Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää onko pakastettu äidinmaito pilalla?

02.08.2006 |

Siinähän se kysymys jo tulikin. Eri lähteistä riippuen äidinmaidon katsotaan säilyvän pakkasessa 3-6kk. Mistä tiedän onko 4kk pakkasessa ollut maitoni vielä ok vai ei? Silloin maitoa kun tuli pakkanen puolilleen, nyt onkin sitten toi pumppaaminen jo hiukka hankalampaa ja maidolle olisi tarvetta. Osaakohan joku auttaa.. ?

Mangolia

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä sitä juuri muuten tiedä. Piloille mennyt maito maistuu aikast pahalle.

Terv. Meeri

Vierailija
2/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää käyttäisi 4kk vanhaa maitoa.

Tytteli-83

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytteli-83:

Itse en enää käyttäisi 4kk vanhaa maitoa.

Tytteli-83

maito säilyy 6kk, jos on tosi puhtaasti käsitelty ja pakastettu. Eli steriileillä välineillä pumpattu, jäähdytetty ja pakastettu nopeasti.

Minulla on ainakin Mikkelin keskussairaalan ja kaupungin neuvoloista saatavat opaskirjaset, joissa sanotaan, että säilyy tuonne 6 kk: een saakka. Myös imetystukilistan sivuilla mainitaan säilyvyydeksi tuo kuusi kuukautta.

Pakastettu maitohan haisee, maistuu ja näyttää erilaiselle kuin tuore, joten sekään ei ole ainut mittari. Raudan tuoksu voimistuu, mitä pidempään maito on pakkasessa. Jotkut tuoreeseen rintamaitoon tottuneet vauvat voivat olla niin " nirsoja" , etteivät kelpuuta pakkasmaitoa ollenkaan.

Parasta on, kun sulattaa vain tarvittavan määrän kerralla ja tarjoaa sen saman tien. Tai ottaa pakastetun pussi jääkaappiin hiljakseen sulamaan. Varsinkin näin lämpimillä ei kannata yhtään seisotella lämpimässä.

Vierailija
4/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jostain myös luin sen, että sitä vanhempaa maitoa voi aina käyttää soseissa jos niitä valmistaa itse! Siksi mä olenkin nyt laittanut pakkaseen vähän vähempiä määriä (30-50 ml) juuri soseita varten. Sulatan sieltä ja sit tarjoan perunan ja porkkanan kera sellaisena litkuna...

Niin ja tuosta säilyvyydestä vielä. Maitohan ei kai varsinaisesti saa mitään vikaa paitsi että ravintoarvo voi vähän kärsiä kun on säilytetty yli 3 kk. Näin isommalle vauvalle (5,5kk) olemme muutaman kerran kyllä antaneet 3,5 kk vanhaa maitoakin ja hyvin on maistunut. Tuo maitohan maistuu vähän erilaiselle, mutta niinhän kaikki pakastettu ruoka menettää tai muuttaa vähän makuaan!