Mistä Kela saa tietää onko mulla rahaa tilillä?
Ok, sanon että olen vaikka Nordean asiakas ja pyydän pankista planketin, jossa kerrotaan tilin saldo. Entä jos ovelana avaan tilin myös Säästöpankkiin ja en puhu siitä mitään? Tai vaikka ulkomaille, esim N26, jonka korttia voi käyttää Suomessa. Saako Kela näitä selville?
Kommentit (23)
Kela on kiinnostunut pankkitalletuksista ja tilien saldosta ainoastaan jos haet toimeentulotukea, ei se niihin muihin etuuksiin vaikuta.
Voithan pitää rahat käteisenä ja säilyttää niitä sukan varressa. Tiliote ei todista mitään.
https://www.seinajoensanomat.fi/paikalliset/1377220
Kelan virkailija saa jatkossa parilla napin painalluksella tiedot asiakkaan tuloista ja pankkitilin saldosta. Myös poliisi voi tarkistaa nopeasti rikoksesta epäillyn tilitiedot ja samoin verottaja, jos se tarkistaa verotuksen paikkansapitävyyttä.
Samalla esimerkiksi Kelan asiakaan asiointi helpottuu, kun Kelalle ei tarvitse enää lähetellä tiliotteita.
Nopean väylän kansalaisten pankkitietoihin tarjoaa uusi sähköinen tiedonhakujärjestelmä, joka on tulossa käyttöön vuonna 2020.Tähän asti viranomaisten on pitänyt pyytää tietoja kankeilla tietopyynnöillä.
Se tulee ihan pankin viranomaisrekisteristä.
Kiitos! Tästä lähtien KAIKKI käteisellä. t. AP
Kelalla pääsy verotietoihin. Muutenhan "työtön" porukka kävisi töissä ja nostaisi vain toiseen pankkiin palkan? Näkee verotiedot ellet sitten tee pimeenä jossain raksalla muiden ulkomaalaisten kanssa 2€ per tunti palkalla duunia.
Pankilta.
Suomessa on pankkisalaisuus siinä mielessä että minä en voi mennä utelemaan naapurini tilitietoja, mutta viranomaiset saavat kyllä tietää.
Muuten missään tukisysteemeissä ei olisi mitään mieltä, kun kaikki voisivat hakea toimeentulotukea ilman kontrollia.
KELA muuten vuotaa ne tiedot juorutädeille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tästä lähtien KAIKKI käteisellä. t. AP
--------------
MIkäli saat jotain Kelan tukia tai palkkaa, niitä tuskin maksetaan käteisellä. Pimeät työt ovat tietty asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.seinajoensanomat.fi/paikalliset/1377220
Kelan virkailija saa jatkossa parilla napin painalluksella tiedot asiakkaan tuloista ja pankkitilin saldosta. Myös poliisi voi tarkistaa nopeasti rikoksesta epäillyn tilitiedot ja samoin verottaja, jos se tarkistaa verotuksen paikkansapitävyyttä.
Samalla esimerkiksi Kelan asiakaan asiointi helpottuu, kun Kelalle ei tarvitse enää lähetellä tiliotteita.
Nopean väylän kansalaisten pankkitietoihin tarjoaa uusi sähköinen tiedonhakujärjestelmä, joka on tulossa käyttöön vuonna 2020.Tähän asti viranomaisten on pitänyt pyytää tietoja kankeilla tietopyynnöillä.
Luin tästä, mutta ei mennyt läpi tämä ehdotus. Aikoja sitten tämä ollut.
En kyllä luota etteivätkö Kelan, verottajan ja Poliisin viranomaiset kävisi tarpeettomasti kyttäämässä tilejä yhtään. Kunnon 1984-järjestelmä rakentunut ympärillemme.
Jostain syystä Kela edelleen haluaa ne tiliotteet toimeentulotuen liitteeksi?
Siis jos olen säästänyt vaikka 10 000 toiselle tilille lapsen autoa varten vuosia niin ei kai se voi niin mennä että rahat pitää käyttää ennenkuin saan tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olen säästänyt vaikka 10 000 toiselle tilille lapsen autoa varten vuosia niin ei kai se voi niin mennä että rahat pitää käyttää ennenkuin saan tt-tukea.
Rahat pitää käyttää. Viimesijainen etuus.
Vuoden vaihtuessa tuli suomi.fi tunnukset käyttöön.
Noilla sitten kerätään vakuutusyhtiötä myöten tietoa, on kaikki virastot sun muut samassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit säästänyt 100 000 kumminkaimalle, niin se menee juuri niin.
Vierailija kirjoitti:
tt-tuki on viimesijainen tukimuoto, sitä saadakseen pitää olla kaikki muut tulot ja säästöt käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää käyttää. Miksi veronmaksajien pitäisi ostaa lapsellesi auto?
Saa selville