Paino 12v tyttö
Olen 12 vuotias tyttö, 166cm pitkä ja painan 55,4kg. (Mitattu 13.1.2021) Olen urheilullinen (joka päivä 2-4h treenit, kerran viikossa kaksi tuntia liikuntaa koulussa, sekä joka arkipäivä vähintään 2kilometrin kävely) mutta siis mietin tässä että olenko normaalipainoinen? Kaikki kaverini painavat minua vähemmän mutta ovat myös minua lyhyempiä.
Kommentit (5)
Olet normaalin painoinen. Vaikuttaa oikein sopusuhtaiselta.
Pituuskasvusi on vielä kesken ja urheilet, joten voit ihan rauhassa syödä normaalisti.
Olet tosi kova urheilemaan, painosi kuulostaa oikein sopivalta. Varmasti olet kuullutkin sen, että lihakset painavat enemmän kuin läski. Harmillista, että ikäisesi vertailevat painojaan. Oma 11-vuotias tyttöni sanoo olevansa kaikkein painavin kaveripiirissään. Hän on kuitenkin solakka ja lihaksikas akrobatiavoimistelun harrastaja. Olen koettanut opettaa, että se mikä peilistä näkyy, on merkityksellinen asia tässä painoasiassa. Monet urheilijat painavat enemmän kuin ei-urheilevat.
Paino on sellainen asia mistä ei pidä vertailla, ruumiinrakenne on jokaisella yksilöllinen, niin kauan kuin syöt hyvin ja voit hyvin henkisesti ja fyysisesti ei tarvitse edes käydä puntarissa.
Ethän vertaile painoasi ihmisten kanssa, jotka ovat lyhyempiä kuin sinä. Ei sillä että muutenkaan sitä suosittelisin. Mutta jos sinun kaverisi on sanotaan nyt vaikka 150cm eli noin viisitoista senttiä lyhyempi kuin sinä, hänen normaalipaino on alempana kuin sinun. Eli se että ystäväsi joka painaa 50kg ja on 150cm voi olla esim vatsasta hieman pyöreähkö. Kun taas sinä 55kg ja 166cm saatat näyttää jopa hieman laihalta (huomioin sen että liikut paljon joten olet varmaankin aika hyvässä kunnossa) mutta näin ei välttämättä ole.
Mutta siis olet ihan normaalipainoinen nuori nainen 💜
Olet ihan normaalinkokoinen. Muistathan syödä tarpeeksi kun urheilet noin paljon ja nukkua myös.