu palkkaa.
Ohi, mutta aikuisena kyllä huomaa kenelle ei ole opetettu rahan arvoa ollenkaan.
Ilmeisesti toimeentulotuella oleva ei saa lapselle tiliä ottaa, tai ainakaan sinne säästää, pieniäkään summia, joten tämänlainen rahankäytön opettelu jää pois? Entä yhteishuollossa, onko pakko pyytää toisen huoltajan suostumus lapsen tilin perustamiseen? Entä, jos välejä tai puheyhteyttä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti toimeentulotuella oleva ei saa lapselle tiliä ottaa, tai ainakaan sinne säästää, pieniäkään summia, joten tämänlainen rahankäytön opettelu jää pois? Entä yhteishuollossa, onko pakko pyytää toisen huoltajan suostumus lapsen tilin perustamiseen? Entä, jos välejä tai puheyhteyttä ei ole?
Tarvii pyytää toisen suostumus, ellei ota kokonaan omiin nimiin ja lapselle käyttöoikeus. Pyytää että kaikki kirjoittavat rahaa siirrettäessä kenelle raha on. Ei pitäisi tulla ongelmaa tehdä tilistä myöhemmin oma tai siirtää lapselle siinä iässä kun saa oman tilin avata.
Jokaiselle lapselle on avattu tili vauvana.
Pieni pesämuna on talletettu tilille ja pieniä summia on laitettu synttäri- tms. rahaa.
Pankkikortti ja verkkopankkitunnukset hommattiin vanhimmalle peruskoulun jälkeen.
Kaikilla lapsilla on omat kukkarot ja rahan käyttöä on opeteltu käteisellä pienestä asti.
Viimeistään jossakin nelosluokalla olisi hyvä olla oma tili.
Nyt 15 vuotiaalle menossa hakemaan tiliä ja maksukorttia kevään aikana.