Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä alkupääomalla sijoittaminen alkaa lyödä leiville?

Vierailija
16.01.2021 |

Olen jälleen kerran totaalisen kyllästynyt työelämään, en halua olla siellä enää. Millä pääomalla voi sijoittaa joihinkin suht. Riskittömiin rahastoihin tms. Niin että korkoa alkaa tulla riittävästi yhden ihmisen elantoon? En tarvitse paljoa materiaa.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa on aika minimi, jos haluaa elää sijoitusten tuotoilla. Mutta ei sen tarvitse olla alkupääoma, vaan pääomaa voi kasvattaa vähitellen.

Ehkä me ymmärrämme maltilliset elinkustannukset hieman eri tavalla, mutta olen kyllä eri mieltä. Millaisia tuloja sinä ajattelet vähällä toimeentulevan tarvitsevan vuodessa, jotta vasta 500.000 potin tuotoilla pystyisi elämään?

No lähdetäänpä liikkeelle ap:n kysymyksestä:

"Olen jälleen kerran totaalisen kyllästynyt työelämään, en halua olla siellä enää. Millä pääomalla voi sijoittaa joihinkin suht. Riskittömiin rahastoihin tms. Niin että korkoa alkaa tulla riittävästi yhden ihmisen elantoon? En tarvitse paljoa materiaa."

Riskittömät rahastot eivät tällä hetkellä tuota käytännössä yhtään mitään. Eli ne voi unohtaa. Kaikki tuotto tulee riskistä. Itse asiassa näin on yleensä asia silloinkin kun nimellistä korkotuottoa on saatavilla, johtuen inflaatiosta.

Jos puhutaan kohtuullisesta riskistä, eli salkussa olisi hajautettuna esimerkiksi jonkin verran laadukkaiden yhtiöiden osakkeita, kiinteistösijoituksia, ja investment grade-luokituksen omaavia korkosijoituksia, voitaisiin puhua korkeintaan 4% tuotto-odotuksesta. Tuotto-odotuksen voisi tuplata sijoittamalla 100% osakkeisiin tai vastaavan riskitason omaisuuslajeihin, mutta tämä ei vastaisi ollenkaan ap:n kuvausta.

Sanotaan että ap:n salkku tuottaa 4%/vuosi. Koska kyse on sijoitusrahastoista, tuotoista menee pääomaveroa 30%.

1 000 000 euron salkullä ap:lla olisi verojen jälkeen käytettävissä 28 000 euroa, millä pääsisi melko vaatimattomaan elintasoon kiinni. Esitetyllä 500 000 salkulla 14 000 euroa, minkä on vaikea kuvitella riittävän kenellekään, ellei asu metsässä teltassa tms.

Ja huomaattehan että tämä on tuotto-odotus ennen inflaatiota. Jos ap siis käyttäisi tuotot elämiseen, pitkässä juoksussa salkun tuotoilla saisi vähemmän ja vähemmän, nimellispääoman pysyessä samana mutta inflaation nakertaessa salkun reaaliarvoa.

Nyrkkisääntönä voimme siis todeta että n. 1 000 000 euroa on minimi.

Vierailija
122/123 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadista hyvää päivää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa on aika minimi, jos haluaa elää sijoitusten tuotoilla. Mutta ei sen tarvitse olla alkupääoma, vaan pääomaa voi kasvattaa vähitellen.

Ehkä me ymmärrämme maltilliset elinkustannukset hieman eri tavalla, mutta olen kyllä eri mieltä. Millaisia tuloja sinä ajattelet vähällä toimeentulevan tarvitsevan vuodessa, jotta vasta 500.000 potin tuotoilla pystyisi elämään?

Osinkotuloja sen verran kuin pieni kk- palkka.

Itse tarvitsisin miljoonan verran elääkseni kalliissa Helsingissä ilman töitä.

Muuta pois Helsingistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen ja olen ajatellut, että eläkeikään mennessä mulla on muutaman tuhannen sijoitussalkku, josta saan osinkoja muutaman satasen vuodessa. Saan lähinnä eläkkeen päälle kivan lisän siis.

Pienituloisena tosiaan ei tulojen puolesta ole mahdollisuutta johonkin puolen miljoonan osakesalkkuun.

Muutama satanen VUODESSA on kyllä aika mitätön lisä eläkkeen päälle... mutta rahaahan sekin tietysti on...

Oikeudessa saatu määritelmä "muutamalle" on 3-99 kpl. Kyllä 9900€/v olisi ihan jotain muuta kuin mitätön summa eläkkeen päälle saatuna!