Olen Rh- ja mietin, onko eettistä että synnytän enemmän kuin yhden lapsen?
Jos lapsen isä on Rh+, saattavat kaikki ensimmäisen lapsen jälkeen syntyvät vauvat sairastua hemolyyttiseen tautiin. Tiedän että pistetään anti d, jos äiti on Rh-, mutta silti mietityttää.
Kommentit (12)
Mitä höpiset? Miksi se ei olisi "eettistä" Äidille annetaan se pistos ja that's it! T. Kolmen lapsen rh- äiti.
No hoidettavissa kai se yleensä on.
Rh positiivisellekin äidille voi tulla vasta aineita. Harvinaista mutta mahdollista...
Varmista varmista että isällä on jumalten verta. Ei tää ole mikään puoliapina apinoiden vasta aineilla.
Jumala veriset immuuneja muuassa hiville ja koronalle
Onko eettistä altistaa vauva tälle riskille?
Mulla on toinen veriryhmävasta-aine, joten pistoksista ei ole apua. Jos hemolyyttinen anemia tulee niin tulee ja se hoidetaan verensiirroilla. Yhdelle lapselleni tulikin.
Epäeettistä on vain jos et kerro synnyttäneesi jo ja antaneesi adoptioon, tai mitä nyt olisikaan tehnyt.
Jos olet oikeasti ensimmäistä kertaa asialla, asia on ok.
Luin tuosta aiheesta joskus romaanin, oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toinen veriryhmävasta-aine, joten pistoksista ei ole apua. Jos hemolyyttinen anemia tulee niin tulee ja se hoidetaan verensiirroilla. Yhdelle lapselleni tulikin.
Ja olen siis rh-positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Epäeettistä on vain jos et kerro synnyttäneesi jo ja antaneesi adoptioon, tai mitä nyt olisikaan tehnyt.
Jos olet oikeasti ensimmäistä kertaa asialla, asia on ok.
Luin tuosta aiheesta joskus romaanin, oli hyvä.
minkä niminen romaani?
Hätävarjelun liioittelua, jos yksin tuon takia et hanki enempää lapsia.
- Rh+ mies voi saada Rh- lapsia jos on sen geenin kantaja eli lapsesikin voi olla Rh-
- on varsin pieni todennäköisyys immunisoitua profylaksista huolimatta
- sen takia niitä vasta-aineita seulotaan ja sikiönkin veriryhmä tarkistetaan, että ne muutamat jää kuitenkin kiinni ja seurantaan
- hemolyyttiseen tautiin on hoitoja
Synnytä vaikk miljoona. Kaikki kerralla.