Ruotsinsuomalainen linjoilla - haluatteko tietää jotain?
Jos jotain kysyttävää ruotsinsuomalaisuuteen tai ruotsalaisiin liittyen, niin vastaan mielelläni.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ruotsinsuomalaiset häpeävät sitä, että ovat lähtöisin Suomesta?
Itse olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta minähän olen vain invandare kuten tänä iltana olen oppinut. 😁
Kyllä tuossa suomalaisuuden häpeämisessä saattaa olla jotain perää. Tunnen muutaman toisen polven ruotsinsuomalaisen, jotka eivät mielellään puhu suomalaisuudestaan ja eivätkä puhu sanaakaan suomea, vaikka toisen vanhemman äidinkieli on suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ruotsinsuomalaiset häpeävät sitä, että ovat lähtöisin Suomesta?
Itse olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta minähän olen vain invandare kuten tänä iltana olen oppinut. 😁
Kyllä tuossa suomalaisuuden häpeämisessä saattaa olla jotain perää. Tunnen muutaman toisen polven ruotsinsuomalaisen, jotka eivät mielellään puhu suomalaisuudestaan ja eivätkä puhu sanaakaan suomea, vaikka toisen vanhemman äidinkieli on suomi.
Ennen vanhaan ruotsinsuomalaiset saattoi hävetä suomalaisuuttaan mutta tästä ei kyl oo mitään jäljellä enää 2000-luvulla 😊 Ruotsalaiset suhtautuu tosi myönteisesti ja arvostavasti suomalaisiin.
T. Ylpeä Finne Ruotsista, joka antaa suomalaisuuden näkyä ja kuulua
Suomalaisena tyttönä vientiä oli kyllä Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko muita suomalais-ruotsalaisia pariskuntia? Onko yleisempää, että nainen on Suomesta, mies Ruotsista? Olettaisin ainakin. Tunnetko ihmisiä, jotka ovat avoimesti ruotsidemokraattien kannattajia?
Tiedän yhden pariskunnan, jossa mies on suomalainen ja nainen ruotsalainen ja viisi pariskuntaa, joissa nainen suomalainen. Suomalaiset miehet eivät ole kovin haluttuja jostain syystä ruotsalaisten naisten keskuudessa.
En voi sanoa tuntevani ketään, joka avoimesti kannattaa ruotsindemokraatteja. Puolueeseen tuntuu liittyvän häpeän leima.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oppinut pitämään marsipaanista ja kookospalloista?
Joo, olen oppinut pitämään “dammsugare”sta. Onko tälle joku suomenkielinen nimi? https://mittkok.expressen.se/recept/punschrullar-dammsugare-klassiskt-r…
Kookospallot ei oikein omaan makuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet monarkiasta?
Onhan se hyvää PR:ää Ruotsille, mutta mielestäni ei oikein istu enää nykyaikaan. Voisi verokruunuille olla parempaakin käyttöä.
Seuraatko Ruotsin politiikkaa? Mitä puoluetta voisit siellä kuvitella äänestäväsi / mitä et?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ruotsissa tällä hetkellä sellainen muotijuttu/trendi (pukeutuminen, meikki, hiukset, sisustus) mitä ei Suomessa vielä näy?
Voi ei.... tämä on vaikea, kun en ole päässyt käymään Suomessa vuoteen koronan takia. En tiedä, mitä siellä näkyy tällä hetkellä katukuvissa. Luulisi, että somen aikakaudella uudet trendit tulevat kaikkille lähes yhtäaikaisesti.
Sistuksessa kalaruotoparketti ja beesi värimaailma. 70s is back (!) https://inredningsvis.se/inredningstrender-2021-10-storsta-trender-i-ar/
Vierailija kirjoitti:
Seuraatko Ruotsin politiikkaa? Mitä puoluetta voisit siellä kuvitella äänestäväsi / mitä et?
Seuraan. Miljöpariet (vihreät) ja Socialdemokraterna ovat omasta ajatusmaailmastani aika kaukana. Feministiskt initiativ on puolue, jota en voisi ajatella äänestäväni. Tosin FI:llä ei ole edes paikkoja Riksdagenissa tällä vaalikaudella.
Yritän olla liikaa politisoimatta keskustelua, mutta omaan äänestyskäyttäytymiseeni vaikuttaa eniten m**hanmuuttopolitiikka, joka Ruotsissa on mielestäni ollut aika levällään. Monet puolueet ovat kyllä huomaneet tämän 2010-luvulla ja m**hanmuuton tiukentaminen alkaa olla muidenkin kuin sverigesdemokraterna-puolueen agendalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä suurempia eroavaisuuksia ?
Mitään kovin suuria eroja ei mielestäni ole.
Ihmisinä ruotsalaiset ovat avoimempia kuin suomalaiset. Hississä jutellaan tuntemattomien kanssa, eikä tuijotella kengän kärkiin kuten suomalaisilla on tapana. Koen myös, että ruotsalaiset ovat enemmän ulkonäkökeskeisiä kuin suomalaiset.
Ruotsalaiset saattavat pitää suomalaisia turhankin tökeröinä, kun vastaamme kysymykseen suoraan emmekä jaarittele niitä näitä. Tämän virheen tein monestikin ensimmäisen vuoden aikana, mutta nyt olen oppinut enemmän ”small talkia”.
Ehkä yhteiskunnalisesti isoin ero on se, että vielä muutama vuosi sitten ihmiset eivät lyhentäneet asuntolainojaan lainkaan. Ihmisillä saattoi olla 120 vuoden asuntolainoja, joista maksetaan vain korot. Kun haimme ensimmäistä asuntolainaa, pankkivirkailija piti outona sitä, että halusin lyhentää asuntolainaa. Tämä käytäntö on kuitenkin muuttunut n 5 vuotta sitten, jolloin lainan lyhentäminen tuli pakolliseksi.
Toinen ero on se, että huomattava enemmistö miehistä jää pidemmälle isyyslomalle (6 - 12 kk) suuret yritysjohtajat mukaan lukien. En tosin tiedä, kuinka paljon nykyisin Suomessa jäädään isyyslomille?
Sulla on aika vanhentunutta tietoa Ruotsin asuntolainoista, vaikka Ruotsissa sanot asuvasi.
Ruotsissa auntolainakatto otettiin käyttöön 2010, eli vähintään 15 % asunnon hinnasta PITÄÄ olla omia säästöjä. Myös tiukennettu lyhennyspakko tuli 2016. Asuntolaina ei saa myöskään ylittää 5,5 kertaa vuosituloja.
Noi sadan vuoden laina-ajat on muistoja 90-luvun Ruotsista :) Ja siis hyvä niin että ovat historiaa! Sairasta sellanen oli. Harmi vain, että sen vuoksi asuntojen hinnat nousi pilviin ja eivät vieläkään ole alas tulleet... Tukholmassa maksaa nykyään pieni, vanha omakotitalo vähintään 8milj kr eli 800 000 eur.
Joo, 15 %:in käsiraha piti olla jo 2010-luvun alussa, mutta lainalyhennystä ei vaadittu. 2007 minulla oli asuntolaina, jonka viimeinen lainanlyhennys vuosi oli 2070. Uuteen lainaan vaadin normaalin lyhennysohjelman.
Miehen veljellä asuntolaina, jota alkavat lyhentää 2025. Talo ostettu 2010.
Eilisiltaisessa dokumenttiohjelmassa käsiteltiin asiaa. Olen itse työskennellyt Ruotsissa koko 70- ja 80-luvun opettajana opettaen Suomesta Ruotsiin muuttaneiden siirtolaisten lapsia. Muistan, kuinka syyslukukauden alussa koulumme ykkösluokalle tuli suuri määrä oppilaita, joiden vanhemmat olivat kesän aikana muuttaneet Ruotsiin, koska isänmaansa ei heille mitään toivoa tulevaisuudesta luvanneet.
Kun nykyisin menen ruotsalaisille hautausmaille, olen yllättynyt siitä, että yhä useampien hautakivien nimessä on Pekka, Liisa tai Arja. Ja ehkä Suomessa ei voida ajatella, että näiden Suomesta muuttaneiden lapset ja lapsenlapset pitävät sydämessään Suomea kotimaamaan
Oikea vastaus on, että ruotsinsuomalaisten keski-ikä on paljon korkeampi kuin ruotsinruotsalaisten, koska ruotsinsuomalaiset ovat enimmäkseen 60-luvun muuttoaallossa ruotsiin töihin muuttaneita. He ovat nykyään 70+ vuotiaita. Korkea ikä on vakavan koronasairauden riskitekijä niinkuin tiedämme.