Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden pesemisestä

03.08.2006 |

Hei!

Miten olette aloittaneet vauvanne hampaiden pesemisen? Meidän tytöllämme on kaksi hyvin pientä hammasta ja olemme nyt joitakin päiviä yrittäneet harjata niitä. Itse harjaaminen on vauvasta kivaa, mutta nyt huolestuttaa tuo hammastahnan käyttö. Vauva ei sylje tahnaa ja vettä pois, vaan nielee. Kannattaako tuota hammastahnaa käyttää vielä ollenkaan? Tahnan nieleminen tuskin on hyväksi kuitenkaan.. Neuvolasta neuvottiin aloittamaan fluoritahnan käyttäminen heti. Millaisia ohjeita te muut olette saaneet?

-Pilkku & Sara-Ellen 8 kk-

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kun käytiin hammashoitolassa tytön ollessa 6kk, niin sieltä neuvottiin että vauvalle riittää kun hampaat " harjataan" vain iltaisin ja pelkällä vedellä. Itse harjauskaan ei olisi kuulema niin tärkeää, kunhan hampaiden pesusta tulisi vauvalle rutiini. Vasta 1,5-2 vuoden iässä suositeltiin aloittamaan hammastahnan käyttö sekä aamupesu ja silloinkin tahnaa vaan hipaistaan harjalle, ei siis puristeta minkään kokoista kökköä.

Näin siis ainakin meille neuvottiin!

Vierailija
2/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Meillä on 6 hammasta ja minä vähän niitä ehdin harjata ja poika loput. =) Hän on nyt 8,5kk. Meille sanottiin että ehkä joskus 1,5v aletaan laittaa ihan pieni määrä hammastahnnaa, kun poskihampaat alkaa tulla. Ihmeen eri neuvoja hammashoitajilla... ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun lapsi oppii räkimään veden suustaan, niin silloin vasta ruvetaan käyttämään hammastahnaa. Eli poika nyt 4 vuotias ja oppi räkimään vasta päälle kolme vuotiaana jolloin alettiin käyttämään lasten hammastahnaa. Tyttö nyt kolme vuotias eikä vielä osaa räkiä. Näin meillä.

Vierailija
4/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitajan ohje kuului, että vauvan hampaille riittää ensin pelkkä vedellä harjaaminen, ja poskihampaiden ilmaantuessa sitten pienenpieni määrä lasten hammastahanaa mukaan. Eikä tartte osata sylkeä vettä ja vaahtoa pois, vaan fluori saa jäädä suuhun vaikuttamaan. Sama kuulema koskee aikuisia, eli hammastahnaa ei pitäisi nykyopin mukaan huuhtoa suusta pois, vaan jättää vaikuttamaan. Saman opin oli saanut myös hiljattain suuhygienistiksi valmistunut tuttava.

Vierailija
5/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat opit olen saanut ja myös hammashoitajana työskentelevä ystäväni on kertonut viimeisimpien suositusten olevan näin. Pesu tehdään meillä aamuin illoin myös 10kk ikäiselle. Joillakin alueilla suositellaan käytettävän fluoritabletteja ennen hammastahnan käyttöä, mutta tämä vaihtelee esim. juomaveden fluoripitoisuuksien mukaan.

Vierailija
6/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 1v tytöllä on 9 hammasta, ja 6kk saatiin ohje, että hampaat harjataan vedellä EI hammastahnaa. Vasta, kun ne poskihampaat ilmestyy.

Lisäksi hoitaja muistutti, että iltapesua ei saa tehdä heti iltapuuron/iltamaidon jälkeen, vaan vasta 1h syömisestä, muuten harja vahingoittaa hammasta, jossa on juuri happohyökkäys päällä :0).

Vierailija
7/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä ollu jo joku hammashoitajalla käynti? Mulle sanottiin et eka hammasaika varataan vasta 2-vuotiaalle!

Vierailija
8/9 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ohjeet vaihtelevat paikkakunnittain juomaveden fluoripitoisuuden vaihtelun vuoksi...Näin olen asian ymmärtänyt. Esim. meillä annettiin puolivuotiaana fluoritabletit käyttöön mutta naapurikunnassa ei koska heillä on juomavedessä enemmän fluoria.

Neiti on nyt 1v5kk ja ollaan käytetty fluoritabletteja noin vuoden iästä saakka. Ohjeeksi saimme että kun eka poskihammas on puhjennut, niiden käytön voi aloittaa. Ja jatketaan sinne saakka kun aloitetaan tahnan käyttö.

Ostin pari viikkoa sitten kokeeksi lasten hammastahnaa jota hoitajan mukaan voi laittaa erittäin VÄHÄN, sen nieleminen ei ole haitaksi. Annamme vettä hammaspesun päälle ja tosiaan sitä tahnaa ei ole kun ihan milli. Likka antaa paremmin pestä hampaat kun on pikkusen makua :)

Vierailija
9/9 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille neuvolassa sanottiin että pelkällä vedellä vaan, kunhan tottuu harjaukseen, pääasia se