Ekaluokkalaisen koulu menee miten menee, apua ei saa pyytämälläkään
Ihmettelen tätä, kun tavisluokalla oleva lapsi, joka alisuoriutuu jatkuvasti eikä pärjää ilman tukea, ei ole tarpeeksi iso huolenaihe jotta jotain tapahtuisi. Olen ollut syksystä asti säännöllisesti yhteydessä opettajaan, myös jutellut etänä pari kertaa mutta hänestä ongelmat eivät ole kovin suuria. Siis toki ekaluokkalaiset vielä opettelevat olemaan koululaisia, mutta...
Noin esimerkkinä lapseni hukkaa toistuvasti kirjansa, eikä niitä löydy mistään (ei osaa itsekään sanoa, missä ovat). Läksyjä ei muista tehdä ilman aikuisen valvontaa, ja niitäkin hukkuu koko ajan. Tunnilla usein piirtelee vihkoonsa eikä ole varma, mitä tunnilla tehtiin. Aapista ei vieläkään ole, koska hukkasi sen jo syksyllä, eikä ole saanut tilalle uutta.
Lapsi on itse luonteeltaan tarkka ja ns. asiat kunnolla hoitava, mutta on kärsinyt tuosta unohtelusta ja huolimattomuudesta jo pienestä asti eli varmaan jotain neurologista tms. taustalla. Koska on kiltti, suht suosittu kavereiden keskuudessa jne. niin ei kuitenkaan kelpaa tutkimuksiin kunnalliselle (ei ole varaa yksityiselle). Tätäkö tämä nyt sitten on, vuodesta toiseen? Lapsen koulujuttujen perässä juoksemista ja jatkuvaa varmistelua? Päivittäistä viestittelyä opettajalle?
Kommentit (20)
vanhempien kuuluu ostaa tavarat hukattujen tilalle, kuten aapinen.
Onko lapsesi ylivilkas. Jollei ole, niin sitten hänellä on add eli adhd ilman ylivilkkautta. Ei osaa keskittyä.
Ekaluokkalainen tosiaan vielä harjoittelee koulunkäyntiä. Teidän vanhempien tulee korona ohjata läksyjen tekemisessä.
Kenekäs lapsi se on, sinun vai yhteiskunnan? Kenenkäs sen perään pitäisi katsoa ja kouluttaa elämään?
Ei kai se nyt opettajan vika ole, että kakara ei osaa pitää tavaroistaan huolta? Läksyissä avustaminen taas on sinun vastuusi.
Vierailija kirjoitti:
vanhempien kuuluu ostaa tavarat hukattujen tilalle, kuten aapinen.
Onko lapsesi ylivilkas. Jollei ole, niin sitten hänellä on add eli adhd ilman ylivilkkautta. Ei osaa keskittyä.
Ekaluokkalainen tosiaan vielä harjoittelee koulunkäyntiä. Teidän vanhempien tulee korona ohjata läksyjen tekemisessä.
*kotona
Eiköhän se ole aika tavallista, että vanhempi joutuu ekaluokalla huolehtimaan paljon, että koululainen muistaa tarvikkeensa ja läksynsä. Ja osta sinä se hukkunut aapinen.
Niin. Ihan itse ne omat lapset pitäisi hoitaa. Myös epäonnistuneet yksilöt. Tämän takia yhä useampi on lapseton. Muista vastaisuudessa ehkäisy
Koulu puuttuu asiaan, jos akateemisessa menestyksessä ongelmia. Käytöshäiriöt eivät kuulu koulun hoidettaviksi. Jos koulussa on psykologin palveluita, kannattaa ottaa sinne yhteys tai ainakin yhteys terveydenhoitajaan.
Olin itse lapsena ja edelleen vähän samanlainen. Koulu meni hyvin, mutta en oikein osallistunut tai keskittynyt tunneilla ja koulun hoidin ekaluokasta yliopistoon vähän vasurilla.
Jos lapsi oppii normaalisti ja on ikäisensä tasolla koulussa opetettavissa asioissa, voi vaan olla ettei osaa suhtautua kouluun sen vaatimalla vakavuudella. Nykyään en esimerkiksi ite unohtele työasioita. Ehkä lapsesi on vaan sen verran pieni että tarvitsee aikuisen tukea ja muistuttelua. Rutiinien opettelu on kuitenkin kodin, ei koulun vastuulla.
AP ei viitsi katsoa lapsensa perään? Ei opettaja tule kotiin vahtimaan läksyjen tekoa tai repun pakkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Koulu puuttuu asiaan, jos akateemisessa menestyksessä ongelmia. Käytöshäiriöt eivät kuulu koulun hoidettaviksi. Jos koulussa on psykologin palveluita, kannattaa ottaa sinne yhteys tai ainakin yhteys terveydenhoitajaan.
Ihmettelen kyllä syvästi tällaista asennetta. Omalla lapsellani on nyt kolmannella luokalla korostunut hieman aloittajan lapsen kaltainen käytös (epäily ADD:sta), ja kyllä ainakin opettaja on ollut hyvin kiinnostunut selvittämään asiaa. Ihanko oikeasti teidän kouluissa ei kiinnostuta oppilaiden asioista? Kummalliselta tuntuu.
Ei ole koulun vika. Vanhempien pitää osata ohjata ja huolehtia lapsestaan.
Kuulostaa siltä, että lapsesi on samanlainen kuin meidän. Meidän lapsi on jo kolmannella, mutta edelleen on tavaroita välillä hukassa. Ekaluokalla tavarat oli enemmän hukassa kuin tallessa. Koulumenestys on lapsellani kuitenkin aina ollut hyvä. Oppii nopeasti, mutta huolellisuus ja keskittymiskyky eivät vain ole lapsen parhaita puolia.
Sinun tehtävänäsi vanhempana on ohjata ja auttaa lasta näissä asioissa. Sinun kuuluu huolehtia, että lapsi tekee läksynsä ja opettaa sitä tavaroista huolehtimista kotona. Jos lapsi hukkaa koulun omaisuutta se on tosiaan sinun tehtäväsi hankkia tilalle uusi, ei opettajan. Panosta siihen lapsesi koulunkäyntiin äläkä syyttele asiassa koulua. Kyllä se lapsi siitä oppii pikkuhiljaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että ekaluokkalainen on vielä pieni ja tarvii parhaassakin tapauksessa koulunkäyntiin paljon tukea kotoa. Ja jos lapsella on jotain ongelmia, niin vanhempien panostus on entistä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun vika. Vanhempien pitää osata ohjata ja huolehtia lapsestaan.
No itse ainakin koen, että en voi olla koulussa huolehtimassa lapsesta, enkä voi ohjata häntä kotoa käsin. Siksi pitäisi selvittää, tarvitseeko lapsi jonkinlaista erityistä tukea vai ei. Ja minä ainakin toivoisin, että oman lapseni kanssa edettäisiin joskus siihen pisteeseen, että minun ei tarvitsisi niin kovasti ohjata ja huolehtia, vaan lapsi oppisi itsekin näitä taitoja. Mutta siis meillä on koulun puolesta oltu avuliaita tässä ja selvitystyö on käynnissä.
nro 11
Minä olin koulussa samanlainen. Omat vanhempani eivät kauan jaksaneet yrittää ja jäin oman onneni nojaan ennen tokaa luokkaa. Tavarat hukassa, läksyt tekemättä, haaveilin tunnit. Mutta koska haaveilin tunnit, enkä häiriköinyt ja kokeista pääsin jotenkin läpi (5 ja 6 numeroina), niin ei opettajaan jaksanut tai halunnut keskittyä minuun. Hänen huomio meni äänekkäisiin riehujiin ja niihin, jotka valmiiksi pärjäsi jo hyvin. Pääsin peruskoulun läpi juuri ja juuri. Sen jälkeen useita kouluja kesken. Kokemukseni ja historiani viittaa vahvasti ADD:hen, mutta haastattelevan lääkärin mukaan minulta puuttui yliaktiivisuus ja impulsiivisuus pisteitä, mitkä ovat se ero ADHD:n ja ADD:n välillä. En siis saanut tukea opiskeluun sieltäkään. Kohta täytän 40 vuotta ja saavutuksena peruskoulu+pari työkkärin kurssia. On sentään lapsia, joten elämä ei ole mennyt täysin hukkaan.
Suosittelen vahvasti ottamaan yhteyttä koulun terveydenhoitajaan ja kertomaan tilanteesta ja huolista. Kuraattorilta voi myös saada tukea ja neuvoja. Jos lapsi kaipaa apua koulunkäyntiin, niin sitä pitää saada mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. 5-luokalla lapsi saattaa luovuttaa itse ja sitten voi olla liian myöhäistä.
Ap on ollut yhteydessä terkkariin ja jutellut myös koulupsykologin kanssa, se unohtui mainita. Psykologi totesi, että ei ole tässä vaiheessa vielä huolissaan, koska tosiaan pärjää kyllä koulussa akateemisesti kunhan vaan jaksaa keskittyä hieman. Kotona lapsella on omat vastuualueensa ja joka päivä tietysti katsotaan, että ne läksyt hoidetaan jne. eli ihan turhaa haukkua siellä meitä vanhempia.
ADD on omakin veikkaukseni, olin itse lapsena hyvin samanlainen (mutta keskityin kyllä koulussa hyvin).
Ap
Kiusataanko lasta?
Minulta esim. vietiin peruskouluaikoina repusta ja pulpetista kirjoja, vihkoja ym. tavaroita. Vaatteitani ja muuta omaisuuttani sotkettiin koulupäivän aikana. Opettajia ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ollut yhteydessä terkkariin ja jutellut myös koulupsykologin kanssa, se unohtui mainita. Psykologi totesi, että ei ole tässä vaiheessa vielä huolissaan, koska tosiaan pärjää kyllä koulussa akateemisesti kunhan vaan jaksaa keskittyä hieman. Kotona lapsella on omat vastuualueensa ja joka päivä tietysti katsotaan, että ne läksyt hoidetaan jne. eli ihan turhaa haukkua siellä meitä vanhempia.
ADD on omakin veikkaukseni, olin itse lapsena hyvin samanlainen (mutta keskityin kyllä koulussa hyvin).
Ap
Voihan toki olla, että opettaja ajattelee, että kun lapsi on vasta ekaluokkalainen, ne saattavat kadota, kun lapsi kasvaa. Varmasti osan kohdalla näin onkin. Mulla oli jo heti koulu-uran alusta, ja ehkä aiemminkin, ajatus ADD:sta tai vastaavasta, mutta toisaalta ajattelin, että antaa lapsen nyt vähän vielä kasvaa. Eka ja toka luokka menivät suhteellisen hyvin, mutta heti kolmannen luokan alusta ongelman kasvoivat, kun tuli enemmän muistettavaa, enemmän läksyjä ja pitemmät koulupäivät.
nro 11
Miksi et ole ostanut uutta aapista?