Kolmekymppisen huono iho...
Mikä neuvoksi? Tuntuu että ympärillä olevilla muilla aikuisilla (ja teineilläkin!) on täydellinen iho ja omassa ihossa on ties minkälaista epäpuhtautta jatkuvasti. Naurettavaa näyttää jatkuvasti kuin joltain nistiltä ihon puolesta kun en käytä edes alkoholia. Vettä lipitän jatkuvasti ja pesen kasvot vedellä, käytän kasvonaamioita ja voiteita kohtuudella, mutta säännöllisesti.
Tätäkö tämä nyt on lopun ikää. Teininä iho oli ihan kunnossa..
Kommentit (59)
Se on rosacea/ruusufinni, ei valitettavasti parane koskaan, on vaan parempana tai huonompana. Liity rosacea/ruusufinniryhmiin niin löytyy hoitovinkkejä. Tosin mikä sopii yhdelle (reseptilääke/voide/ruokavalio jne) niin ei sovi toiselle. Tai itselläkin käynyt niin, että alkuun joku auttaa vaivaan, sitten lakkaa tehoamasta. Mutta ruokavaliota kannattaa kokeilla ja säännöllinen ihonhoito aineilla x, mikä iholaatu/ikä nyt kenelläkin on
Se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimikaan toisella... Itselläni on rasvoittuva pintakuiva iho, johon tulee välillä epäpuhtauksia, leukaan tulee hormonifinniä. Sain ihoni rauhoittumaan monen eri tuotteen kokeilun jälkeen, kunnes tajusin hankkia tuotteita, joissa ei ole alkoholia, hajusteita ja väriaineita. Puhdistan kasvot joko Ceraven SA geelillä, tai Erisanin hoitavalla geelillä. Näin talvella pyrin siihen, että iho ei ikinä tunnu kuivalta ja kiristävältä, siis pesun jälkeenkään. HG omassa ihonhoidossa on ollut myös tuo Ordinaryn Niacinamide sekä hyaluronihappo. Toki kaikkien iho ei ilmeisesti tykkää tuosta Ordinaryn Niacinamiden sisältämästä sinkistä tai korkeasta 10% pitoisuudesta, joten kokeilemallahan se vain selviää..
Uskokaa tai älkää, minulla miehen "läheisyys" on aiheuttanut iho-ongelmia. Akne ja ihottuma eivät ole vaivana sinkkuna.
Ap, sun pitää selvittää ongelman syy. Mun selkäaknen aiheutti käyttämäni shampoo tai pikemminkin shampoon sisältämät sulfaatit. Kasvoissa olevan aknen taas aiheutti toisesta sairaudesta johtuvat hormonaaliset muutokset, mitä ihotautilääkäri ei osannut ratkaista. Gynekologi lykkäsi e-pillerit ja sillä sain hormonitoiminnan normaaliksi. Iho tuli kuntoon 9 kuukaudesas, minkä jälkeen lopetin pillerit. Hyvänä on yhä pysynyt.
Te jotka käytätte The Ordinaryn Niacinamide+Zinc-seerumia, millaista kosteusvoidetta käytätte sen päällä? Seerumi rullautuu ikävästi pois paikoiltaan, joten käytän sitä enää iltaisin. Kunhan tuo pullo on käytetty loppuun siirryn kokeilemaan heidän niacinamide-jauhetta seerumin sijaan.
Mulla ehdottomasti kuparikierukka teki naamaan näppyjä. Poistatin sen parin vuoden jälkeen ja iho kirkastui.
Mulla puhkesi akne 8-vuotiaana. Ensin otsa tuli ihan täyteen finnejä, sitten ne jotenkin siirtyivät poskille nenän molemmin puolin, sitten ohimoille ja ”pulisonkien” kohdalle, jossain vaiheessa leukaan. Lapsena ei paljon ihon puhdistus jaksanut kiinnostaa vaikka siihen sukulaiset yritti kannustaa, en tiedä paljonko olisi tilannetta muuttanut kunnolliset ihonhoitotuotteet (no, silloin mulle ostettiin clearasilia ja jotain kortisonirasvaa, en nyt tiedä onko ne kovin kunnollisia).
Jossain vaiheessa jo teini-iässä mun kasvoille tuli finnien lisäksi todella pahan näköinen jatkuva punoitus, voimakkaimmillaan juuri niillä alueilla missä sitä aknea oli vuosien aikana ollut. Kaikki näpyt myös jättivät jälkeensä voimakkaat punaiset jäljet. Ihoni on todella vaalea luonnostaan.
Nyt olen 32 ja edelleen ihossa on ne samat punaiset jäljet kuin teininä. Sanotaan että aika auttaa niihin, no ei mulla ainakaan. Punoitus on edelleen edelleen olemassa ja välillä oikein lehahtaa kivuliaasti ja olen vasta viime vuosina tajunnut, että taitaa olla ruusufinniä. Ihohuokoset on jättimäiset oikeastaan koko kasvoilla, sellaiset kunnon isot kuopat jotka sitten täyttyvät talilla. Ihon pinta kuivuu hurjasti erityisesti talvella ja hilseilee, sisältä puskee kuitenkin öljyä.
Olen pikkuhiljaa tyytymässä osaani, taitaa olla loppuiän ongelma enkä koskaan saa kaunista ihoa.
Nykyään illalla teen tuplapuhdistuksen, kasvovesi, välillä kuorinta joko aha tai bha, kosteuttava seerumi ja kosteusvoide. Joka päivä vahva aurinkosuoja myös talvisin. Iho on ainakin parempi kuin jos käytän pelkkää putsaria ja rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käytätte The Ordinaryn Niacinamide+Zinc-seerumia, millaista kosteusvoidetta käytätte sen päällä? Seerumi rullautuu ikävästi pois paikoiltaan, joten käytän sitä enää iltaisin. Kunhan tuo pullo on käytetty loppuun siirryn kokeilemaan heidän niacinamide-jauhetta seerumin sijaan.
Mulla CeraVe kosteusvoide. Saa apteekista, se ei ole apteekin perusvoide, eli ei ole komedogeeninen.
Kosteusvoiteen voi taputella iholle niin ei seerumit rullaudu!
Sinä 32v joka kirjoitit pitkän stoorin. Millainen kosteusvoide sulla on? Onhan varmaa ettei ole komedogeeninen?
Kaikki Aqualanit, Humektanit, Apobaset on niin komedogeenisiä kuin olla voi. Nämä ei sovi näppylöistä tai aknesta kärsivän iholle lainkaan. Nämä ylläpitää juuri sitä samaista iho-ongelmaa josta yritetään päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama ongelma. Ollut myös useampi kuuri roaccutania. Neljäs on menossa nyt! Ja silti on pientä näppyä. Varmaan se alkaa taas pian kun kuuri loppuu. Jotain hormonaalista se on kun leuassa sitä enimmäkseen on nykyään. En vaan voi tälle mitään. Alkanut hyväksyä asian, mutta jotkut törpöt silti luulee että voin tehdä jotain ja huomauttelee.
Se muuten nyppii, kun jotkut idiootit tosiaan kehtaa huomautella toisen aknenäpyistä luullen, että sille asialle on muka helposti tehtävissä jotain ja kyse olisi laiskasta hoidosta! Tekisi mieli seuraavan kerran huomautella takaisin vaikka toisen rypyistä. Siitähän riita seuraisi, saisin varmaan haukut niskaan että olen muka riidanhaastaja, vaikka minulle on huomautettu ensin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä 32v joka kirjoitit pitkän stoorin. Millainen kosteusvoide sulla on? Onhan varmaa ettei ole komedogeeninen?[/
Mulla on tällä hetkellä käytössä cerave kasvovoide, se jossa ei ole aurinkosuojaa, käytän aamuin ja illoin. Päälle la roche posayn aurinkosuoja.
Kaikenlaisia voiteita on tullut testattua, vaikea löytää talvella sopivan tuhtia voidetta joka ei tuki eikä jätä hilseileväksi ja kiristäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ordinaryn tuotteet. Aivan ihania. Suosikkini Niacinamide 10% + Zinc 1%, Hyaluronic Acid 2% + B5.
Hitsi olen metsästänyt noita pitkään, mutta aina tahtovat olla loppuunmyytyjä..
Molempia saa tilattua ainakin Elevenistä 😊
Täällä myös yksi kolmeakymppiä lähentelevä nainen, jolla iho-ongelmia. Näppyjä on ollut ala-asteen viimeisiltä luokilta asti, nykyään lähinnä laajentuneet ihohuokoset, mustapäät ja satunnaiset finnit riesana. Ja ne iki-ihanat arvet tietysti myös..
Kiitos sulle joka linkkasit tuon miia johanssonin postauksen, heti lähti muutama tuote tilaukseen 😊
Täältä myös ääni tuolle ordinaryn niacinamide+zinc-seerumille. Käytän sitä iltaisin rasvoittuvalle t-alueelle ja paikallishoitona finneille. Toimii!
Vinkkinä muille laajentuneista ihohuokosista kärsiville: ne saa tilapäisesti häivytettyä benefitin porefessional-primerilla, laitan sitä ongelma-alueille meikin alle. Silottaa huokoset. Toki tämä pitää pestä huolellisesti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on etätyöt...
Ja kasvomaskit
Itselläni iho on mennyt huonompaan suuntaan maskinkäytön myötä.
Jos mietitte mitä tuo mainittu komedogeenisyys on, niin komedogeeninen=ihoa tukkiva.
Ainesosat luokitellaan 0-5 asteikolla ihon tukkivuuden perusteella.
https://www.virvefredman.com/ostolakossa/mitka-ainesosat-tukkivat-ihohu…
Vierailija kirjoitti:
En käytä kosteusvoidetta ollenkaan.
Käytän kasvojen puhdistukseen Dermalogican tuotteita ja seerumit ovat Ordinaryn. Näitä olen testannut pian kaikkia, aloitin käytön 3v. sitten ja yhden purkin loppuessa olen ostanut jotain erilaista. Tällä hetkellä Niacidamine 10%, AHA 30%, Caffeine Solution, Ascorbic Acid ja Granactive Retinoid joita käytän aamuin ja illoin - en siis kaikki kerralla. Silmänympärysseerumi aina, muuten vaihtelen. Kuorinta kerran viikossa jos muistaa.
Kosteusvoiteena oli aiemmin Natural Moisturizing, mutta purkin loputtua en jaksanut ostaa uutta ja näköjään ilmankin pärjää. Ihoni on aina ollut luokkaa hilseilevä kuiva koppura, mutta näköjään joku tuotteista on tehonnut. Huono puoli kun käyttää useampaa uutta samaan aikaan, vaikea sanoa mikä toimii :D
Hyaluronic Acid ja Salicylic Acid olivat ok, mutta en kokenut niiden vaikuttavan. Meikkivoiteisiin ei kannata koskea!
Tästä nyt tuli näköjään melkoinen mainospuhe, mutta takaisin itse ap:n ongelmaan.
Jokaisen iho reagoi eri tavalla, mutta lähtökohtaisesti kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon - juo paljon vettä ja välttelee ainakin sokeria. Toisilla toimii pelkkä vesipesu, mutta paljon hyvää on tullut luettua korealaisesta ihonhoidosta, jossa kaiken pohjana on öljy. Tai vaihtoehtoisesti rahalla saa Dermalogicaa (ehdoton ykkönen) tai budjettiystävällisempää Ordinarya.
Itse tilasin Juuri näitä kokeiluun. Mikäli eivät toimi, haluan kokeilla reseptillä saatavaa retinolivoidetta. Siinä on sekin etu, että vaikuttaa todistetusti ikääntymisen merkkeihin ja madaltaa ryppyjä.
Rupesin miettimään, voiko kuparikierukka aiheuttaa aknea. Ei ohkekirjasen mukaan, mutta kummasti alkoi putkahtelemaan märkäpäitä sen asentamisen jälkeen. Toki iho hieman kenkutteli jo ennen sitä, mutta ei näin pahasti.