Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätittekö lapset kotiin pakkasen vuoksi?

terveys ennenkaikkea
15.01.2021 |

Meidän lapset eivät menneet eskariin, eikä kouluun eilen, eikä tänään.
Liian kova pakkanen pienten mennä kävelemällä.
Miksi Suomessa ei ole automaattisesti joku pakkasraja, kuten Amerikassa, esim. -20 ja silloin koulut suljetaan?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi kotiin, ekaluokkalaisella 2km koulumatka eikä ole aurattu osaa reitistä (eli saisi tarpoa jäätyneessä hangessa, joka on häntä reiteen saakka). Lisäksi ihosairaus, joka ei tykkää yhtään pakkasesta. 

Mielestäni Suomen sissimentaliteetti on todellakin ihan järjetön nykypäivänä, kyllä tuo -20 astetta voisi olla ainakin pienempien lasten pakkasraja. 

Aikalailla siis joka talvi olisi koulut jossain vaiheessa kiinni. Koska nämä päivät korvataan? Vähennetään kesälomasta?

Näinä päivinä voisi olla etäkoulua.

Joo ja vanhemmille palkallista vapaata kun jäävät pienimpien koululaisten kanssa kotiin?

Vierailija
22/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi vielä kannustaa uusavuttomuuteen?? Pakkanen on sentään ihan normaalia ja kuuluu talveen. Edelleen, vaatetuskysymys. Me kävellään lapsen kanssa hoitoon kesät talvet, reilu kilometri. Ei kai kukaan jätä menemättä hoitoon +30 asteen helteelläkään, vai kuinka? Itse en pidä kuumasta yhtään mutta ei ole käynyt mielessäkään jäädä kotiin helteilläkään.

Muistan joskus 90-luvun lopulla kun pakkasta oli yli -50 astetta ja niin vain kuljettiin silloinkin kouluun. Olin ala-asteella, koulumatkaa 1,5km. Välitunnilla sai jäädä sisälle. Kaupassa käytiin ihan normaalisti ja elettiin silloinkin. Vanhemmat kävi töissä, kävellen kylläkin kun auton renkaat lupsahtivat ulos vanteista.

Käyntiin kyllä lähti. Tais olla autot kestävämpiä ennen :)

Silloin kyllä myös suljettiin kouluja, kun eivät oppilaat päässeet paikall ( kun oli tuo -50). Näinä nettiaikoina faktojen tarkastus on helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisin tiennyt pakkasrajasta! Olisin eilen voinut jäädä kotiin, ku oli koulussa eka lähipäivä.

Vitsit tälläinen pakkasraja olisi kiva. Jättäisin mielelläni menemättä töihin.

Vierailija
24/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi kotiin, ekaluokkalaisella 2km koulumatka eikä ole aurattu osaa reitistä (eli saisi tarpoa jäätyneessä hangessa, joka on häntä reiteen saakka). Lisäksi ihosairaus, joka ei tykkää yhtään pakkasesta. 

Mielestäni Suomen sissimentaliteetti on todellakin ihan järjetön nykypäivänä, kyllä tuo -20 astetta voisi olla ainakin pienempien lasten pakkasraja. 

Tuo on ihan hyvä syy, en minäkään laittaisi lastani tarpomaan tuollaisessa pakkasessa plus iho ja teiden kunto. Pienempien lasten kohdalla pakkasraja on kyllä ihan järkevä. Eniten ärsyttää tuo, että autotiet aurataan mutta kävelyreitit kuten jalkakäytävät aurataan huonosti... Esim. yksi tie oli aurattu niin että vain yksi ihminen mahtui läpi ja väistäminen korkeaan lumihankeen ei ole kyllä mukavaa.

Vierailija
25/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvänen aika sentään!?! Ai nyt ei uskalleta liikkua ovenraosta pitemmälle kun mittari näyttää -22. Aina on joku syy....korona, pakkanen, helle.....Oletteko kuulleet talvivaatteista? Ja kerrospukeutumisesta?

Vierailija
26/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö menemättä töihinkin samasta syystä?

Amerikassa asuneena meillä oli koulu kiinni pari päivää talven aikana kovan lumisateen vuoksi. Alue oli hyvin laakeaa ja iso osa koululaisista tuli ns. maaseudulta. Kun lunta tuli paljon ja tuiskuttu, eikä maalaisteitä ollut aurattu, niin autolija ei pystynyt erottamaan missä meni tie, oja ja pellot. Kaikki oli vain yhtä isoa, tasaista ja laakeaa valkoista kenttää. Näillä lapsilla oli myös koulubussikuljetus ja kun tietää minkälaista kalustoa nämä koulubussit ovat, niin ei niillä ole turvallista ajaa tuollaisessa tilanteessa, kuten ei omillakaan autoilla, jos tietä ei erota.

Vierailija
27/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveys ennenkaikkea kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa ei ole mitään syytä tällaiselle. 

Miten niin ei ole syytä? 

Koulukyytiraja on 5km ja pienemmillä 3km. 

En todellakaan laita lapsiani kävelemään tuonne jäätävään pakkaseen.

Lähtisitkö muka itse??????

Jotain rajaa tällä Suomi-vouhotuksellakin. Jos Lapissa ovat tottuneet, on se heidän asiansa, mutta etelä-suomessa on ihan eriasia.

Tässähän alkaa hoksaamaan cityvihreiden mentaliteetin (en väitä että sinä olisit).

Ensin kielletään autoilu, seuraavaksi voikin jäädä sitten kotiin koisimaan kun on liian kylmä, kuuma, sateista, tuulee. Mitäs niistä niistä töistä, koulusta ja vaikka virastoista kun on hyvä syy.

Työkyytiraja pitäisi saada kans, nykyinen 1,5h suuntaansa on aika laaja.

Vierailija
28/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

Jotain rajaa tällä Suomi-vouhotuksellakin. Jos Lapissa ovat tottuneet, on se heidän asiansa, mutta etelä-suomessa on ihan eriasia.

Tässä näkisin isoja eroja. Esim meillä pienet alakoululaiset lapset lähtivät kouluun aamulla kävellen -22°. Laitoin heille paksusti päälle ja alle kasvojen eteen vielä erikseen huivit. Koulumatka on 400m aurattuja katuja (Etelä-Helsinki). En nähnyt asiassa minkäänlaista ongelmaa.

Mutta, en laittaisi samanikäisiä kävelemään tienvieressä 2km matkaa kouluun, vaan veisin itse tai jättäisin kotiin.

Vierailija
29/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

Tässähän alkaa hoksaamaan cityvihreiden mentaliteetin (en väitä että sinä olisit).

Ensin kielletään autoilu, seuraavaksi voikin jäädä sitten kotiin koisimaan kun on liian kylmä, kuuma, sateista, tuulee. Mitäs niistä niistä töistä, koulusta ja vaikka virastoista kun on hyvä syy.

Laittaisitko itse oikeasti vaikk 7v lapsen kulkemaan 2,9km tuossa kelissä tienvieruksia, jos sinun pitäisi itse olla aiemmin töissä etkä saisi hankittua lapselle muuta kyytiä?

Vierailija
30/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

Laittaisitko itse oikeasti vaikk 7v lapsen kulkemaan 2,9km tuossa kelissä tienvieruksia, jos sinun pitäisi itse olla aiemmin töissä etkä saisi hankittua lapselle muuta kyytiä?

Se käveli 1 luokasta lähtien ja oisko 3 luokasta lähtien saanut kesällä mennä pyörällä. Sai myös itse hoitaa lähdön (tietysti vaatteet, sukset, luistimet ym. katsottiin illalla valmiiksi). Matkaa oli n. 4 km suuntaansa. Eipä ollut mahdollista olla kotona tuona aikana koska töissä ja harvoin ala-asteella 8-16 on koulua.

Minusta tuo teki vain hyvää, oppi omatoimisuutta esim. huolehtia avaimista ja kestää olla yksinkin, ei tarvitse aina olla aikuinen pitämässä kädestä kiinni. Mitään ongelmia en huomannut ja osaa hoitaa omia asioitaan vieläkin. Tietysti se nyt vähän jännitti osaako valtatien ylityksen sun muut hoitaa kunnialla, samoin heräämisen.

Mitä tuossa olisi sitten pitänyt tehdä ? Jäädä töistä kotiin ja käppäillä lapsen kanssa ?

Vierailija
31/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

Se käveli 1 luokasta lähtien ja oisko 3 luokasta lähtien saanut kesällä mennä pyörällä. Sai myös itse hoitaa lähdön (tietysti vaatteet, sukset, luistimet ym. katsottiin illalla valmiiksi). Matkaa oli n. 4 km suuntaansa. Eipä ollut mahdollista olla kotona tuona aikana koska töissä ja harvoin ala-asteella 8-16 on koulua.

Minusta tuo teki vain hyvää, oppi omatoimisuutta esim. huolehtia avaimista ja kestää olla yksinkin, ei tarvitse aina olla aikuinen pitämässä kädestä kiinni. Mitään ongelmia en huomannut ja osaa hoitaa omia asioitaan vieläkin. Tietysti se nyt vähän jännitti osaako valtatien ylityksen sun muut hoitaa kunnialla, samoin heräämisen.

Mitä tuossa olisi sitten pitänyt tehdä ? Jäädä töistä kotiin ja käppäillä lapsen kanssa ?

No ei ainakaan meillä ole ollut tällaista pakkasta vuosikausiin. Olisin varmaankin jäänyt lapsen kanssa kotiin jos en olisi saanut töissä sovittua että tulen myöhemmin kun olen heittänyt lapsen ensin kotiin ja lähden aiemmin hakemaan tämän. En olisi laittanut pientä lasta kulkemaan 3km matkaa tällaisella pakkasella.

Olen kotiäiti ja asun vieläpä eteläisessä Helsingissä, mutta tuskin ne lapset niin erilaisia täällä ovat kuin muuallakaan Suomessa.

Vierailija
32/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

No ei ainakaan meillä ole ollut tällaista pakkasta vuosikausiin. Olisin varmaankin jäänyt lapsen kanssa kotiin jos en olisi saanut töissä sovittua että tulen myöhemmin kun olen heittänyt lapsen ensin kotiin ja lähden aiemmin hakemaan tämän. En olisi laittanut pientä lasta kulkemaan 3km matkaa tällaisella pakkasella.

Olen kotiäiti ja asun vieläpä eteläisessä Helsingissä, mutta tuskin ne lapset niin erilaisia täällä ovat kuin muuallakaan Suomessa.

Kyllä minusta näitä 20 asteen pakkasia on joka talvi vaikka etelässä myös. Kivahan tuo tietysti olisi ollut jos olisi voinut kotona olla, mutta ei tällä palkalla lyhennettyä päivää ainakaan tehdä. Liukumat kyllä löytyy mutta ne joutuu tekemään takaisin aika nopeaan tahtiin, ei sekään että kotiin pääsee 17-19 kuulostanut hyvältä. Julkista liikennettä täällä ei oikeastaan ole ja ei ollut oikeutettu mihinkään kyyteihin.

Eikä nämä pakkaset niin mietityttänyt vaan nuo loska -> pakkaseen kelit jos vaikka onnistuu kastelemaan itsensä mennessä kouluun.. noh kaikki varpaat ja sormet on tallella.

Ei ne lapset nyt niin avuttomia ja hauraita ole, varsinkin jos niille antaa tilaa.

T: Yh isä siitä saakka kun lapsi 6 v.

Vierailija
33/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on keksitty että toppa- ja Villa aatteita voi käyttää kylmällä

Vierailija
34/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on keksitty että toppa- ja Villa aatteita voi käyttää kylmällä

No niin kiitos autocorrect. Villavaatteita.

Vierailija
35/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ovat koulussa kumpainenkin, toisella vielä ulkoliikuntaa tänään.

Vierailija
36/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti eka-, nelos- ja kutosluokkalaiset kävellen kouluun, matkaa 1 km. Katsottiin vähän lisäkerrosta normaaliin talvivaatetuksen alle, laitettiin kaikille huput takkeihin ja kaulaliinat kasvojen suojaksi. Lapsista oli vaan hauskaa kun on niin "hullu" pakkanen. Kun vetää ilmaa nenän kautta nenäkarvat jäätyy!

Vierailija
37/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole syytä? 

Kyllä me vaan lapsina käveltiin. Vitutti, mutta pakko oli mennä. Lämpimät vaatteet oli päällä.

Vierailija
38/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jätin kotiin pakkasen vuoksi, ja lähdin itse tänne kaverin luokse lämmitteleen konjakilla :))

Vierailija
39/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan sisämaassa tuo -20 ei edes tuntunut erityisen kylmältä, kun on kuivaa ja tyyntä. Kylmemmältä tuntui joku aika sitten, kun ei ollut kuin lähellä nollaa, mutta kosteaa ja hirveä tuuli. 

Vierailija
40/52 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi vielä kannustaa uusavuttomuuteen?? Pakkanen on sentään ihan normaalia ja kuuluu talveen. Edelleen, vaatetuskysymys. Me kävellään lapsen kanssa hoitoon kesät talvet, reilu kilometri. Ei kai kukaan jätä menemättä hoitoon +30 asteen helteelläkään, vai kuinka? Itse en pidä kuumasta yhtään mutta ei ole käynyt mielessäkään jäädä kotiin helteilläkään.

Muistan joskus 90-luvun lopulla kun pakkasta oli yli -50 astetta ja niin vain kuljettiin silloinkin kouluun. Olin ala-asteella, koulumatkaa 1,5km. Välitunnilla sai jäädä sisälle. Kaupassa käytiin ihan normaalisti ja elettiin silloinkin. Vanhemmat kävi töissä, kävellen kylläkin kun auton renkaat lupsahtivat ulos vanteista.

Käyntiin kyllä lähti. Tais olla autot kestävämpiä ennen :)

Silloin kyllä myös suljettiin kouluja, kun eivät oppilaat päässeet paikall ( kun oli tuo -50). Näinä nettiaikoina faktojen tarkastus on helppoa.

Ei meillä. Ne oppilaat, jotka tosiaan eivät päässeet paikalle järvikylistä kun bussi ei toiminut, jäivät kotiin. Me kirkonkyläläiset mentiin ihan normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi