Äitini hukkuu velkoihin
Yksityiskohtia on muutettu varuilta yksityisyyden suojaamiseksi.
Aiheena siis oman äitini rahahuolet, jotka vaikuttaa meidänkin elämään ja stressaan niistä paljon.
Äidilläni on tässä muutaman vuoden aikana tullut aika iso syöksykierre alaspäin raha-asioissa. Kaikki ovat yrittäneet auttaa, vaikka kukaan ei ole todellakaan ole mitään rikkaita.
Kaikki alkoi siitä, kun Hanna (keksitty nimi) oli työtön. Hän alkoi ottamaan pieniä lainoja ja pikavippejä, joita ei tietenkään sitten saanut kunnolla maksettua takaisin, joten otti kai aina pieniä lainoja lisää. Sen jälkeen hän oli jo onnistunut jotenkin saamaan tätini asiaan mukaan, ja sitten he molemmat oli veloissa. Ilmeisesti tätini oli auttanut äitiäni, ja samalla maksanut omia laskujaan.
Sen jälkeen tuli n. 12 000 euron velka, joka meni hujauksessa. Sillä olisi pitänyt maksaa ne edelliset pois ja auttaa tätiäni, mutta no, arvaatte varmaan mitä kävi.
Olen mieheni kanssa meidän rahoista lainannut äidilleni ja tädilleni vuoden sisään jo toista tuhatta euroa. Tällä hetkellä velkaa on n. 600€ saamatta äidiltäni, ja lainasin koska aiemmin velat on tulleet ajallaan takaisin, mutta nyt en tosiaan voi luottaa enää yhtään että saisin sen takaisin. Maksu takaisin piti tulla jo n. Kaksi viikkoa sitten, mutta maksupäivä siirtyy vaan koko ajan eteenpäin.
Tajusin vasta nyt jälkikäteen, että ei hänellä ollut oikeasti mitään varmaa päivää millon hän pystyy maksamaan, hän vain oletti että saa rahat jostain kasaan.
Hän valehtelee isälleni jatkuvasti rahan käytöstä, ja isäni on aivan loppu koko tilanteeseen, ja maksaa aivan kaiken, esim. talolainan yksin.
Äitini oli väittänyt aiemmin että hänen rahansa kuluu laskuihin, ja minuun ja mieheeni?! Joka loukkasi minua paljon, koska asia oli ihan päinvastoin. Puhuin hänelle asiasta ja riidaksihan se meni, mutta sovittiin (niikun aina), ja sama meno jatkui.
Nyt eilen illalla kun olin jo nukkumassa, häneltä oli tullut viesti että tarvitsee taas lainaan rahaa. Hän oli mennyt ilman lupaa siirtämään rahaa yhdeltä varatililtäni (jonne hänellä on ollut tähän asti käyttöoikeudet, mutta laitoin nyt pankille viestiä jos hänet voisi poistaa sieltä), ja ilmoitti minulle vain viestillä että maksaa kyllä torstaina takaisin.
Siellä tilillä oli rahaa yhteen laskuun joka oli tulossa maksettavaksi suoraan siltä tililtä, ja äidilleni olin tehty hyvin selväksi että sieltä et saa ottaa.
Oli ottanut sieltä kuitenkin rahaa koska "en ollut vastannut hänen viesteihin, ja oli pakko ottaa".
Joo on ollut tosi tyhmää lainata hänelle, ja tuo yhden tilin asia on jo hoidossa, mutta hän osaa heittäytyä niin surkeaksi ja näyttää koiranpentu ilmettä, ja koen olevani paska tytär jos en auta. Olen joskus itsekin ollut huonossa tilanteessa raha-asioitteni kanssa, ja äitini auttoi aina, mutta olen päässyt jaloilleni, ja nyt pelottaa että en tule koskaan näkemään noita lainaamiamme rahoja.
Äitini on veloissa, tätini on veloissa, isäni saa hermoromahduksen ja minua ja miestäni ahdistaa. Äitini ei suostu kuuntelemaan järkipuhetta. Ei hänen kanssaan voi keskustella koska "mitään ongelmia ei ole". Hän häpeää tilannetta niin paljon, että näköjään valehtelee jo kaikille. Koko lähisuvun raha-asiat on aivan sekaisin, ja suoraan sanottuna vituttaa että olen sotkeutunut tähän asiaan. Pelkään myös koko ajan isäni puolesta, ja näen hänestä miten loppu hän on. Äitini on töissä, mutta hänen kaikki palkkansa häviää yleensä aikalailla heti niihin velkoihin.
Olen vihainen, mutta samalla rakastan äitiäni.
En edes tiedä miksi kirjoitan tästä, halusin vaan purkaa mieltäni.
Kommentit (49)
Kuulostaa peliongelmalta. Selvittäkää, että mihin ne kaikki rahat todellisuudessa menee. Ja muistakaa, että peliongelmainen valehtelee pelaamisestaan aina ja vähättelee ongelmaa. Aina.
Äitisi kannattaa hakea velkajärjestelyä, diagnoosi peliriippuvuudesta ja masennuksesta ja sen jälkeen hommata itselleen potkut töistä. Sillä systeemillä ei tarvitse maksaa euroakaan takaisin ja velat vanhenee 10 vuodessa. Toimii.
Lisäksi saa ympäristön sympatiat.
Lopeta äitisi auttaminen. Jos häntä ei laiteta vastuuseen omista laskuista, hän ei opi koskaan. Suomessa ei kukaan näe nälkää, jos edes yrittää hoitaa asiansa. Siihen on vaan opeteltava.
Ymmärrän tilannettanne. Olisiko mahdollista että äitisi lainaisi pankista rahan että niputtaisi kaikki velkansa yhdeksi velaksi jota hoitaisi sitten? Tai että äitisi ottaisi yhteyden velkaneuvontaan tms. Luulisi että jos äitisi on töissä hän saisi pankista lainan takaajilla tai ilmankin.
Onko äidilläsi joku salattu ongelma; kuten peliriippuvuus tai muu riippuvuus?
Voimia ja ymmärrän että sitä haluaa auttaa kun hyvinkin läheinen ihminen on ongelmissa jne. Avointa keskustelua toivoisin teillä. Häpeä estää ehkä äitiäsi puhumasta asiasta mutta käykää asiallista ja ymmärtävää keskustelua mutta tehkää selväksi että näin ei voi jatkua ja yrittäkää etsiä joku ratkaisu asiaan tukemalla äitiäsi mutta niin että asiat tulevat hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hänen rahansa kuluvat? Pelaako hän?
Tähän en osaa vastata, mutta tietääkseni kaikki menee vain pakollisiin laskuihin, eli niihin velkojen maksuihin. Tätini taas oli kai laittanut 800€ ulkomaille jollekin sähköpostin kautta tutulle "miljonäärille" joka lupasi lähettää tädille postissa 1,5miljoonaa. Kyllä, siis hän ihan todella uskoi siihen huijaukseen, ja uskoo vieläkin. Rahaa ollaan kielletty laittamasta enää yhtään.
Mä oon maksanut mun äitini velkoja 15 000 hänen eläessään. Aiemmin annoin 7000 ja nyt 8000. Itseasiassa olen tavallaan vieläkin molemmat summat velkaa pankille. Eli olen ottanut sen verran enemmän pankkilainaa, että äitini sai rahaa. Pidän äitiäni aika törkeänä, mutta toisaalta hän hankki nuo velat n. 7 vuoden aikajanalla, eli se ei ole isoa tuhlailua kuukautta kohden. (180e)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon maksanut mun äitini velkoja 15 000 hänen eläessään. Aiemmin annoin 7000 ja nyt 8000. Itseasiassa olen tavallaan vieläkin molemmat summat velkaa pankille. Eli olen ottanut sen verran enemmän pankkilainaa, että äitini sai rahaa. Pidän äitiäni aika törkeänä, mutta toisaalta hän hankki nuo velat n. 7 vuoden aikajanalla, eli se ei ole isoa tuhlailua kuukautta kohden. (180e)
Toisaalta epäilen, että äidilläni on jonkinlainen peliriippuvuus, koska asuu yksin ja vuokra on kohtuullinen. Eläke n. 1400e/kk. Auto on ja harrastaa golfia, mutta silti. Auto on ikivanha. No, meneehän sen korjauksiin.
Kerran annoin äidille myös 1000e rahaa tietokoneeseen. Käyttää Macia.
Ap, nyt selvität mihin ne rahat menee. Vaikka olisi velkaa ja korkoja, niin ei se tuollaiseen suohon johtaisi. Taitaa olla joku huijari nuorimies ulkomailla jota rahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilannettanne. Olisiko mahdollista että äitisi lainaisi pankista rahan että niputtaisi kaikki velkansa yhdeksi velaksi jota hoitaisi sitten? Tai että äitisi ottaisi yhteyden velkaneuvontaan tms. Luulisi että jos äitisi on töissä hän saisi pankista lainan takaajilla tai ilmankin.
Onko äidilläsi joku salattu ongelma; kuten peliriippuvuus tai muu riippuvuus?
Voimia ja ymmärrän että sitä haluaa auttaa kun hyvinkin läheinen ihminen on ongelmissa jne. Avointa keskustelua toivoisin teillä. Häpeä estää ehkä äitiäsi puhumasta asiasta mutta käykää asiallista ja ymmärtävää keskustelua mutta tehkää selväksi että näin ei voi jatkua ja yrittäkää etsiä joku ratkaisu asiaan tukemalla äitiäsi mutta niin että asiat tulevat hoidetuksi.
Äitini ei enää saa lisää velkaa, koska lainaa hänellä on karkeasti arvioituna n. 20 000 (uskoisin). Hän otti niin moneen eri paikkaan lainoja, että tavallaan maksoi velkaa velalla ja on nyt aivan kusessa.
-Ap
Olisiko alkava dementia, siihen ei neuvot eikä järkipuhe auta. Vie äiti lääkäriin ja selitä koko soppa. Tädille sama juttu, dementiaa esiintyy suvuittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän en osaa vastata, mutta tietääkseni kaikki menee vain pakollisiin laskuihin, eli niihin velkojen maksuihin. Tätini taas oli kai laittanut 800€ ulkomaille jollekin sähköpostin kautta tutulle "miljonäärille" joka lupasi lähettää tädille postissa 1,5miljoonaa. Kyllä, siis hän ihan todella uskoi siihen huijaukseen, ja uskoo vieläkin. Rahaa ollaan kielletty laittamasta enää yhtään.
Kirjoitit näin: "Sen jälkeen tuli n. 12 000 euron velka, joka meni hujauksessa. Sillä olisi pitänyt maksaa ne edelliset pois ja auttaa tätiäni, mutta no, arvaatte varmaan mitä kävi"
Mihin tuo 12 000 siis meni ellei riippuvuuteen?
Peliongelma, hakekaa apua. Ja isäsi pitää hakea eroa, että saa pitää kodin, muuten äitisi on kohta pelannut senkin. Älä anna enää senttiäkään rahaa, mitään et tule saamaan takaisin. Älä missään tapauksessa takaa hänen lainojaan. Ja tee rikosilmoitus varastetuista rahoista. Jos sekoitat omat raha-asiasi hänen vuokseen niin voit joutua itsekin eroamaan. Jos väittää että rahat menee laskuihin niin vaadi tiliotteet ja laskut nähtäväksi. On sairas ja tuhoaa vielä teidät kaikki jos annatte.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko alkava dementia, siihen ei neuvot eikä järkipuhe auta. Vie äiti lääkäriin ja selitä koko soppa. Tädille sama juttu, dementiaa esiintyy suvuittain.
En usko dementiaa, tädilläni voi olla mutta äitini käyttäytyy kyllä muuten ihan normaalisti ja käy töissä, paitsi nyt on sairaslomalla.
-Ap
Ap Älä anna äidillesi rahaa, mutta jos haluat jeesata, lainaa isällesi, että talo pysyy. Onkohan heillä avioehto. Ulosottoon voi mennä myös talo, jos se on yhteisellä nimellä. Tilanne pitää selvittää.
Takuu-Säätiö yksi mahdollinen paikka hoitaa rahavelat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit näin: "Sen jälkeen tuli n. 12 000 euron velka, joka meni hujauksessa. Sillä olisi pitänyt maksaa ne edelliset pois ja auttaa tätiäni, mutta no, arvaatte varmaan mitä kävi"
Niinpä. Joku kysyi aiemmin mihin rahat menevät ja AP vastasi että velkojen maksuun - kysymys siis kuuluu kenelle hän on velkaa ja mitä on velkarahalla ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan exäni tekemiä velkoja vielä noin 15 vuotta, maksan mm. asuntolainaa talosta jossa ex asuu uuden vaimonsa kanssa. HO ei antanut käräjäoikeuden päätökseen eikä pitänyt uskottavana etten olisi itse tehnyt hakemuksia lainoista. No, en tehnyt vaan ex väärensi nimeni ja käytti tietämättäni myös pankkitunnuksiani. Olen kahden vaiheilla sinnittelenkö vielä vai annanko periksi ja jään loputtomalle saikulle ja sitten eläkkeelle. Voimat ihan lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän en osaa vastata, mutta tietääkseni kaikki menee vain pakollisiin laskuihin, eli niihin velkojen maksuihin. Tätini taas oli kai laittanut 800€ ulkomaille kujollekin sähköpostin kautta tutulle "miljonäärille" joka lupasi lähettää tädille postissa 1,5miljoonaa. Kyllä, siis hän ihan todella uskoi siihen huijaukseen, ja uskoo vieläkin. Rahaa ollaan kielletty laittamasta enää yhtään.
En tiedä tarkalleen, äitini vain sanoi että maksoi edellisiä velkoja pois ja muita laskuja, ja auttoi tätiään. Äitini ei ole koskaan osannut käyttää rahaa, mutta aiemmin ei ole lainoja ottanut. Hän myös huomaamattaan käyttää kauppoihin rahaa kaikkeen turhaan krääsään.
-Ap
Kuka on tuo alussa mainittu "Hanna", jota ei sitten muualla kirjoituksessa enää mainita? Äitikö? Sekavaa tekstiä, jos taloudenhoitonne on yhtä sekavaa niin en ihmettele, että asianne ovat solmussa.