Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä alkupääomalla sijoittaminen alkaa lyödä leiville?

Vierailija
16.01.2021 |

Olen jälleen kerran totaalisen kyllästynyt työelämään, en halua olla siellä enää. Millä pääomalla voi sijoittaa joihinkin suht. Riskittömiin rahastoihin tms. Niin että korkoa alkaa tulla riittävästi yhden ihmisen elantoon? En tarvitse paljoa materiaa.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappikaupalla se jää epätoivoiseksi.

Vierailija
22/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan meinasit elellä pelkillä korkotuotoilla? Jossain vaiheessa (viimeistään eläkeikäisenä) on järkevämpää alkaa syödä pääomaa, ellet ehdottomasti halua jättää miljoonaperintöä toisten tuhlattavaksi.

Pääomaa ei kyllä kannata syödä oikeastaan missään vaiheessa, ainakaan kokonaan, kun "päiviensä määrää ei tiedä kukaan"

Jos lasket rahojen riittävän laskennalliseen elinikään, vaikka 77-vuotiaaksi, mitä jos elätkin 80 - vuotiaaksi tai 90? Ja 90 vuotta täytettyäsikin pitää ainakin seuraavan kuun kulut maksaa.

Mutta ensin kannattaisi hankkia se miljoonapääoma....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita laskureitahan on vaikka kuinka paljon, googlaa FIRE-laskuri. Parempi nyt joka tapauksessa aloittaa edes kuukausisäästäminen sijoituksiin. Alkupääomahan voi olla vaikka 15 euroa, kunhan säästäminen on säännöllistä. Olen vuotta nuorempi kuin sinä, enkä odota saavani eläkettä lainkaan.

Nyrkkisääntö firettämiseen on se, että tarvitset 25-kertaisesti vuoden menojasi vastaavan pääoman. Jos selviäisit 1500 eurolla kuussa tarvitset vuodessa 18 000 euroa. Se kerrottuna 25:llä on 450 000. Jos saat omaisuudelle 4 % tuoton (realistinen esim. kuluttomissa indeksirahastoissa, kun verot on pitänyt maksaa tuotosta), pääoma ei kulu vaikka käytät tuoton vuosittain. Lapsettoman ei kannata jättää perintöä, joten FIRE-laskuriin kannattaa syöttää, että omaisuus käytetään nollaan. Silloin pääomaa tarvitaan tietysti vähemmän, mutta tuototkin pienenevät kun pääomaa syödään. Kuukausimenojen pitää siis olla selvillä. Nykyisestä niitä muuttaa se, jos voisit työelämän ulkopuolella asua halvemmassa paikassa, säästää työssäkäyntikustannukset. Toisaalta terveysmenot kasvavat vuosien mittaan.

Itsekin havahduin sijoittamiseen liian myöhään, mutta omaisuutta on silti jonkin verran. Nykyisillä kustannuksilla voisin jäädä töistä pois 53-vuotiaana ja elää nykyistä vaatimatonta ja pienimenoista elämääni kokonaan ilman yhteiskunnan tukia ja eläkettä. Ainakin säästäminen tuo mielenrauhaa eikä pelota vaikka tulisi joku työttömyysjakso. Breikin työelämästä voisi jo nyt ottaa halutessaan.

Vierailija
24/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

230 000 € + asunto, niin saat verojen jälkeen 500 € elämiseen kuussa. Eli tuo aika minimi mihin kannattaa tähdätä.

Vierailija
25/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa on aika minimi, jos haluaa elää sijoitusten tuotoilla. Mutta ei sen tarvitse olla alkupääoma, vaan pääomaa voi kasvattaa vähitellen.

Puoli miljoonaa riittää 20 vuodeksi ihan pääomaa kuluttaenkin. Saa 2000€/kk nettona laittaa rahaa sileeksi eli riittää jo leveään elämään. Eli ei tarvitse lainkaan sijoittaa, vaan vain kuluttaa..

Hmm... Ap on 45. Mitä hän tekisi 65-vuotiaana?

Töitä, jos sattuisi olemaan hengissä. Tai jäisi eläkkeelle. Toisaalla tällä palstalla on todistettu, että ilman työtäkin saa hyvän elintason. Eihän se nyt voi valhettakaan olla?

Vierailija
26/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa sijoittaa, rahastot eivät ole järkevä kohde. Jo muutaman vuoden aikavälillä rahastot jäävät selkeästi minkä tahansa vähänkään hajautetun osakesalkun varjoon niin tuotoissa kuin varsinkin arvonnousussa.

Et ymmärrä yhtään mistä puhut. 

Rahastoista tienaavat vain rahastonhoitaja ja pankkiiriliike!

Vierailija
27/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa sijoittaa, rahastot eivät ole järkevä kohde. Jo muutaman vuoden aikavälillä rahastot jäävät selkeästi minkä tahansa vähänkään hajautetun osakesalkun varjoon niin tuotoissa kuin varsinkin arvonnousussa.

Jos on joku 2 % kuluilla oleva pankintyrkyttämä rahasto, näin ehkä onkin, mutta matalakuluisessa indeksirahastossa ainakin minulla korkotuotto oli viime vuonna 13 %. Joissain rahastossa kuluja oli 0,2 %, osassa ei lainkaan.

Vierailija
28/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa on aika minimi, jos haluaa elää sijoitusten tuotoilla. Mutta ei sen tarvitse olla alkupääoma, vaan pääomaa voi kasvattaa vähitellen.

Ehkä me ymmärrämme maltilliset elinkustannukset hieman eri tavalla, mutta olen kyllä eri mieltä. Millaisia tuloja sinä ajattelet vähällä toimeentulevan tarvitsevan vuodessa, jotta vasta 500.000 potin tuotoilla pystyisi elämään?

6% tuotolla (30% pääomatulo)verot maksettuna tuotto on 21 000. Vastaa 1750e käteen /kk.

Vierailija
29/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkupääomaa ei tarvitse olla montaakaan euroa, ja sekin TUOTTAA heti. Jos olet 45 ja säästöjä vain muutama kymppitonni, olet auttamatta myöhässä. Sinun olisi pitänyt tajuta aloittaa sijoittaminen viimeistään 20 vuotta sitten.

Mun 4000e pääoma on tuottanut muutamassa kuukaudessa lähes 700e rahastossa. Ei sillä vielä elä mutta sitä kohti mennään. Kuukaudessa lisään parisataa euroa pääomaan.

Olen ihan tyytyväinen jo tuohonkin alkuun

Vierailija
30/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sijoittamisessa on kyse säästöjen kartuttamisesta ja lisätienestistä. Mukavaa kun keväällä tulee noin tonni ilmaista rahaa osingoista 👍

Vierailija
31/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä elinikäänsä. Voit kuolla huomenna tai 30 vuoden päästä. Elän itse palkasta palkkaan enkä jaksa sijoittaa, vaikka pystyisinkin. Henkivakuutus antaa ainoalle perilliselle mukavan pesämunan ja kämppä jää hänelle myös. Ne riittävät. Pärjään itse, jos elän sinne asti, tulevalla eläkekertymällä.

Vierailija
32/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkupääomaa ei tarvitse olla montaakaan euroa, ja sekin TUOTTAA heti. Jos olet 45 ja säästöjä vain muutama kymppitonni, olet auttamatta myöhässä. Sinun olisi pitänyt tajuta aloittaa sijoittaminen viimeistään 20 vuotta sitten.

Mun 4000e pääoma on tuottanut muutamassa kuukaudessa lähes 700e rahastossa. Ei sillä vielä elä mutta sitä kohti mennään. Kuukaudessa lisään parisataa euroa pääomaan.

Olen ihan tyytyväinen jo tuohonkin alkuun

Arvonnousu EI ole tuottoa. Se on tuottoa vasta kun MYYT sen rahaston.... Tuotto on se mikä tulee tilille. Arvonmuutokset ovat arvonmuutoksia ja voi sulaa poiskin.

Vierailija
33/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen ja olen ajatellut, että eläkeikään mennessä mulla on muutaman tuhannen sijoitussalkku, josta saan osinkoja muutaman satasen vuodessa. Saan lähinnä eläkkeen päälle kivan lisän siis.

Pienituloisena tosiaan ei tulojen puolesta ole mahdollisuutta johonkin puolen miljoonan osakesalkkuun.

Vierailija
34/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä 6-11%:n vuosituotosta jotain sille rahastoon sijoittaneellekin jää.

Vierailija
35/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen ja olen ajatellut, että eläkeikään mennessä mulla on muutaman tuhannen sijoitussalkku, josta saan osinkoja muutaman satasen vuodessa. Saan lähinnä eläkkeen päälle kivan lisän siis.

Pienituloisena tosiaan ei tulojen puolesta ole mahdollisuutta johonkin puolen miljoonan osakesalkkuun.

Kuinka pienet tulot? Kuitenkin 100 euroa kuukaudessa säästämällä saisit 25 vuodessa ja 6,5% reaalituotolla yli 70 000 euron salkun ja osingot olisivat tuhansia, ei satasia.

Vierailija
36/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrittänyt kerätä potti niin että eläkkeellä ei tarvitsisi elintasoa pudottaa nykyisestä. Mutta en kyllä mitenkään koe että varallisuutta olisi tarpeeksi vielä pitkään aikaan ja töissä on jatkettava eläkeikään asti. Nyt on rahasto- ja osakesäästöjä reilulla 100 000€:lla, tuotto verojen jälkeen muutamia satasia vuodessa. Sijoitusasunnon vuokratuotto 200€/kk mutta menee kaikki asunnon muutaman vuoden kuluttua.

Kiinteistöjä on kaksi mutta niiden myyminen tulee olemaan vaikeaa joten todellinen arvo voi olla nolla.

Summasummarum: puoen miljoonan sijoitusvarallisuun tuotolla voisi ehkä pystyä elämään, 200 000€ sijoitusvarallisuus ei tosiaankaan tuo edes juustoa leivän päälle. Ikää on jo 50 eli ennen eläkeikää ei ole toivoa kasvattaa pottia niin korkealle että voisi jättää työelämän.

Vierailija
37/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa riittää 20 vuodeksi ihan pääomaa kuluttaenkin. Saa 2000€/kk nettona laittaa rahaa sileeksi eli riittää jo leveään elämään. Eli ei tarvitse lainkaan sijoittaa, vaan vain kuluttaa..

20v on lyhyt aika, mitäs sen jälkeen, millä sitten eletään kun pääomat on syöty?? 

Vierailija
38/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaminen olisi oikotie onneen, miksi kukaan jolla on tilillä kertymää kävisi enää töissä...

Vierailija
39/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yrittänyt kerätä potti niin että eläkkeellä ei tarvitsisi elintasoa pudottaa nykyisestä. Mutta en kyllä mitenkään koe että varallisuutta olisi tarpeeksi vielä pitkään aikaan ja töissä on jatkettava eläkeikään asti. Nyt on rahasto- ja osakesäästöjä reilulla 100 000€:lla, tuotto verojen jälkeen muutamia satasia vuodessa. Sijoitusasunnon vuokratuotto 200€/kk mutta menee kaikki asunnon muutaman vuoden kuluttua.

Kiinteistöjä on kaksi mutta niiden myyminen tulee olemaan vaikeaa joten todellinen arvo voi olla nolla.

Summasummarum: puoen miljoonan sijoitusvarallisuun tuotolla voisi ehkä pystyä elämään, 200 000€ sijoitusvarallisuus ei tosiaankaan tuo edes juustoa leivän päälle. Ikää on jo 50 eli ennen eläkeikää ei ole toivoa kasvattaa pottia niin korkealle että voisi jättää työelämän.

Aika onnettomasti olet hoitanut. Minulla on rahasto- ja osakesäästöjä kanssa reilulla 100 000€ mutta osinkotuotto verojen jälkeen on TUHANSIA euroja.

Vierailija
40/123 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijoittaminen olisi oikotie onneen, miksi kukaan jolla on tilillä kertymää kävisi enää töissä...

Ei sijoittaminen ole OIKOTIE. Sijoittaminen ON pitkän aikavälin juttu. 20 vuodessa pääsee hyvään alkuun. SIKSI se pitääkin aloittaa AJOISSA. Mutta ihmiset eivät tajua sitä tehdä, kun eivät malta odottaa niitä tuloksia.

Minulla tulee nyt satoja euroja tilille ihan joka kuukausi sijoituksista, ja tunnen useita kaltaisiani sijoittajia. Kaikkia yhdistää juurikin se että on aloitettu aikoinaan, pienistä tuloista ja pienillä summilla....