Kuinka pitkään käytät vaatteitasi?
Totesin just, että iso osa vaatteista kaapissa yli 5v vanhoja. Uusia lähinnä farkut, jotka kuluu nopeimmin.
Laitatteko vaatteet kuinka nopeasti kiertoon?
Kommentit (30)
Mun vanhimmat edelleen käytössä olevat vaatteet on parikymmentä vuotta vanhoja, mutta suurin osa kestää varmaan pari-kolme vuotta.
Laitan kiertoon kun näyttää kulahtaneelta joskus jo aiemmin jos ei tule pidettyä jostain syystä.
Kun on selkeä oma tyyli, ostaa laatua ja klassisia malleja, huoltaa vaatteensa ja pysyy about saman kokoisena vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen niin vaatteiden käyttöikä on varsin pitkä.
Kiertoon? Yleensä käytän niin loppuun ettei kiertoon kehtaisi laittaa, silloin poltan ne. Paitsi mulla on kaapissa varmaan lähes 20 vuotta vanhoja ns hienompia vaatteita joita en ole käyttänyt kuin muutaman kerran, materiaali on sellaista johon ei oikein nykyisin törmää ja hyvä niin, ovat hiostavat. Ne pitäisi laittaa kiertoon, turhaan vievät siellä tilaa. Kirpparille en jaksa kiikuttaa eli uffaffaahan ne on heitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän kunnes rikki ja nakkaan roskiin. Farkut kuluu haaroista 1,5 vuodessa, kun reidet hankaa. Leggingsit vuodessa. Arkipaitoihin tulee reikiä tai haalistuu vuodessa. Sitten roskiin.
Kotivaatteina ne kelpaa minulla vielä kulahtaneenakin. Lopulta päätyvät matonkuteeksi tai pesuräsyiksi. En juuri osta uusia vaatteita.
Kaikki vaatteet säilyvät loppuelämän. Tai jos hajoavat, siis sukat.
Vanhin vaatteeni taitaa olla 10 vuotta vanha villakangastakki. Käytän vaatteeni loppuun ja sitten ostan uusia, kun on tarpeeks monta kertaa paikattu ja korjattu. Harvoin enään tulee ostettua hutiostoja. Ne mitä en enään käytä vien kierrätykseen. Tuotakin teen harvoin, koska minulla on vain tietty määrä vaatteita käytössä.
Käytän loppuun asti- vihaan vaateostoksilla käymistä. Lyhyen, isorintaisen ja leveälanteisen on vaikea löytää istuvia vaatteita (laihdutus ei auta, ylipainoa ei ole). Nyt pitäisi käydä ostamassa farkut - lahkeessa iso reikä reiden kohdalla, repeää kohta ja jää matkalle,- mutta eipä innosta maski naamalla kaupoissa kiertely ja hiki päässä kokeilu - mietin josko tilaisi jostain useammat ja kokeilisi kotona.
Miten ihmeessä kulutatte farkkuja jo vuodessa rikki? Samat yhdet joka päivä käytössä vai miten on? Minulla farkut kestää käytössä vuosia, haalistuvat pesussa vähän muttei haittaa. Kaapissani on leveälahkeisia bootcut malleja joita en oikein kehtaa käyttää nyt kun tuo pillifarkku ja legginstrendi on kestänyt Suomessa aivan liian kauan, on muuten kauhean näköistä suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kulutatte farkkuja jo vuodessa rikki? Samat yhdet joka päivä käytössä vai miten on? Minulla farkut kestää käytössä vuosia, haalistuvat pesussa vähän muttei haittaa. Kaapissani on leveälahkeisia bootcut malleja joita en oikein kehtaa käyttää nyt kun tuo pillifarkku ja legginstrendi on kestänyt Suomessa aivan liian kauan, on muuten kauhean näköistä suurimmalla osalla.
Ne on varmaan näitä valmiiksi rikkinäisiä farkkuja, jotka vuodessa hajoavat. Tosin mitä väliä sillä on, jos farkut vähän ratkeilee lisää, kun (älyltään) keskenkasvuiset joka tapauksessa kulkee nilkat, polvet ja persut vaatteiden rei'istä vilkkuen kaduilla.
Iltakasiin asti. Silloin menen vaahtokylpyyn ja sitten olen alasti seuraavaan iltapäivään.
T: Niko Petteri
Moni esimerkiksi lihoo tai laihtuu, jolloin vaatteet eivät enää ole sopivan kokoisia. Mieltymyksetkin saattavat muuttua. Parempi kai on kierrättää kuin heittää ehjiä roskiin?