Ruotsinsuomalainen linjoilla - haluatteko tietää jotain?
Jos jotain kysyttävää ruotsinsuomalaisuuteen tai ruotsalaisiin liittyen, niin vastaan mielelläni.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset työllisyysnäkymät on Ruotsissa tällä hetkellä? Kiinnostaisi etenkin eteläisempi Ruotsi.
Sanoisin, että ennen koronaa IT-puolella, kouluksessa ja terveydenhoidossa oli paljon paremmat työnäkymät kuin Suomessa. Näillä aloilla ei välttämättä edes vaadita ruotsia. Muilla aloilla taisi olla suunnilleen sama tilanne kuin Suomessa. Faktaa minulla ei kuitenkaan ole eli perustuu ainoastaan omaan näppituntumaan.
Korona kuitenkin huonontanut työmarkkinoita huomattavasti ja moneen paikkaan voi olla tätä nykyä parisataakin hakijaa. Sairaanhoitajaista tosin huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään ruotsinsuomalainen ole, samanlainen invandrare kuin muutkin. Minä olen ruotsinsuomalainen koska olen syntynyt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään ruotsinsuomalainen ole, samanlainen invandrare kuin muutkin. Minä olen ruotsinsuomalainen koska olen syntynyt siellä.
Jos olet asunut 10 v. Ruotsissa, niin se ei tee sinusta ruotsinsuomalaista vaan eli invandrare.
Miten kuningas instituuttiin suhtaudutaan?
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö hen-pronominia puhuessasi?
Missä päin Ruotsia asut?
Palkka?
Vieläkö Ruotsissa naureskellaan ikävästi suomalaisille?
En käytä hen-pronominia ja harvempi sitä käyttää puhuttaessa.
Aika perinteinen syy eli miehen takia. Ennen Ruotsiin muuttoa asuimme muutaman vuoden yhdessä Suomessa, mutta päädyttiin muuttamaan Ruotsiin miehen työpaikan vaihdon yhteydessä (vaikea saada töitä Suomesta auttavalla suomen kielellä ja minä kuitenkin puhun Ruotsi). Itselläni oli lisäksi mahdollisuus vaihtaa Suomen konttorista Ruotsin konttoriin, joten minulla ei työpaikka muuton yhteydessä vaihtunut.
Suomeen takaisin muutto ei ole poissuljettu ja mahdollisesti joskus vielä muutetaankin takaisin. Koti-Ikävä kuitenkin on.
Palkka on hieman parempi kuin Suomessa, mutta asuntojen hinnat täällä on järkyttäviä (Tukholman seutu) eli aika nollasummapeliä.
Sellaista leikkimielistä naljailua on vähän, mutta ei sen isommin. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tänne on muuttanut enimmäkseen korkeammin koulutettuja henkilöitä ja suomalaisten työmoraalia arvostetaan korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet asunut 10 v. Ruotsissa, niin se ei tee sinusta ruotsinsuomalaista vaan eli invandrare.
Hyvä on. Pahoillani, että pilasin iltasi.
Mikä Ruotsissa on parasta ja mikä on paremmin kuin Suomessa. Palkka siis parempi, mitä muuta?
Miksi ruotsinsuomalaisten koronakuolleisuus on suurempi kuin ruotsinruotsalaisten?
Vierailija kirjoitti:
Miten kuningas instituuttiin suhtaudutaan?
Kuningas ei ole mikään instituutti.
"Instituutti tarkoittaa yleensä joko tieteellistä laitosta (tutkimusinstituutti) tai toisen asteen ammatillista koulutusta antavaa oppilaitosta (ammatti-instituutti)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu elää Ruotsissa korona-aikaan? Käyttävätkö ruotsalaiset maskeja joukkoliikenteessä? Tietävätkö ruotsalaiset että Pandora on Suomen euroviisuehdokas?
Tuossa olikin jo kolme kysymystä.
(Olen muuten asunut Ruotsissa vajaan vuoden 23 vuotta sitten)
Mielestäni Suomi hoitanut koronan paljon paremmin. Täällähän sitä ei ole oikeastaan ole hoidettu lainkaan. Elämä jatkunut joulukuuhun asti lähes normaalina. Maskeja ei käytä kukaan (tai ehkä yksi sadasta) edes julkisessa liikeenteessä. Ravintolat normaalisti auki. Joulukuussa taisi tulla rajoitukset alkoholinmyyntiin ravintoloissa eli klo 20:00 jälkeen ei saa myydä alkoholia. Etätyötä myös suositellaan mahdollisuuksien rajoissa, mutta katukuvassa ei huomaa, että meneillään on pandemia.
Mielummin asuisin tällä hetkellä Suomessa, jossa välitetään kansalaisista.
Pandora kysymykseen en osaa vastata. Pitää kysyä työkaverilta. 😊
Täällä Tukholmassa on metrot täynnä maskia käyttäviä :O Missä päin Ruotsia asut, jossa maskia ei käytetä julkisessa liikenteessä?
Totta on, että syksyllä maskin käyttö julkisissa oli vähäistä! Mutta tilanne on kääntynyt päälaelleen loppuvuodesta, ja 7.1 "maskipakon" jälkeen maskittomat matkustajat ovat harvinaisuus. Vai voisko olla ettet ole viime aikoina käyttänyt julkisia?
Vieläkö ruotsinsuomalaiset häpeävät sitä, että ovat lähtöisin Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutit Ruotsiin? Oletko tyytyväinen nykyiseen asuinmaahasi ja -paikkaasi?
Ruotsalainen mies.
Aika vaikea kysymys. Sekä Suomessa ja Ruotsissa on hyvät ja huonot puolensa. Olen ollut ihan tyytyväinen kokemukseeni Ruotsissa, enkä sitä vaihtaisi pois. Kuitenkin välillä iskee koti-ikävä.
Jos voisin vapaasti valita, niin ehkä asuisin mielummin Suomessa, mutta työtilanne, koulut pitävät Ruotsissa. Tunnepuolella vahvempi side Suomeen.
Suomalaisen unelmien kesämökki on joko meren tai järven rannalla.
Mikä on piirre on tyypillistä ruotsalaisten kesämökkiunelmille?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset työllisyysnäkymät on Ruotsissa tällä hetkellä? Kiinnostaisi etenkin eteläisempi Ruotsi.
Skåne on paras. Muu osa Ruotsista ei ole niin kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu elää Ruotsissa korona-aikaan? Käyttävätkö ruotsalaiset maskeja joukkoliikenteessä? Tietävätkö ruotsalaiset että Pandora on Suomen euroviisuehdokas?
Tuossa olikin jo kolme kysymystä.
(Olen muuten asunut Ruotsissa vajaan vuoden 23 vuotta sitten)
Mielestäni Suomi hoitanut koronan paljon paremmin. Täällähän sitä ei ole oikeastaan ole hoidettu lainkaan. Elämä jatkunut joulukuuhun asti lähes normaalina. Maskeja ei käytä kukaan (tai ehkä yksi sadasta) edes julkisessa liikeenteessä. Ravintolat normaalisti auki. Joulukuussa taisi tulla rajoitukset alkoholinmyyntiin ravintoloissa eli klo 20:00 jälkeen ei saa myydä alkoholia. Etätyötä myös suositellaan mahdollisuuksien rajoissa, mutta katukuvassa ei huomaa, että meneillään on pandemia.
Mielummin asuisin tällä hetkellä Suomessa, jossa välitetään kansalaisista.
Pandora kysymykseen en osaa vastata. Pitää kysyä työkaverilta. 😊
Ööö kaikki liikuntapaikat/ melkein kaikki kirjastot/ museot / uimahallit on ollut kiinni ja tapahtumat, konsertit ja harrastustoininta peruttu 2019 maaliskuusta asti täällä Upsalassa.
Mieheni kanssa ollaan tehty etätöitä myöskin viime maaliskuusta asti. Mä en kyllä tiedä ketään kuka olis toimistolla töissä, kaikki tutut on etätöissä. Oletko esim. kaupan alalla töissä?
Missä alueella on eniten kristittyjä missä voi asua rauhallisesti mutta vapaasti ei siis lahkoisia. Mistä voi saada työtä tai missä voi harrastaa mm.uimista vapaasti. Mitä vuokrat saako kaksion alle 1000€ euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko syntynyt ja käynyt peruskoulun Ruotsissa?
Suomessa syntynyt ja käynyt koulut. 10 vuotta asunut Ruotsissa.
Ei toi ole mikään ruotsinsuomalainen toope
Mummon mökit ja asuntovaunu paikat , Suomen ja Ruotsin hinnat on lähes samanlaisia . Mikä alue vuokraa asuntoja edullisemmin missä suomalaisia on. Kiitos.