Äh, 2 viikkoa noudattanut säännöllistä ateriarytmiä, ja paino +400g!!
En tajua. Aiemmin olen syönyt ja napostellut jatkuvasti ja koko ajan jotain, nyt kun olen 2 viikkoa noudattanut 5 x päivässä syömistä, aterioiden välit ollut pistämättä mitään suuhuni (paitsi vettä) ja herkkujakin vähensin, olen syönyt siis vain tavallista kotiruokaa.. Niin tulos on tämä 2 vkon jälkeen.
Aloittaessa 77,4, nyt 77,8. 🤦🏼♀️
Joo, tosin menkatkin alkamassa joten olisko turvotusta..? ja EI, en odottanutkaan mitään nopeaa painonpudotusta, lähinnä tavoite olisi että paino laskisi vuodessa noin 10 kg.
Mutta en odottanut painon nousevan...
Kommentit (54)
Millon teidän vatsa ja ruuansulatuselimistö lepää jos koko ajan puputatte?
Siinähän on kalorimääristä kyse eikä siitä montako kertaa päivässä syöt.
Mulla kävi vuosi sitten näin. Otin ruokavalioon mukaan aamiaisen. Se sotki kaikki mun loppupäivän ateriat niin, että mulla oli jatkuvasti nälkä. Illalla sitten hyvin usein tuli mussutettua kaikkea tyhmää. Lihoin puolessa vuodessa 10kg.
Rytmi oli siis, aamiainen klo 5, lounas klo 10-11, välipala klo 15, päivällinen klo 19 ja sen jälkeen repes helvetti ja jatkuvaa jääkaapilla ramppaamista koko ilta. Klo 23 nukkumaan.
Palasin takaisin vanhaan, eli eka ateria klo 10-11, päiväkahvi klo 15, päivällinen klo 19 jälkeen, iltasyöpöttely jäi pois ilman tuskia. Paino on laskusuunnassa.
En mene enää ravitsemusneuvojalle, ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lihotin itseni syömällä 5 x päivässä. Ei jatkuva laiduntaminen sovi kaikille.
Joo mutta siis minä aiemmin söin _koko_ ajan, korkeintaan tunti oli välissä edellisestä syömisestä, kun taas olin syömässä jotain, voileipää ja jogurttia, keksejä ja kahvia tms.
Että tää 5 x päivässä syöminen on mulle entiseen verrattuna tosi harvoin tapahtuvaa ruokailua..
Ap
Ruokailut saattaa silti kerryttää isohkon kalorimäärän ja elimistö on ns tukossa 5x päivässä vedetystä isommasta ateriasta. Tämä on todella yksilöllistä, itse sain syömiset hallintaan siirtymällä 3x päivässä tapahtuvaan vhh ateriarytmiin ja nyt useimmiten 2x päivässä isohko kaloripitoinen ateria.
Minäkin olen onnistunut lihottamaan itseäni, kun yritin laihduttaa syömällä välipaloja. Minulle sopii syöminen kolme kertaa päivässä.
Syömiskertojen välillä pitäisi ehtiä tulla nälkä, ei kiljuva vaan semmoinen että tulee kuitenkin vilkaistua kelloa, se on hyvä mittari.
Kun elin passiivisempaa elämää, minulle oli luontevaa syödä 3 kertaa päivässä. Nykyään harrastan aktiivisesti liikuntaa ja selvästi tarvitsen välipaloja. Nykyään syön 5 kertaa päivässä ja painoni on laskenut niihin passiivisiin aikoihin nähden.
Ihme että toisilla on vaikea saada painoa pudotettua, itsellä ei tarvi kuin hieman vähentää syömistä niin paino lähtee laskemaan ja saa olla puntarilla päivittäin ettei liikaa laske.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisella menee mässäilyn puolelle, jos ruokavälit ovat liian pitkiä kuten vain 3 kertaa päivässä syömällä.
Tutkimustakin on aiheesta runsaasti ja paras ateriamäärä päivässä on 5-8 kertaa, riippuen henkilöstä.
Mulla taas on koko ajan nälkä, jos syön noin usein. Itselläni tuntuisi toimivan parhaiten, kun syön kerran tai kaksi vrk:ssa kunnon satsin. Kroppa toimii ja energiaa riittää. Jostain syystä kaikkien ohjeiden vastainen ruokarytmi toimii. Jokaisen täytyy kai vaan kuulostella oloaan ja löytää itselleen toimiva malli.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisella menee mässäilyn puolelle, jos ruokavälit ovat liian pitkiä kuten vain 3 kertaa päivässä syömällä.
Tutkimustakin on aiheesta runsaasti ja paras ateriamäärä päivässä on 5-8 kertaa, riippuen henkilöstä.
No tämä on ihan puhdasta peetä. Nykytutkimus on osoittanut pätkäpaaston ja ylipäänsä paaston olevan todella terveellistä (ks. esim. autofagia). Muualla maailmassa esimerkiksi kakkostyypin diabeteksen hoidoksi suositellaan pätkäpaastoa
Tutkimusten mukaan harvempi syöminen vähentää kehon tulehdusta, lisää kasvuhormonin eritystä, parantaa insuliiniherkkyyttä jne.
Oman kokemukseni mukaan jatkuva syöminen eli viisi tai kuusi kertaa vuorokaudessa lisää nälkää. Kun totuttaa kehon jatkuvaan syömiseen, sitä se odottaa. Nykyään syön pari kertaa päivässä ja kärsin vähemmän nälästä kuin koskaan.
>>>>
Nykyään syön pari kertaa päivässä ja kärsin vähemmän nälästä kuin koskaan.
<<<<
Etkö syö herättyäsi mitään moneen tuntiin ? Juotko kahvia tai muuta aterioiden välillä ?
400 g ole mitään.
Nesteitä kiertää ihmisessä 2-3 kiloa, jonka takia oletkin aina painavampi illalla, kuin aamulla.
2 viikossa parhaimmillaan laihtuu kilon. Eli tuo laihtuminen häipyisi hyvin nestekierron alle.
Ei noin suurella ruokamäärällä laihdu kukaan. Puolet pois niin voi alkaa jo jotain tapahtuakin.
Oletuksena vastatessani oli se ettei aloittaja ole vähentänyt aktiivisuuden määrää vaan optimaalisesti lisännyt sitä esim. kävelylenkkien muodossa mikäli ei muuta liikuntaa harrasta. Tämän vuoksi ihmisten olisi hyvä olla perillä peruskulutuksestaan ja miten aktiivista esim. se oma työ on, jotta päästään perille millainen kalorivaje ja/tai liikunnan määrän lisääminen riittää. Sikäli aloituksessa mainittu vajaa 2000kcal kuulostaa korkealta, jos oma työ on kevyttä eikä vaikka harrasta liikuntaa.
En siis sanonut etteikö ateriarytmillä olisi _mitään_ väliä, mutta et kyllä laihdu sillä, että syöt saman 2000kcal yhteensä viidellä aterialla versus kolmella.