Yle tarvitsisi välttämättä oikolukijan, ettei kirjoitettaisi "on lienee"
Voi kauhistus miten osaamattomia ihmisiä sinnekin palkataan. Eikö pitäisi sentään suomen kieli olla hallussa hiukan tanakammin?
Tänäänkin tällaista ohjelmatiedoissa:
"12.05 Horisontti: Miksi emme ymmärrä toisiamme?
Ihmiskunnan suurin ongelma on lienee se, että me emme ymmärrä toisiamme."
Tuossahan ei ole kyse mistään kirjoitusvirheestä, vaan siitä, ettei kirjoittaja ymmärrä, miten potentiaalia kuuluu käyttää.
Kommentit (29)
Kyllä se on lienee kirjoitusvirhe. Kuka nyt noin tahallaan kirjoittaisi?
On kyllä uskomatonta, että miten ihmiset yleensäkään eivät hallitse oikeinkirjoitusta. Tämä oleva ja tuleva sukupolvi vielä huonommin älylaitteidensa kanssa.
Robotti tekee nuo tekstit ja myös käännökset.
Luultavasti tekstin laatija on ensin aikonut kirjoittaa "on", sitten vaihtanut sen muotoon "lienee" ja se "on" on unohtunut poistaa. Tai toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lienee kirjoitusvirhe. Kuka nyt noin tahallaan kirjoittaisi?
Ei liene kirjoitus- vaan kielioppivirhe. Kun ei osaa niin ei osaa.
Sairainta on, että näitä virheellisiä muotoja näkee melkeinpä enemmän kuin oikeaoppisia, niin että oikean muodon nähdessään ihmiset varmaan luulevat sitä virheelliseksi (koska kaikki muut kirjoittavat väärin)! Moniko toimittajakaan osaa kirjoittaa potentiaalin oikein, olla ymppäämättä turhia pilkkuja lauseenvastikkeiden yhteyteen tai olla käyttämättä kaksoispassiivia.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tekstin laatija on ensin aikonut kirjoittaa "on", sitten vaihtanut sen muotoon "lienee" ja se "on" on unohtunut poistaa. Tai toisin päin.
Epäilen tätä teoriaa, sillä tuollaisia kirjoituksia näkee ihan päivittäin.
Jos se on liennyt vain virhe ..
Sincc
Meinasi ensin kirjoittaa on, muutti mieltään ja unohti on -sanan siihen?
Vierailija kirjoitti:
Meinasi ensin kirjoittaa on, muutti mieltään ja unohti on -sanan siihen?
Jep, joskus sanamuotoja muuttaessa sinne saattaa jäädä vääriä sanoja vahingossa.
Sitten joku kielipoliisi heti meuhkaa, vaikka ne sanat on sinne tekstiin vahingossa jääneet.
Sincc
Ylen jutuissa on paljon muitakin ongelmia kuin vain satunnaiset kirjoitusvirheet.
Vierailija kirjoitti:
Robotti tekee nuo tekstit ja myös käännökset.
Oletko myös muissa asioissa täydellisen tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen tätä teoriaa, sillä tuollaisia kirjoituksia näkee ihan päivittäin.
Kyllä, joka paikassa.
Olen nähnyt viime päivinä Iltalehdessä paljon todella huonolla suomella kirjoitettuja otsikoita. Siellä on ilmeisesti aloittanut joku uusi toimittaja.
Hämmentää. Itse olen työttömänä ja osaisin taatusti kirjoittaa parempaa suomea kuin tuokin toimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin käy joskus näin, että muutan esimerkiksi lauseen sanajärjestystä ja sitten sinne tulee taivutukset jotenkin väärin tai predikaatti kahteen kertaan.
Lienen, lienet, lienee, lienemme, lienette, lienevät (potentiaalin preesens olla-verbistä)
Lienen ollut, lienet ollut, lienee ollut, lienemme olleet, lienette olleet, lienevät olleet (potentiaalin perfekti olla-verbistä
Esim. Lienen sairas. (Olen kai sairas)
Lienen ollut sairas. (Olen kai ollut sairas)
T. Äidinkielen opettaja
Ehkä hän käytti sarkasmia.