Mitä teet monitoimikoneella?
Jos sulla sellainen keittiössä on, siis. Musta tuntuu että sitä voisi käyttää paljon monipuolisemmin kuin itse käytän, lähinnä raastamiseen. Jotkut toiminnot taas tuntuu aika turhilta, kuten sitruspuserrin.
Kommentit (31)
En mitään, myin pois turhakkeena. Ei ole sellaista hommaa keittiössä, että tarvitsisin.
Silppuan, raastan, vatkaan, vaivaan, rouhin... Kaikkea mahdollista.
En mitään - siksi en sellaista omistakaan.
On turha vekotin, kun käsitellään kotitalouden pieniä ruoka määriä. Yleiskone on hyvä, koska madaltaa kynnystä leivän tekoon.
Keittiössä? Mun moto kaataa ja karsii puita...
Viimeksi raastoin kaalia kaalilaatikkoon. Sitä edellisellä kerralla pienensin pähkinöitä. Sitten raastoin parmesania. Sitä ennen jauhoin paahdetut lihat ja sipulit vorschmackia varten. Tulee sitä käytettyä aika moneen asiaan näköjään.
Jäädytään luistinradat, auraan lumet, pilkun puut ja leikkaan nurmikon.
Vierailija kirjoitti:
On turha vekotin, kun käsitellään kotitalouden pieniä ruoka määriä. Yleiskone on hyvä, koska madaltaa kynnystä leivän tekoon.
Ihan silkkaa tyhmyyttäni kysyn: mitä eroa on monitoimikoneella ja yleiskoneella?
Moni kone toimi, muttei monitoimikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan silkkaa tyhmyyttäni kysyn: mitä eroa on monitoimikoneella ja yleiskoneella?
Yleiskoneella voi tehdä isompia taikinoita (esim. leipä- tai pullataikinaa), mutta kaikkeen muuhun tarvitaan erillisiä lisäosia. Mä taas päädyin siihen etten ehkä tarvitse yleiskonetta. Vaivaan taikinat käsin.
Monitoimikoneella voi tehdä monia juttuja ja yleiskoneella sitten vähä enemmän, eli kaikki yleisimmät koneistettavissa olevat toiminnot, käytännössä kaksi toimintoa enemmän, jotka ovat lihamylly ja taikinan vaivaus. Lisäksi yleiskone on tehokkaampi.
Eilen tein yleiskoneella 1,5dl pizzataikinan. Hyvin onnistui, eikä kulhoa ja koukkuja tarvinnut pestä, takaisin vaan jääkaapin päälle yläkaappiin. Hemmetinmoista meteliä vain pitää 40 vuotias Phillips, mutta vaivatonta vaivaamista kuitenkin.
Nämä vanhat koneet kun ovat vailla turvaominaisuuksia, niin kannattaa pitää näpit kaukana taikinakoukuista. En tiedä, onko onnettemuuksia sattunut paljon, ennen ei ollut nettiä kertomassa kaikista PirkkoRiitan vahingoista.
Mulla on yleiskone, jossa myös induktio. Voi keittää puurot ja lämmittää nesteen.
Vierailija kirjoitti:
Monitoimikoneella voi tehdä monia juttuja ja yleiskoneella sitten vähä enemmän, eli kaikki yleisimmät koneistettavissa olevat toiminnot, käytännössä kaksi toimintoa enemmän, jotka ovat lihamylly ja taikinan vaivaus. Lisäksi yleiskone on tehokkaampi.
Jos kerran vuoteen haluaisin tehdä kalapullia eli jauhaa kalaa, käytetäänkö siihen juuri yleikoneen lihamyllyä vai onnistuuko monitoimikoneella? Kaiken muun olen onnistunut tekemään käsin. Tosin monessa asiassa olisi nopeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran vuoteen haluaisin tehdä kalapullia eli jauhaa kalaa, käytetäänkö siihen juuri yleikoneen lihamyllyä vai onnistuuko monitoimikoneella? Kaiken muun olen onnistunut tekemään käsin. Tosin monessa asiassa olisi nopeampi.
Olen nähnyt tv kokkien muussaavan kalaa monitoimikoneen pyörivällä leikkurilla. Sitkeä punainen liha voi olla kinkkisempi juttu.
Ainakin jossain reseptissäkin näytti olevan just että laitetaan kala monitoimikoneen kulhoon ja se jauhetaan siinä. 👍🏻
Murskaan keksit juustokakkupohjaan.