Onko olemassa hiljaisia kerrostalokämppiä
Jouduin muuttamaan väliaikaisesti 60-luvulla rakennettuun kerrostaloon, täälläkin kuuluu näemmä yskimiset ja puhe läpi. Onko edes olemassa hyvin äänieristettyjä kerrosta/luhtitaloja? Onko kokemusta, ja millaisia ovat?
Harmittavaa, kun kämppä on muuten tosi hyvä ja hyvällä paikalla.
Kommentit (74)
Löytyy - asun hiljaisessa hyvinhoidetussa taloyhtiössä Lauttasaaressa.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy - asun hiljaisessa hyvinhoidetussa taloyhtiössä Lauttasaaressa.
...rakennettu 2010-luvun alkupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asuu 50-luvun kerrostalossa, ja se on ainoa kerrostaloasunto jossa voisin itse kuvitella asuvani (mulla on okt). Se on noin 120 neliön huoneisto, entinen pankinjohtajan asunto, talossa, jonka alakerros on liiketiloja (se entinen pankki).
Huoneistossa on aivan käsittämättömän hyvä pohjaratkaisu. Iso keittiö jossa on ovi. Ruokailuhuone. Kylpyhuone ja vessa erikseen. Makuuhuoneet erillään muista tiloista niin, että voi sulkea kahdet pariovet niiden ja olohuoneen välille, jos olohuoneessa istutaan iltaa ja joku nukkuu makuuhuoneessa.
Aivan ihana asunto! Ja mikä parasta, sieltä puuttuu nykykerrostalojen kuuma ja kuiva sisäilma. On raikasta ja tuoksuu raikkaalle.
Eikä mistään kuulu hisaustakaan! Ystäväni on kyllä asennuttanut eteiseen yhden välioven, koska ennen käytävästä saattoi kuulemma tulla ääntä tai lehden putoaminen luukusta saattoi kuulua.
Eli kyllä niitä helmiä on olemassa, mutta harvinaista on löytää sellainen.
Ääni 50-luvun kerrostalolle. Asuin Munkkiniemessä, Helsingissä moisessa 15 vuotta. Todella hiljainen kämppä. ikkunat vielä sisäpihalle, niin ei ulkoakaan kuulunut mitään. Tämän jälkeen Tapiolassa todella äänekkäässä kerrostalossa. Nykyään luhtitalossa, joka on noiden kahden väliltä, ihan ok äänieristyksen suhteen.
Kaikki 7 joissa olen asunut tai muuten viettänyt enemmän aikaa. Kaikki rakennettu eri vuosikymmenillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla rakennetussa kivitalossa olen asunut jo kohta 10-vuotta. Tykkään asua kerrostalossa ja onneksi olen löytänyt helmen; ei kuulu naapureiden puheet/yskimiset ja eipä talossa muutenkaan kyllä asu edes liian meluavia/bileitä pitäviä ihmisiä. Viikonloppuisinkin ihanan hiljasta! En muuta ikinä pois.
Löytäisinpä moisen!
Edelliselle kommentoijalle: odotas, kun yläkerran asukas keksii vaihtaa laminaattilattian.
Tahdikkaat, muut asukkaat huomioonottavat naapurit ovat ykkösasia. Näin kaikessa asumisessa.
Että ymmärretään antaa toisille yörauha, vaikka itse ei nukkuisi.
Mulla kävi kanssa iso pettymys, kun muutin viime kuussa "hyvinrakennettuun" 60-luvun taloon arvokkaalla alueella, onneksi vain vuokralle. Naapurin yskimiset, naapurin mummon kailotus puhelimeen, imuroinnin äänet, kaikki kuuluu läpi. Onneksi olen säästämässä omaa asuntoa varten, enkä vielä ostanut.
Varmaan kannattaa sitten katsoa kämppiä uudemmista taloista, ja yläkerroksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla rakennetussa kivitalossa olen asunut jo kohta 10-vuotta. Tykkään asua kerrostalossa ja onneksi olen löytänyt helmen; ei kuulu naapureiden puheet/yskimiset ja eipä talossa muutenkaan kyllä asu edes liian meluavia/bileitä pitäviä ihmisiä. Viikonloppuisinkin ihanan hiljasta! En muuta ikinä pois.
Löytäisinpä moisen!
Edelliselle kommentoijalle: odotas, kun yläkerran asukas keksii vaihtaa laminaattilattian.
Tahdikkaat, muut asukkaat huomioonottavat naapurit ovat ykkösasia. Näin kaikessa asumisessa.
Että ymmärretään antaa toisille yörauha, vaikka itse ei nukkuisi.
Tämä on totta, yölläkin voi jutella, mutta äänenvoimakkuus matalalla. Katsotaan televisioita hiljaisella ym. Moni ei tunnu tätä nykyään tajuavan.
Ei pihaustakaan. Takavuosina kerran, kun alakerran demonit hakkasivat toisiaan juuri ilmastointiputken alla.
Tamperelainen lähiö, talo -93.
Oh, kyllä kuuluu 60-luvun talossa. Muuten laadukas talo, mut äänet todellakin kuuluu joka suunnasta.
Tamperelaiset, vinkatkaa jos olette asuneet tällä päin jossain "hiljaisessa" talossa.
Omasta kokemuksesta: en muuttaisi muuta kuin ylimmän kerroksen asuntoon. Sielläkin max yksi seinänaapuri.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaiset, vinkatkaa jos olette asuneet tällä päin jossain "hiljaisessa" talossa.
Pisimpään asuin osoitteessa Lindforsinkatu 8. Suurin osa asukkaista oli eläkeläisiä tai lähellä sitä ikää. Vuokrakämppä.
Te ylimmän kerroksen hehkuttajat. Olen asunut sekä 2016 ja nyt 2019 rakennetuissa uusissa kerrostaloissa. Molemmissa ylin kerros. Kaukana se hiljaisuus, kun ihan kaikki kuuluu alapuolelta. Puhe, kaikki normi elämisen äänet jne. Herään joka aamu alapuolella asuvan herätykseen, liekkö herätys sitten kännyssä vai missä lie torvessa. Koirien haukut, imuroinnit ja vastaavat kantautuu monta kerrosta alempaakin.
Olen asunut yli 40 vuoden ajan kerrostaloissa useilla eri paikkakunnilla ja eri aikoina valmistuneissaa taloissa, eikä missään ole äänet häirinneet. Nyt olen asettunut 1961 valmistuneeseen taloon, jossa ei kuulu pihaustakaan - paitsi ulkoa liikenteen hiljainen hurina. Talo on erittäin vilkkaasti liikennöidyllä paikalla.
Minä asun talossa, joka oli todella rauhallinen ennenkuin ä h lämi muutti naapuriin. Täällä on hyvät eristykset, mutta kyseinen pariskunta pitää sellaista älämölöä että harkitsen muuttoa. Seinän takaa kuuluu jatkuvasti riitelyä, mies huutaa puhelimeen tai huudattaa musiikkia. Pariskunnalla on kaiken lisäksi vauva, mietin pitäisikö tehdä jo lasu, tosin auttaisiko se mitään.
Minä asun 1960-luvulla rakennetussa talossa ja äänieristys on surkea. Yhdet naapurit metelöivät vielä pikkutunneilla ja yläpuolella asuva aloittaa monesti puolestaan jo aamukuudelta. Olen asunut täällä puoli vuotta ja ilman korvatulppia nukkuminen on sula mahdottomuus.
Mutta muuten asunto on ihana. Sijainti on todella hyvä, ikkunasta avautuu huikea näköala, lähistöllä on hyvät lenkkeilymaastot ja yleisesti ottaen alue on todella rauhallinen (enimmäkseen pientaloaluetta), kaupat ja kirjasto ovat lähellä.
Jos tässä olisi parempi äänieristys, niin asuisin tässä niin kauan kuin vain voisin.
Täytyy kai olla kiitollinen, että naapurit eivät sentään ole bilehulluja tai jatkuvasti tappelevia kännikaloja. Jossain toisessa asunnossa heistä ei varmaan kuuluisi pihahdustakaan, mutta täällä tosiaan kuuluu kaikki seinien läpi, niin yöaikaan pitäisi osata puhua hiljempaa tai yrittää olla jyskyttämättä kantapäällä jokaisella askeleella. Siihen he eivät tunnu kykenevän.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun talossa, joka oli todella rauhallinen ennenkuin ä h lämi muutti naapuriin. Täällä on hyvät eristykset, mutta kyseinen pariskunta pitää sellaista älämölöä että harkitsen muuttoa. Seinän takaa kuuluu jatkuvasti riitelyä, mies huutaa puhelimeen tai huudattaa musiikkia. Pariskunnalla on kaiken lisäksi vauva, mietin pitäisikö tehdä jo lasu, tosin auttaisiko se mitään.
Isännöitsijään voi ottaa yhteyttä tällaisissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Te ylimmän kerroksen hehkuttajat. Olen asunut sekä 2016 ja nyt 2019 rakennetuissa uusissa kerrostaloissa. Molemmissa ylin kerros. Kaukana se hiljaisuus, kun ihan kaikki kuuluu alapuolelta. Puhe, kaikki normi elämisen äänet jne. Herään joka aamu alapuolella asuvan herätykseen, liekkö herätys sitten kännyssä vai missä lie torvessa. Koirien haukut, imuroinnit ja vastaavat kantautuu monta kerrosta alempaakin.
Kuulostaa rakennusvirheeltä? Onko saman rakennuttajan taloista kyse?
Ylimmäinen kerros on yleensä hiljaisuutta arvostavan ainoa vaihtoehto, ei huolta kanta-astuja naapureista jne.
Jos alhaalta leviää noin selvästi äänet, kuulostaa siltä että kyse on jostain virheestä rakenteissa. Ota yhteyttä isännöitsijään asian tutkimiseksi.
Jos haluaa että on hiljaista, niin älä koskaan muuta asuntoon missä ei ole väliovea. Tai sitten teetätä sellainen.
Väliovi on ratkaiseva asia, ehkäisee niin paljon ääntä.
Kokemusta melkein uudesta ja 50-luvun kerrostalosta. Siinä uudessa kuului yläkerrasta kaikki äänet läpi, seinien läpi vähän vähemmän. Vanhemmassa taas oli kuin ei välissä olis ollu seinää ollenkaan, naapurin kahvipöytäkeskustelua pysty hyvin seuraamaan. Ylhäältä sen sijaan ei ihan niin pahasti tullut töminää ja listojen hakkaamista.
Ihan epätoivoista, ettei edes tällaista perusjuttua saada kuntoon. Oman kokemuksen perusteella pelkästään uuden kerrostalon ylin kerros saattaisi olla hiljainen. Tai sitten pitää tehdä uhrauksia ja hakea sitä omakotitaloa tosi kaukaa.