Äippärahasta: auttakaa tietämätöntä !
Kysymys koskee äitiyspäivärahaa-
En ihan vielä tohdi soitella Kelaan, kun LA on vasta maaliskuussa. Mutta, eikös se äippäraha lasketa ed. verotuksen mukaan ? Tämä vauva syntyy siis 2007-joten eikö silloin mennä vielä vuoden 2005 verotuksen mukaan- (Hävettää, että olen näin tumpelo )
Itse palasin Suomeen vasta syksyllä 2005 joten tulot eivät ole ruhtinaalliset. Mutta aina tammikuusta 2006 olen ollut työssä, vaikkakin nyt pitänyt kesälomaa sellaiset 1.5kk ( olen freelancer ) Eikös sitä äitiyspäivärahaa makseta myös sen mukaisesti jos on tienannut paremmin ennen vauvan syntymää, kuin verotuksen mukaan. Miten ne kuukaudet lasketaan siis ennen kuin vauva syntyy, voinko mm. hyödyntää viime talven kuukausia vai aletaanko niitä kuukausia laskemaan nyt ? Vai saanko käyttää niitä palkkakuukausia jolloin olen tienannut paremmin ?
Ymmärsiköhän ketään yhtikäs mitään tästä sepustuksesta !
t.emmi rv-6+4
Kommentit (6)
Olisin edellisen kirjoittajan viestistä korjannut vain yhden asian, eli ne 6 kk lasketaan taaksepäin siitä hetkestä KUN HAET ÄITIYSPÄIVÄRAHAA eikä äitiysloman alkamisajankohdasta. Ja kun päivärahaa pitää käsittääkseni hakea viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa, niin jos sinulla on la maaliskuun alussa, on sinun haettava äippärahaa viim. tammikuun alussa. Voit kyllä hakea sitä aikaisemminkin, tosin aikaisintaan silloin kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Eli kannattaa tuolta ajanjaksolta katsoa se itselleen kaikkein edullisin, eli se mistä taaksepäin viimeisten 6 kk aikana on tienannut eniten. Näin ainakin minulla oli vuonna 2004 kun viimeksi hain äitiyspäivärahaa.
Kelan sivuilla tämä on vielä vähän selkeämmin selitetty.
Jaa, no nyt katselin Kelan sivuilta, että päivärahaa voi tosiaankin saada myös 6 kk ajalta VÄLITTÖMÄSTI ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Onkohan sääntö muuttunut vai minä vain unohtanut miten homma toimii...?
Joka tapauksessa asia selviää Kelan sivuilta tai sitten voit ihan soittaa Kelaan ja kysyä miten sinun kannattaisi menetellä.
Sori sekoiluni...
sanottiin mulle kelalta. Eli se 6kk otetaan välittömästi ennen äitiysloman alkua, käytännössä viikko tai pari ennen loman alkua. Eli joku suurinpiirteinen äp-rahapäätös voi ilmeisesti tulla aiemminkin, mutta se rahan määrä tarkentuu vasta juuri ennen loman alkua.
Itse sain äitiyspäivärahapäätöksen (käsittääkseni ihan virallinen, ei mikään alustava laskelma) ja se oli kyllä laskettu 6kk tulojen mukaan siitä taaksepäin kun hain pvärahaa eli 1.1.-30.6 taisi olla tuo aika. Outoa jos KELA lähtisi jo tehtyä päätöstä muuttamaan...
Äitiysloma alkaa vasta 21.8 ja itseasiassa työantaja maksaa ekalta 3kk ajalta ihan täyden palkan, kela siis maksaa työantajalle tuolta ajalta pvärahan.
Mayella rv 32
Itse sain vasta äippärahapäätöksen. Lomani alkaa 5.8. ja tuloni oli laskettu 4.8. saakka (eli siitä 6 kk taaksepäin).
Hei!
Tällöin otetaan huomioon ne tulot, jotka on kertynyt 6 kk:n aikana ennen äitiysloman alkua. Eli jos LA on esim. maaliskuun alussa ja jäät siten äitiyslomalle helmikuun alussa, otetaan sinulle huomioon elokuu 06-tammikuu 07 välisenä aikana kertyneet palkkatulot. Näiden tulojen tulee olla vähintään 20 % suuremmat kuin 05 verotuksessa olleet tulot. Kelan sivuilta löytyy ohjeet, mitä vähennyksiä noista tuloista tulee tehdä ennen vertailua. Ei kauhean selkeät, mutta antaa vinkkiä siitä, onko mahdollisuus saada äippärahaa 6 kk:n tulojen mukaan.