Miksi sairastuin työuupumukseen vaikka en ole tunnollinen ja tein työyhteisössä vähiten töitä?
Kun yleensä puhutaan, että burnoutin kokenut oli se ylitunnollinen tyyppi, joka haali itselleen liikaa töitä ja mietti niitä iltaisinkin.
Mutta en ole tuollainen yhtään. En ole ikinä ollut tunnollinen ja tein kirjaimellisesti vähiten töitä muihin verrattuna. Silti lääkärin mielestä työuupumus ja oireiden (jotka helpottivat lähes heti kun vain pääsin sairaslomalle) perusteella sanoisin samaa.
Niin miksi sitten uupuu, jos ei ole tunnollinen?
Kommentit (24)
Joku uupuu 3 km lenkin jälkeen. Toisilla riittää virtaa vielä maratoninkin perään ..
Sincc
Olet heikkokuntoinen ..
Vaikka ei olisi se tunnollisin niin silti voi olla tekijöitä, jotka kuormittavat
Yleistä esim adhd ihmisille!
Ettei olisi diagnosoimaton adhd
Olet väärällä alalla? alan vaihto varmaan auttaa.
Voit syödä huonosti, nukkua vähän ja olla lihava ja muutenkin liikkumaton.
Jos sua ei kiinnosta mikään niin sekin tuhoaa aivoja.
Ehkä uuvuit syyllisyyden tunteesta, kun työkaverisi joutuvat tekemään osittain myös sinun työsi.
Miksi teit vähiten töitä? Jos kyseinen työ ei nappaa ollenkaan, niin kai siinäkin uupuu, kun joutuu joka päivä vastenmielisiin hommiin.
Itse pääsin adhd tutkimukseen kun uuvuin toistuvasti työssä ja lääkärit aina sanoi syyksi työstressin ja uupumuksen. Kunnes kerran tajusin psykiatrille sanoa että olen asiakasneuvoja jolla ei ole käytännössä mitään vastuuta mistään, kukaan ei tiedä nimeäni, ketään ei kiinnosta paljonko töitä teen ja minä vain vastailen puhelimeen maailman yksinkertaisimmissa asioissa. Siitä se sitten lähti, ilmeisesti minun aina ajateltiin olevan jossain vaativassa asiantuntijatyössä koska olin opiskellut aivan eri alaa.
Sitten tajusin että ei minun työni ole kuormittavaa tai uuvuttavaa. Ja minun ongelmat kasvoivat kun työmäärä vielä väheni ja sai ottaa vielä rennommin. Uupumuksen takia toistuvasti sairauslomalle. Löytyi adhd 🤷♀️
Jatkuva alisuoriutuminen (tahallista tai ei) on väsyttävää. Et saa siitä onnistumisen kokemuksia. Epämieluisa työ, jossa ei käytä koko kapasiteettiaan tekee onnettomaksi. Työn pitäisi tuntua mielekkäältä ja siitä pitäisi löytyä jotakin sisältöä.
Etsi mieluisa työ, jossa on sopivasti haastetta tai muuta asennettasi nykyistä työtä kohtaan.
Työuupumus voi johtua työstä. Joskus ”uupumuksen” taustalla on muita syitä, joita ei ole yhtä kiva sanoa ääneen.
Ei burnout läheskään aina johdu pelkästään työstä. Mieti mitä muita kuormittavia asioita elämässäsi voisi olla. Ehkä ne kasautuvat yhteen ja työ on vaan pieni osa sitä todellisuudessa.
Olen nähnyt vastaavaa vain kun tulee esim. avioero ja joku muu iso muutos samaan aikaan kuten selkeästi heikentynyt terveys.
Tylsistyminen ja merkityksettömyyden tunne?
Ehkä teit omasta mielestäsi vähiten töitä. Jos olet ylisuorittaja, niin se mikä sinulle on vähän voi olla muiden mielestä paljon.
Pelkästään se, jos koet työsi epämieluisaksi tai täysin merkityksettömäksi oli kuormittavaa ja voi uuvuttaa.
Se voii lähteä jo lapsuudesta jos siellä on kasvatetttu niin että pitäisi olla homma kontrollissa ja sittten tuleekin yht äkkiä elämässä tilanteita että huomaa että ei olekaan enää niinsanotusti tilanteen päällä vaan vastuu akautuukin userammalle osapuolelle ja se tavallaan oma kontrolli siinä mikä on pään sisään iskostunut on epäluotettavaa ja tuleee kaikua lapsuudesta että saaan syyt niskoille jos homma ei hoidu kuteeen sen pitäisi jossa tuntuu että se olisi omilla harteilla vaikka näin ei oliisi.
Joo se voi olla bore out. Pahempi kuin burn out.
No sinultahan sitä pitäisi kysyä.