Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esihenkilö vai esimies? Kumpi ilmaisu on parempi

Vierailija
14.01.2021 |

Esihenkilöistä puhuminen on yleistynyt viime vuosina.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi-isä

Vierailija
62/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jossain määrin feministi, mutta siitä huolimatta käytän ilmaisua esimies ja aina särähtää korvaan jos joku sanoo esihenkilö, koska se vaan kuulostaa niin älyttömän typerältä. Siihen pitäisi ehdottomasti keksiä joku parempi sukupuolineutraali sana. En tosin usko, että ammattinimikkeiden "neutraloiminen" on se asia johon kannattaisi keskittyä, vaan kyllä paljon isommin olisi vaikutusta sillä, että tehdään jotain ihan oikeasti tasa-arvon parantamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulkku on hyvä nimitys.

Vierailija
64/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esi-ihminen. 

Miksi tuo esi-sana täytyy pitää mukana?

Lähijohtaja on ihan kelpo.

Varmaan joku toinenkin sana ilman tuota esi-alkua käy. Johtaja- loppuisiakin on paljon.

Vastuujohtaja, osastojohtaja, aluejohtaja, tiimijohtaja, ryhmäjohtaja jne

Johtajat ovat usein muita kuin alimman työntekijätason esimiehiä.

Vierailija
65/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jossain määrin feministi, mutta siitä huolimatta käytän ilmaisua esimies ja aina särähtää korvaan jos joku sanoo esihenkilö, koska se vaan kuulostaa niin älyttömän typerältä. Siihen pitäisi ehdottomasti keksiä joku parempi sukupuolineutraali sana. En tosin usko, että ammattinimikkeiden "neutraloiminen" on se asia johon kannattaisi keskittyä, vaan kyllä paljon isommin olisi vaikutusta sillä, että tehdään jotain ihan oikeasti tasa-arvon parantamiseksi.

Kieli luo kulttuuria ja puhe tuottaa todellisuutta. Se on siis ihan oikeaa tekemistä.

Vierailija
66/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esi-ihminen. 

Varmaan joku toinenkin sana ilman tuota esi-alkua käy. Johtaja- loppuisiakin on paljon.

Itse asiassa tuon mainitun supervisor-sanankin yksi käännös on kyllä työnjohtaja. Sivusta.

Vierailija
67/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esi-ihminen. 

No se esitetty lähijohtaja. Olisi minusta ihan hyvä.

Vierailija
68/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on se tutumpi, ja kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. Samoin luottamusmies. Myös terveyssisar nimikkeen palauttamista toivoisin. 

Vierailija
69/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähijohtaja

.

Tämähän on myös hyvä!

Vierailija
70/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sanalle luottamusmies keksitty vielä mitään korvaajaa? Vähän hassu muutenkin sanana. Voisiko siitäkin tulla ”luottamushenkilö”?

Vierailija
71/82 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hyvä, että uudet nimitykset olisivat selkeitä. Tuntuu että monet uudet ammattinimikkeet ovat tyyliin ”monitoimityöntekijä”, joka ei oikein selvennä että mistä on kyse.

Vierailija
72/82 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän ja myös omat alaiseni käyttävät esihenkilöä (englantia puhuvat sanovat yleensä pomoksi, mikä on vähän hassun tuntuista suomalaisessa matalien hierarkiaerojen kulttuurissa, mutta ihan ok sekin). Esimies en halua olla, koska en ole mies.

Mulle sopisi olla myös esinainen, koska olen nainen, mutta siinä on tietysti se ongelma, että aina pitäisi valita onko ko. henkilö esimies vai esinainen. Sellainen sukupuolittaminen on mielestäni aika turhaa, kun sukupuoli ei asian kannalta ole olennainen. Myös lähijohtaja on yksi mahdollinen termi, itse tykkään enemmän esihenkilöstä. 

Uusiin sanoihin kyllä tottuu, turha tehdä siitä suurempaa ongelmaa. Itse olen sen ikäinen, että esim. tietty n:llä alkava sana on omassa nuoruudessani ollut ihan ok. Nykyään kukaan järkevä ihminen ei sitä käytä, eikä tämä muutos tunnu olevan ongelma muille kuin tasottomille öyhöttäjille. 

Sanoilla rakennetaan maailmaa. Maailma muuttuu, ja hyvä niin. 

Vierailija
73/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies kuulostaa paljon kovemmalta ja vahvemmalta sanalta kuin esihenkilö. Sanan korostus alentuu, kun tasa-arvoisuutta yritetään pakonomaisesti liittää vuosisatoihin vanhoihin tuttuihin sanoihin.

Vierailija
74/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi seuraavat parisataa vuotta esinainen?

Vierailija
75/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehestä tulee mieleen se, että siinä asemassa ei voi toimia nainen.

Vierailija
76/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eishenkilö on sellainen, josta pikkasen kasvettuaan tulee oikea henkilö. 

Vierailija
77/82 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Mä olen jossain määrin feministi' ja tämän jälkeen pitkä litania tunkkaista, sukupuolittunutta -mies loppuisen sanan puolustamista ottamatta lainkaan huomioon, että se sulkee 50% väestöstä pois, on loukkaava ja erittäin epäkohtelias ammattinimikkeenä. Sanan voi korvata eli se pitää korvata. Toinen vaihtoehto on käyttää seuraavat sata vuotta vain nainen-loppuisia sanoja merkitsemässä ammattinimikkeitä, eli se on sitten tästä lähtien 'esinainen'. Muu ei käy. Esimies-sana ei vain särähdä korvaan vaan se saa raivoa aikaan ja on todella hirveä, ala-arvoinen sana. Ammattinimikkeiden neutraloiminen on todellakin yksi asia mikä VIHDOINKIN pitää hoitaa kuntoon. Se on samanlainen naisvihamielisyyden ja eriarvoisuuden pesäke kuin muukin miesten suosiminen yhteiskunnassa. Sama juttu = råiskaaminen lähtee naisiahalventavista vitseistä liikkeelle, niin naisvihamielinen kulttuuri lähtee liikkeelle siitä, että mies-loppuisia termejä käytetään kuvaamaan koko väestöä koskevia toimintoja. Näistä eroon HETI!

Vierailija
78/82 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen esimies.

Mutta mites kutsutaanko esi-isää esihuoltajaksi?

Vierailija
79/82 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esi-ihminen. 

No se esitetty lähijohtaja. Olisi minusta ihan hyvä.

Kuka on sitte kaukojohtaja?

Vierailija
80/82 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies kuulostaa paljon kovemmalta ja vahvemmalta sanalta kuin esihenkilö. Sanan korostus alentuu, kun tasa-arvoisuutta yritetään pakonomaisesti liittää vuosisatoihin vanhoihin tuttuihin sanoihin.

Toivottavasti hankit pian hoitoa ennen kuin haluat kokeilla naisen surmååmista ihan käytännössä. He kun ovat sinun mielestäsi se heikompi sukupuoli. Todella oksettavaa kommentointia ja toivottavasti kaltaisesi naisenvihaaja ei ikinä edes puhu yhdellekään naiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi