Listataan yököttäviä sanoja ja sanontoja
"Kehitys kehittyy"
YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKS PLÄTI!
Kehityshän on jo kehittymistä. Mikä -tun kehitys kehittyy? Kuka pälliurpo senkin on keksinyt?
Kommentit (90)
Tiatteri, Makkuri
(selvennykseksi teatteri & makkara)
pitsa
herkuttelu
suoli
parisuhde
perhepeti
peti
toki
ydinperhe
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa
Öyhöttää/öyhötys on keksitty epäsana, joka ei tarkoita mitään ymmärrettävää. Sille on varmasti olemassa suomen kielessä vastine. Samaa sarjaa on sana myräkkä.
Öyhöttäminen ja myräkkä ovat täydellisiä ja täsmällisiä ilmaisuja. Mitä itse ehdotat näiden sanojen vastineiksi?
Äippä, mamma
Ihana-sanan yltiökäyttö (varsinkin asuntomyynti-ilmoituksissa)
Meal preppaus
Brokkoli
Smoothie
Hektisyys, hektinen
Syvissä vesissä
"Julkimo ö ottaa kantaa tärkeään vaiettuun ilmiöön " = ihan normaali ilmiö
Mitä serkumpi, sitä herkumpi.
Ainoa oikeasti ällöttävä sanonta, joka tulee mieleen. en tajua, miksi tänne on lueteltu ihan normaaleja sanoja, kuten suoli ja toki.
Kipinkapin
Joulu tulla jolkottaa
Hemmottelu
Nauttia (kun se korvataan juomisella/syömisellä eli esim. nauti kahvisi pöydän äärellä)
Protsku
Nöpönuuka
Iltapäivälehdissä esiintyvät julkkisten vaimot/tyttöystävät liitteellä -rakas:
Minttu-rakas, Maisa-rakas, Birgitta-rakas.
Ottaa koppi jostakin asiasta.
Kipuilla.
Kulmat kun puhutaan kulmakarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa
Öyhöttää/öyhötys on keksitty epäsana, joka ei tarkoita mitään ymmärrettävää. Sille on varmasti olemassa suomen kielessä vastine. Samaa sarjaa on sana myräkkä.Öyhöttäminen ja myräkkä ovat täydellisiä ja täsmällisiä ilmaisuja. Mitä itse ehdotat näiden sanojen vastineiksi?
"Avautua", kun joku kertoo juurta jaksain jostakin. Miksi se on aina AVAUTUMISTA? 😑
laiha kuin pakkasen raiskaama pulkannaru
herätä ennen sian pieremää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa
Öyhöttää/öyhötys on keksitty epäsana, joka ei tarkoita mitään ymmärrettävää. Sille on varmasti olemassa suomen kielessä vastine. Samaa sarjaa on sana myräkkä.Öyhöttäminen ja myräkkä ovat täydellisiä ja täsmällisiä ilmaisuja. Mitä itse ehdotat näiden sanojen vastineiksi?
Myräkkä ilmeisesti tarkoittaa tuiskua tai myrskyä.
Öyhöttämiselle en keksi vastinetta, sillä en tiedä tarkalleen, mitä se tarkoittaa. Kiihkoilua, väittelemistä, jankuttamista, riitelyä? Mitä?
Söde (tosin tätä en ole kuullut kenenkään käyttävän enää nykyään, mutta silloin vähän ennen ja jälkeen 2000-luvun vielä kuuli ja minua teinityttöä ällötti eikä mieli ole muuttunut 😁)
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutoksen torjunta
Tästä sata kertaa pahempi versio: ILMASTOTEKO
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivälehdissä esiintyvät julkkisten vaimot/tyttöystävät liitteellä -rakas:
Minttu-rakas, Maisa-rakas, Birgitta-rakas.
Ottaa koppi jostakin asiasta.
Kipuilla.
Näillekään sanoille ja ilmaisuille en yhtäkkiä keksi parempaa tapaa. Tuo rakas-liite on lööpeissä ja seiskauutisissa ihan ymmärrettävä ilmaisu, kun tyttöystävä tai avopuoliso ovat liian pitkiä ja ne kuulostaisivat erisnimeen yhdistettynä omituisilta. Tuo kertoo minusta yksiselitteisesti ja napakasti, että kyseessä on parisuhteen toinen puolisko, jonka nimi on Minttu/ Maisa/ Birgitta. Ja varsinkin nykyaikana, kun ei tiedetä, ovatko tyypit avoliitossa, kihloissa, etäsuhteessa vai miksi sitä tilannetta itse haluavat kutsua.
Ottaa koppi jostakin asiasta on ihan hyvä kielikuva. Ottaa kiinni tai ottaa vastuu eivät tarkoita ihan samaa asiaa, eikä myöskään hoidan sen tai minä jatkan tästä. Ottaa koppi on jotenkin pontevampi, mutta ei kuitenkaan vielä viittaa lopulliseen ratkaisuun.
Mikäs sitten kipuilla-sanalle olisi hyvä vastine? Tuskailla, potea, märehtiä, tuntea kipua, olla surullinen tms eivät mielestäni ole sama asia.
Ultrahyvännäköinen, ultrahoikka, ultrasöpö, ultrakaunis, ultraihana jne.