Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini hukkuu velkoihin

Vierailija
17.01.2021 |

Yksityiskohtia on muutettu varuilta yksityisyyden suojaamiseksi.

Aiheena siis oman äitini rahahuolet, jotka vaikuttaa meidänkin elämään ja stressaan niistä paljon.
Äidilläni on tässä muutaman vuoden aikana tullut aika iso syöksykierre alaspäin raha-asioissa. Kaikki ovat yrittäneet auttaa, vaikka kukaan ei ole todellakaan ole mitään rikkaita.
Kaikki alkoi siitä, kun Hanna (keksitty nimi) oli työtön. Hän alkoi ottamaan pieniä lainoja ja pikavippejä, joita ei tietenkään sitten saanut kunnolla maksettua takaisin, joten otti kai aina pieniä lainoja lisää. Sen jälkeen hän oli jo onnistunut jotenkin saamaan tätini asiaan mukaan, ja sitten he molemmat oli veloissa. Ilmeisesti tätini oli auttanut äitiäni, ja samalla maksanut omia laskujaan.

Sen jälkeen tuli n. 12 000 euron velka, joka meni hujauksessa. Sillä olisi pitänyt maksaa ne edelliset pois ja auttaa tätiäni, mutta no, arvaatte varmaan mitä kävi.
Olen mieheni kanssa meidän rahoista lainannut äidilleni ja tädilleni vuoden sisään jo toista tuhatta euroa. Tällä hetkellä velkaa on n. 600€ saamatta äidiltäni, ja lainasin koska aiemmin velat on tulleet ajallaan takaisin, mutta nyt en tosiaan voi luottaa enää yhtään että saisin sen takaisin. Maksu takaisin piti tulla jo n. Kaksi viikkoa sitten, mutta maksupäivä siirtyy vaan koko ajan eteenpäin.

Tajusin vasta nyt jälkikäteen, että ei hänellä ollut oikeasti mitään varmaa päivää millon hän pystyy maksamaan, hän vain oletti että saa rahat jostain kasaan.
Hän valehtelee isälleni jatkuvasti rahan käytöstä, ja isäni on aivan loppu koko tilanteeseen, ja maksaa aivan kaiken, esim. talolainan yksin.
Äitini oli väittänyt aiemmin että hänen rahansa kuluu laskuihin, ja minuun ja mieheeni?! Joka loukkasi minua paljon, koska asia oli ihan päinvastoin. Puhuin hänelle asiasta ja riidaksihan se meni, mutta sovittiin (niikun aina), ja sama meno jatkui.

Nyt eilen illalla kun olin jo nukkumassa, häneltä oli tullut viesti että tarvitsee taas lainaan rahaa. Hän oli mennyt ilman lupaa siirtämään rahaa yhdeltä varatililtäni (jonne hänellä on ollut tähän asti käyttöoikeudet, mutta laitoin nyt pankille viestiä jos hänet voisi poistaa sieltä), ja ilmoitti minulle vain viestillä että maksaa kyllä torstaina takaisin.

Siellä tilillä oli rahaa yhteen laskuun joka oli tulossa maksettavaksi suoraan siltä tililtä, ja äidilleni olin tehty hyvin selväksi että sieltä et saa ottaa.
Oli ottanut sieltä kuitenkin rahaa koska "en ollut vastannut hänen viesteihin, ja oli pakko ottaa".

Joo on ollut tosi tyhmää lainata hänelle, ja tuo yhden tilin asia on jo hoidossa, mutta hän osaa heittäytyä niin surkeaksi ja näyttää koiranpentu ilmettä, ja koen olevani paska tytär jos en auta. Olen joskus itsekin ollut huonossa tilanteessa raha-asioitteni kanssa, ja äitini auttoi aina, mutta olen päässyt jaloilleni, ja nyt pelottaa että en tule koskaan näkemään noita lainaamiamme rahoja.

Äitini on veloissa, tätini on veloissa, isäni saa hermoromahduksen ja minua ja miestäni ahdistaa. Äitini ei suostu kuuntelemaan järkipuhetta. Ei hänen kanssaan voi keskustella koska "mitään ongelmia ei ole". Hän häpeää tilannetta niin paljon, että näköjään valehtelee jo kaikille. Koko lähisuvun raha-asiat on aivan sekaisin, ja suoraan sanottuna vituttaa että olen sotkeutunut tähän asiaan. Pelkään myös koko ajan isäni puolesta, ja näen hänestä miten loppu hän on. Äitini on töissä, mutta hänen kaikki palkkansa häviää yleensä aikalailla heti niihin velkoihin.

Olen vihainen, mutta samalla rakastan äitiäni.

En edes tiedä miksi kirjoitan tästä, halusin vaan purkaa mieltäni.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap Älä anna äidillesi rahaa, mutta jos haluat jeesata, lainaa isällesi, että talo pysyy. Onkohan heillä avioehto. Ulosottoon voi mennä myös talo, jos se on yhteisellä nimellä. Tilanne pitää selvittää.

Äitini ja isäni ovat pelkästään kihloissa, ei naimisissa joten ei ole avioehtoa. Talo molempien nimissä.

-Ap

Vierailija
22/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ja tätisi velkaneuvojalle keskustelemaan miten voisi tilannetta ratkaista tai helpottaa. Kaikki velkapaperit ( tositteet) mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tuo alussa mainittu "Hanna", jota ei sitten muualla kirjoituksessa enää mainita? Äitikö? Sekavaa tekstiä, jos taloudenhoitonne on yhtä sekavaa niin en ihmettele, että asianne ovat solmussa.

Joo siis tämä Hanna=äitini.

-Ap

Vierailija
24/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Nyt on murrettava vaikenemisen muuri. Aloita puhumalla isäsi kanssa, sano että oot huolissasi äidistäsi.

Sumplitte yhdessä jatkotoimenpiteet. Selvitätte voiko tosiaan talokin lähteä velkojille. Selvitätte minne rahat menneet, menevät.

Velat pitää maksaa ennen uusia hankintoja. En oo itsekään hyvä rahankäyttäjä joten tunnistan tilanteen, missä rahat hupenee kaikkeen muka tarpeelliseen. Itselläni lähinnä tarpeettomiin kirpputori "löytöihin", jotka ostohetkellä tuntuvat kovin tärkeiltä

Vierailija
25/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mennyt keuhkoihin?

Vierailija
26/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin tulee mieleen peliriippuvuus tai esim joku pakkomielteinen ostamisen tarve. Toki tuo jälkimmäinen varmaan jo olisi näkynyt päällekin päin uusina tavaroita, vaatteina jne. Peliriippuvuus taas ei näy päällepäin ja siihen menee helposti kymmeniä tuhansia lyhyessä ajassa.

Nyt pitää äiti laittaa ns selkä seinää vasten ja käskeä kertomaan mihin hassaa kaikki rahat. Pelitilit kiinni ja pankkitunnukset pois jne välittömästi . Mitään rahaa ei kannata antaa enää ollenkaan.

Vierailija
27/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon maksanut mun äitini velkoja 15 000 hänen eläessään. Aiemmin annoin 7000 ja nyt 8000. Itseasiassa olen tavallaan vieläkin molemmat summat velkaa pankille. Eli olen ottanut sen verran enemmän pankkilainaa, että äitini sai rahaa. Pidän äitiäni aika törkeänä, mutta toisaalta hän hankki nuo velat n. 7 vuoden aikajanalla, eli se ei ole isoa tuhlailua kuukautta kohden. (180e)

Minä maksan exäni tekemiä velkoja vielä noin 15 vuotta, maksan mm. asuntolainaa talosta jossa ex asuu uuden vaimonsa kanssa. HO ei antanut käräjäoikeuden päätökseen eikä pitänyt uskottavana etten olisi itse tehnyt hakemuksia lainoista. No, en tehnyt vaan ex väärensi nimeni ja käytti tietämättäni myös pankkitunnuksiani. Olen kahden vaiheilla sinnittelenkö vielä vai annanko periksi ja jään loputtomalle saikulle ja sitten eläkkeelle. Voimat ihan lopussa.

Kai nyt kuitenkin omistat tuosta talosta osan? Sen voi siinä tapauksessa laittaa myyntiin eksän tahdosta riippumatta, ellei hän siis osta sinun osaasi.

Vierailija
28/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun oma vanhempi (eläkkeellä pari vuosikymmentä ollut isäni) tekee typeriä päätöksiä talousasioissa ja sitten ruikuttaa, ettei eläke riitä mihinkään. Se eläke on kuitenkin vain muutaman satasen pienempi summa kuin minun täysillä työtunneilla tienattu kuukausipalkka. Vähänkään järkevämmin käyttäen se riittäisi yhdelle ihmiselle loistavasti!

Puhelin- ja nettikulut hänellä ovat suuremmat kuin minulla, vaikka minulle kertyy soitettuja minuutteja ja kulutettua dataliikennettä noin nelinkertaisesti. Kun ehdotin, että mennään tekemään hänelle parempi liittymäsoppari, jolla säästöä tulisi vähintään 20€/kk, vastaus oli että ei viitsi, se 20€ on pikkusumma! Isän tietokone on hidas ja ikivanha, mutta hommaamani uudempi kone on "liian vaikea" (=käynnistäessä pitäisi yhden napin sijaan painaa kahta), joten siellä se nyt on tyhjän panttina, samoin kuin maksamani virusturva!

Äitini on talousasioissaankin paljon viisaampi. Hänellä jää pienemmästä eläkkeestään säästöön rahaa, vaikka maksaa asumiskulut isän kanssa puoliksi.

Vierailija
29/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna äiti varmaan lähettää rahaa amerikkalaiselle majurille?

Vierailija
30/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin moneen kertaan annettu linkki oikeusaputoimiston velkaneuvontaan, että etsi se vanhoista ketjuista tai googleta itse. Äisiti voi vaikka juuri nyt kirjautua sähköiseen asiointiin pankkitunnuksilla ja saa velkaneuvojalta vastauksen ensin viikolla. Hän voi myös lähettää sähköpostia vaikka heti, tai soittaa maanantaiaamuna 8:n jälkeen päivystäjälle.

Sama neuvo myös 18:lle ja muille, joille on ylipääsemättömiä velkaongelmia. Yksityishenkilön velkajärjestely voi olla yksi vaihtoehto.

Vierailija
31/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähipiirissä myös yli 20te velat useasta eri vipistä ja korona vei työt. Ratkaisuna oli laittaa asuntolaina lyhennysvapaalle ja ottaa taloa vastaan vakuudellinen järjestelylaina pankista. Näin päästiin sentään eroon järjettömistä koroista ja kuluista.

Vierailija
32/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Selvennyksenä siis vielä se, että tiedän äitini ennen ostelleen laskulle ja osamaksulle tietokoneita, tabletteja jne, ihan meillekin yllätyksenä (mitä ei tarvittu!), ja ei tietenkään suostunut ottamaan niitä takaisin ja palauttamaan. Eli osamaksuihin hänellä varmasti menee myös paljon rahaa.

-Ap

Vierailija
33/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanna äiti varmaan lähettää rahaa amerikkalaiselle majurille?

Ei lähetä. Olemme yhdessä tälle tädille yritetty toitottaa, että häntä käytettiin hyväksi. Äitini ei osaa käyttää rahaa, mutta ei onneksi ole kuitenkaan niin sinisilmäinen.

-Ap

Vierailija
34/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäyttö opitaan jo lapsena. Velkaongelmainen ei osaa. On kuin alkoholisti.

Vierailija
35/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on suossa, josta ei nousta antamalla lisää rahaa. Äidin pitää itse hakea apu, mutta jos hällä ei ongelmaa omasta mielestä ole niin minkä teet. Isäsi säälittää. Kovat esiin. Äidin on suostuttava siihen, että palkka isän tilille tai ero, jos isäkin hädissään. Onneksi ei ole avioliittoa. Onko isä varma ette hänen nimissään ole lainaa haettu. Jos on niin heti rikosilmoitus.

Vierailija
36/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos nuo äidin velat on ollut jo pidempään tiedossa, miten vielä pidit yhteistä pankkitiliäkin sen kanssa? Ja mihin ihmeeseen 12 000 menee noin vaan, mutta velat vaan lisääntyy? Todella omituinen (ja epäuskottava) tarina. 

Vierailija
37/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan exäni tekemiä velkoja vielä noin 15 vuotta, maksan mm. asuntolainaa talosta jossa ex asuu uuden vaimonsa kanssa. HO ei antanut käräjäoikeuden päätökseen eikä pitänyt uskottavana etten olisi itse tehnyt hakemuksia lainoista. No, en tehnyt vaan ex väärensi nimeni ja käytti tietämättäni myös pankkitunnuksiani. Olen kahden vaiheilla sinnittelenkö vielä vai annanko periksi ja jään loputtomalle saikulle ja sitten eläkkeelle. Voimat ihan lopussa.

Siis voiko näin todella käydä? Ja vielä asuntolainassa, puhutaan varmaan kuitenkin aika isosta summasta, joten eikö siinä tarvitse mennä pankkiin henkilökohtaisesti?

Vierailija
38/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa.

Sanoin taas kertaalleen äidilleni velkaneuvojasta/velkajärjestelystä, niin hän sanoi että yrittäisi saada taas yhdistelylainaa. En usko että saa, ja hänen häpeänsä on selkeästi esteenä hakea apua. Olen yrittänyt, mutta tuntuu että puhun seinälle.

-Ap

Vierailija
39/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penniäkään enää rahaa äidillesi, vaan kissa pöydälle ja vaaditte että selvitetään perinpohjaisesti mitä lainoja on ja mihin rahat ovat menneet. Luulen, että äitisi kärsii jostain shoppailuriippuvuudesta tai  peliongelmasta, jota tässä yrittää peitellä. Katsopa tämä peliriippuvuudesta kertova ohjelma: Petoksia ja pelivelkaa  https://areena.yle.fi/1-4219284

Vierailija
40/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos nuo äidin velat on ollut jo pidempään tiedossa, miten vielä pidit yhteistä pankkitiliäkin sen kanssa? Ja mihin ihmeeseen 12 000 menee noin vaan, mutta velat vaan lisääntyy? Todella omituinen (ja epäuskottava) tarina. 

Voi kun tämä olisikin vaan satua kaikki, mutta kun ei ole. Olin tyhmä kun en poistanut hänen käyttöoikeuksiaan tilistä aiemmin. Siellä tilillä kuitenkaan ei aiemmin ole rahaa ollut, kuin vaan silloin tällöin.

-Ap