Kun istukka peittää kohdunsuun..
En muista oikeaa termiä istukalle, joka peittää kohdunsuun ja näinollen estää alatiesynnytyksen.
Minulla todettiin rakenneultrassa istukan olevan lähes täydellisesti kohdunsuun päällä. Toiveita istukan nousemisestä ei juurikaan annettu. 99,9% varmuudella siis sektio tulossa.
Kamala uutinen näin leikkauspeloista kärsivälle ihmiselle!
Nyt kaipaankin kokemuksia KAIKILTA, joilla on tälläinen kohdunsuun peittävä istukka löytynyt.
Miten raskaus sujui? Oliko vuotoja?
Nousiko istukka?
Synnytitkö alateitse vai sektiolla?
Kuinka sektio sujui? Entä toipuminen?
Olisin kovasti kiitollinen kaikista kokemuksista!
Kommentit (2)
Sita kutsutaan eteisistukaksi jos istukka on kohdunsuulla.
Minulla todettiin istukan olevan osittain kohdunsuulla jo np-ultrassa viikolla 13 ja silloin sanottiin sen siita viela melko varmasti nousevan. Viikolla 20 se oli yha samassa paikassa ja nyt viimeksi kun katsottiin (viikkoja tuolloin 27), se jokotti yha samoilla sijoillaan eika nyt annettu juuri toivoa sen siita enaa siirtyvan. Aika on nyt sitten varattu sektioon joka tehdaan viikolla 38.
Itsellani istukka ei ole kokonaan kohdunsuun paalla vaan vain osittain. Mitaan vuotoja ei ole ollut, mutta sain kehoituksen valttaa kaikkea raskasta nostelua, rankkaa fyysista rasitusta ja yhdyntaa. Vaikkakin viimeksi laakari vinkkasi silmaa ja sanoi, etta rauhakseen voi seksiakin harrastaa kun vaan ei mitaan liian rajua;-) Olen uinut ja tehnyt paivittain 5-7km kavelylenkkeja eika mitaan hankaluuksia ole ollut. Tosin ensimmainen lapsi tulossa ja kohdunsuu on napakasti kiinni joka sekin helpottaa asiaa.
Sektio itsessaan ei pelota, olen itse sairaanhoitaja (erikoistunut anestesiaan ja leikkaussaliin) joten operoiminen ei tunnu hurjalta kun tietaa mika ammattitaito ja kokemus leikkurin ihmisilla on. USAssa asutaan ja taallahan saa synnyttaa oman valintansa mukaan muutenkin joko sektiolla tai alateitse. Emme olleet viela paattaneet kumman valitsemme (alateitse synnyttaminekin hieman pelotti), mutta nythan paatos on sitten selva. Ala sinakaan turhaan pelkaa, hyvin se sektio menee. Onhan leikkausessa aina riskinsa, mutta kun se tehdaan suunnitellusti ja tiedetaan, mita on odotettavissa ovat riskitkin pienemmat kuin esim hatasektiossa. Toipumisesta en osaa sanoa, muuta kuin etta se vaihtelee yksilollisesti ja riippuen tuleeko mitaan komplikaatioita (esim haava tulehtuu ). Itse olen syntynyt sektiolla eika aitini pitanyt toipumista kivuliaana. Hanesta synnytys alateitse oli paljon kamalampaa (oli minunkin syntyessa yritetty yli vuorokauden ennenkuin oli paadytty hatasektioon) vaikka hanella korkea kipukynnys onkin.
Tsemppia, ala turhaan huolehdi. Sektiolla syntyy turvallisesti vaikka kuinka paljon lapsia ympari maailman, kylla sinakin siita selviat!
Terkuin Millian 28+6
Mulla oli toisessa raskaudessa istukka myös kohdunsuulla, (myös rakenneultrassa selvisi), lähes täydellisesti. Muistaakseni viikolla 16 tuli pientä vuotoa, muttei sen kummempia. Lääkäri sanoi, että " toisilla se nousee, toisilla ei" .. Minulla se sitten loppujen lopuksi oli noussut, kun kävin tarkistusultrassa rv 25. Muuta en osaa tähän sanoa, ikävä kyllä.
mansikkamarenki