Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri sai vauvan ja tuli hulluksi. Esimerkiksi nimi on valtionsalaisuus, jota hillonnut jo 2,5 kk

Vierailija
17.01.2021 |

Nyt kuulemma tulossa sen "julkistaminen" harvoille ja valituille jossain etänimenantojuhlassa. Tämä piti kuitenkin ilmoittaa julkisesti kaikille. Joka päivä jakaa miehensä kanssa kuvia ja videoita pitkin somea, joista osa hyvin henkilökohtaisia. Ilmeisesti he ovat maailman ainoat vauvan saaneet ihmiset koskaan.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimen kertominen etukäteen ilman seremoniaa tuottaa lapselle huonoa onnea. Tälleen uskottiin joskus ja tapa on siitä periytynyt. Moni ei kerro nimeä ennen seremoniaa, muttei osaa sanoa että miksi, paitsi että se on tapana. Minuun iski esikoisen kanssa joku ihan ihme taikausko, enkä uskaltanut kenellekään kertoa nimeä ja miestäkin vannotin olemaan hiljaa. Tämä vähän ihmetteli, mutta ei ollut hänelle niin iso asia sitä peitellä, niin suostui.

Tämä nimen pimittäminen liittyy luterilaisuuteen. Lapsen nimeä ei siis lausuta ennen kuin hänet on liitetty kasteessa kirkkoon, jotta paholainen ei voi kutsua lasta omakseen nimellä. Uskonnottomana tämä "taikausko" tuntuu siis aika hassulta.

Niin tuntuu uskovaisenakin. Tuo ajatus on jotain kansanuskoa jota ei ole Raamatussa eikä luterilaisessa opissa. Monet uskovaiset nimenomaan kertovat nykyään lapsen nimen heti syntymän jälkeen, koska haluavat tehdä selväksi että kaste ei ole nimen antamista eikä nimen sanomisesta ennen kastetta seuraa mitään pahaa.

Vierailija
62/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanemmista unohtaa oman lapsen saatuaan, ettei ketään muuta kiinnosta se lapsen nimi noin paljoa. Joo, isovanhemmat ja kummit ehkä ajattelee että ihan mielenkiintoista minkä nimen valitsevat mutta se kuukausien salailu ja sitten se vanhempien mielestä suuri huipentuma jossa nimi paljastetaan ei tunnu kenellekään muulle miltään. Ei muut mieti yhtään kertaa ennen ristiäisiä kotonaan, että mikäköhän tulisi nimeksi.

Kyllä minusta on aina mielenkiintoista ja odotan ristiäisissä juuri sitä h-hetkeä kun nimi sanotaan. Ja kiva juuri niin, ettei tiedä etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä raukka olet mieletön, lapseton ja ystävätön. Jaxuhalit!

Paskaa sulle, ja mätäne helvetissä

Vierailija
64/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluta kirkkoon, mutta pimitettiin nimi kuukauden ajan ja pidettiin nimiäiset. Itse en olisi halunnut pitää nimiäisiä, mutta mieheni mielestä se oli kiva ajatus. Itse jopa möläytin nimen yhdelle vieraista, onneksi vasta nimiäispäivänä.

Hassua, miten ihmiset näkevät asiat. Minutkin on lapsettoman kaverin toimesta tuomittu vauvasta seonneeksi. Itse en omasta mielestäni hehkuttanut vauvaa sen kummemmin. En julkaissut kuvia tai lähetellyt niitä kenellekään, en halunnut järjestää nimiäisiä. Vauva nyt vaan tuli osaksi meidän elämää, ei sen kummallisempaa

Vierailija
65/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Jotain katkeruutta tai kateutta tässä nyt takana on miksi hän muuten hikeä ottaisi jonkun vauvakuplassa olevan jutuista? Mistä sitä tietää mitä kaikkea taustalla on ollut ennen kuin se oma pikkukuningaalinen on maailmaan saatu.

Missä olen ottanut hikeä? Kunhan tein aloituksen huvikseni, kun pidän kaverin touhua hölmönä enkä tietysti viitsi sitä hänelle päin naamaa sanoa.

Vierailija
66/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuuluta kirkkoon, mutta pimitettiin nimi kuukauden ajan ja pidettiin nimiäiset. Itse en olisi halunnut pitää nimiäisiä, mutta mieheni mielestä se oli kiva ajatus. Itse jopa möläytin nimen yhdelle vieraista, onneksi vasta nimiäispäivänä.

Hassua, miten ihmiset näkevät asiat. Minutkin on lapsettoman kaverin toimesta tuomittu vauvasta seonneeksi. Itse en omasta mielestäni hehkuttanut vauvaa sen kummemmin. En julkaissut kuvia tai lähetellyt niitä kenellekään, en halunnut järjestää nimiäisiä. Vauva nyt vaan tuli osaksi meidän elämää, ei sen kummallisempaa

Sen näkeekin hyvin nykyajan vanhemmissa miten se lapsi nyt on vaan joku joka sattuu olemaan olemassa kaiken sen kaiken muun krääsän joukossa.

Vierailija
67/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin lasten nimet visusti salassa kasteeseen asti, koska äitini on sen sortin törppö että olisi alkanut systemaattisesti kääntää meidän päätä nimen valinnassa itselleen mieleiseksi. Onkin sanonut suoraan että lapset on väärin nimetty. Joten helpoin oli vain pitää omana tietona.

Vierailija
68/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimen kertominen etukäteen ilman seremoniaa tuottaa lapselle huonoa onnea. Tälleen uskottiin joskus ja tapa on siitä periytynyt. Moni ei kerro nimeä ennen seremoniaa, muttei osaa sanoa että miksi, paitsi että se on tapana. Minuun iski esikoisen kanssa joku ihan ihme taikausko, enkä uskaltanut kenellekään kertoa nimeä ja miestäkin vannotin olemaan hiljaa. Tämä vähän ihmetteli, mutta ei ollut hänelle niin iso asia sitä peitellä, niin suostui.

Tämä nimen pimittäminen liittyy luterilaisuuteen. Lapsen nimeä ei siis lausuta ennen kuin hänet on liitetty kasteessa kirkkoon, jotta paholainen ei voi kutsua lasta omakseen nimellä. Uskonnottomana tämä "taikausko" tuntuu siis aika hassulta.

No höpöhöpöä. Missäs kohtaa Raamatussa tai muissa pyhissä teksteissä tuo kerrotaan? Ihan on kyseessä puhdas taikausko, jolla ei ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä.

Merkittävä osa kirkon jäsenistä ei edes tiedä, mitä oma uskonto asioista sanoo. Kuvitellaan, että kuolleista vauvoista tulee enkeleitä ja mummovainaa on samantien taivaassa jne. Kaipa tämä on vastaava.

Niin ei Raamatusta löydykään ja siksi tätä ei muissa Kristinuskon haaroissa olekaan. Jostain syystä tämä taikausko liittyy kuitenkin juuri Suomen luterilaisuuteen. Sama kuin lapsikaste, josta ei ole puhettakaan Raamatussa, mutta silti sekin kuuluu luterilaisuuteen.

Vierailija
69/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Jotain katkeruutta tai kateutta tässä nyt takana on miksi hän muuten hikeä ottaisi jonkun vauvakuplassa olevan jutuista? Mistä sitä tietää mitä kaikkea taustalla on ollut ennen kuin se oma pikkukuningaalinen on maailmaan saatu.

Missä olen ottanut hikeä? Kunhan tein aloituksen huvikseni, kun pidän kaverin touhua hölmönä enkä tietysti viitsi sitä hänelle päin naamaa sanoa.

Missä vika? Kyvyttömyydessä asettua jonkun muun asemaan? Hölmöä, kun käyttäytyy eri tavalla kuin sinä? Mikä maailma napa sinä olet, että kaikkien pitäisi elää sinun mallin mukaan?

Vierailija
70/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Missä vika? Kyvyttömyydessä asettua jonkun muun asemaan? Hölmöä, kun käyttäytyy eri tavalla kuin sinä? Mikä maailma napa sinä olet, että kaikkien pitäisi elää sinun mallin mukaan?

Nyt luet ketjua kuin piru ristiäissaarnaa. En ole missään sanonut että muiden pitää elää samoin kuin minä.

Vierailija
71/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen näkeekin hyvin nykyajan vanhemmissa miten se lapsi nyt on vaan joku joka sattuu olemaan olemassa kaiken sen kaiken muun krääsän joukossa.

Lähinnä tarkoitin, että miksi asiasta pitäisi numeroa tehdä. Siitähän aloituksessa taisi olla kyse. Lapsi on osa meidän normaalia elämää.

Vierailija
72/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Kävikö mielessä, että hän voisi tuoreena äitinä myös käydä palstalla? Ei, halusit vain julistaa tuota oman pää pyhää totuutta kuin jotain evankeliumia välittämättä muista. Tuliko nyt parempi mieli? Hupia haukkua muita selän takana?

Vierailija
73/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää suojata pah oi lta hen giltä ja ap:n kaltaisilta stal kke reilta...

Siksi nimi kuuluu pal jastaa vasta ris ti äisissä. Tämä ei demo neita miellytä.

Kaikki eivät usko tuohon kristittyjen aavikkojumalaan. Fiksuimmat ajattelevat ihan itse.

Vierailija
74/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanemmista unohtaa oman lapsen saatuaan, ettei ketään muuta kiinnosta se lapsen nimi noin paljoa. Joo, isovanhemmat ja kummit ehkä ajattelee että ihan mielenkiintoista minkä nimen valitsevat mutta se kuukausien salailu ja sitten se vanhempien mielestä suuri huipentuma jossa nimi paljastetaan ei tunnu kenellekään muulle miltään. Ei muut mieti yhtään kertaa ennen ristiäisiä kotonaan, että mikäköhän tulisi nimeksi.

Tämä!

Ketään ei erityisemmin se nimi kiinnosta. Itse ainakin kerroin vauvani nimen jo etukäteen kaikille, jotka sattuivat kohteliaisuudesta kysymään.

Aika moni vanhempi sekoaa vauvan saatuaan ja luulee olevansa universumin keskipisteitä. Varmaan samat naiset, jotka sekoavat häitä järjestäessään ja muuttuvat hirviömorsiamiksi. Molemmissa ilmiöissä on se harha, että uskoo olevansa keskipisteenä muille.

Vierailija
75/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Ketään ei erityisemmin se nimi kiinnosta. Itse ainakin kerroin vauvani nimen jo etukäteen kaikille, jotka sattuivat kohteliaisuudesta kysymään.

Aika moni vanhempi sekoaa vauvan saatuaan ja luulee olevansa universumin keskipisteitä. Varmaan samat naiset, jotka sekoavat häitä järjestäessään ja muuttuvat hirviömorsiamiksi. Molemmissa ilmiöissä on se harha, että uskoo olevansa keskipisteenä muille.

Juuri näin. Kyllä tässä on kyse tietystä ihmistyypistä, koska kaikki eivät sekoa noin.

Vierailija
76/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

testaan botin: pahoilta

Perästä kuuluu.

Vierailija
77/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuntuu uskovaisenakin. Tuo ajatus on jotain kansanuskoa jota ei ole Raamatussa eikä luterilaisessa opissa. Monet uskovaiset nimenomaan kertovat nykyään lapsen nimen heti syntymän jälkeen, koska haluavat tehdä selväksi että kaste ei ole nimen antamista eikä nimen sanomisesta ennen kastetta seuraa mitään pahaa.

Kai nämä kunnon uskovaiset myös jättävät lapsikasteen väliin, sillä sitä ei ole Raamatussa, ja antavat lapsen valita itse kristinuskon, kun sen aika on?

Vierailija
78/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en oo koskaan tajunnut tota nimipimittämistä. Ilmeisesti mahdollisimman epäkiinnostavaan asiaan yritetään hyvin suurella työmäärällä luoda jotain enemmän, eiköhän ne ole ne tuoreet äidit hormoneissaan, joutuu kaikkensa tekemään että jaksaa esittää edes etäisesti kiinnostunutta näissä.

Minusta se, että nimi julkistetaan vasta ristiäisissä tai nimiäisissä on kiva tapa. Meillä on suvussa pidetty nimet salassa ristiäisiin saakka. Siinä on ristiäiskansallakin vähän jännitystä ja odotusta, että mikä uuden ihmisen nimeksi tulee. 

Joo, no, minulta tuuppaa nimet unohtumaan kunhan ne kavereiden lapset ovat taaperoita, en ole niin kiinnostunut vaikka monessa ristiäisissä olen vieraillut. Toki kummilasten etunimet muistan ja sisarusten lasten nimet mutta siihen loppuu yleensä kiinnostus ja ellei minulla olisi syntymäajat kirjoitettuna muistiin olisn nekin unohtanut. Vähän huvittuneena seuraan vanhempien jännitystä kyllä, ei se meille muille ole mikään huipentma, joskus nimenpaljastus voi olla aika pettymys jos nimi on mielestäni ruma tai tavallinen. Itselläni ei ole lapsia, eli en voi omasta kokemuksesta mennä sanomaan hullaantuisinko itse, onhan se mahdollista. Toisten hullaantuminen lapsestaan on ihan normaalia, vaikka vähän huvittavalta se ulkopuoliselta voi vaikuttaa.

Vierailija
79/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Enemmän näyttää siltä että joitakin äityleitä näyttää ärsyttävän. Ap ei ole ottanut hikeä mistään.

eri

Vierailija
80/141 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kade.

Enemmän näyttää siltä että joitakin äityleitä näyttää ärsyttävän. Ap ei ole ottanut hikeä mistään.

eri

Mistä tässä nyt edes voisi tai pitäisi olla kade tai katkera? Siitä että kaveri nolaa itsensä somessa hormonihöyryissään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi