Miten aloittaa downshiftaaminen?
Asun pk-seudulla, käyn 8-16 konttoritöissä, elämä on samaa oravanpyörää. Olen säästänyt rahaa sen verran, että vuoden voisin ainakin olla palkattomalla vapaalla. Mutta luulen, että se vuosi ei riittäisi. Haluan omaan rauhaa, luontoon, ehkä jonnekin mökkiin maaseudulle veren äärelle. Mistä aloittaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä kannattaisi aloittaa jostain helposta. Eli ala minimaalistamaan muuta elämääsi. Kulusi vähenevät ja pääset eroon turhasta roinasta, joka sitoo sinut yhteen paikkaan. Jos sulla on nyt paljon tavaraa, voit niistä eroon päästyäsi muuttaa esimerkiksi pienempään asuntoon.
Miksi pitäisi pienempään asuntoon vaihtaa kun on tarkoitus nauttia elämästään ja asuntohan on sitä mistä nautitaan kun on vapaata. Itselleni ei tullut mieleenkään talon myynti, kun työttömäksi putkeen jäin....juuri sen takia jäinkin, että saan hoitaa suurta puutarhaa ja nauttia siitä.
Se, että on vapaalla, ei tarkoita sitä että kökötetään jossain yksiössä tekemättä mitään.
Silloin nautitaan elämästä ja siitä mitä on tullut hankituksi.
Elämähän alkaa sillä hetkellä kun vapaus koittaa.
Työssä ollessa ei edes kotona olosta ehdi nauttia, kun on sen n. 9t poissa, sitten teet taloustyöt ja aikaa ei kovinkaan paljoa jää, kun jo nukkumaan mentävä.
Meikäläisen unelma olisi että saisi enimmäkseen istua yksiössä koodaamassa ja muutaman tunnin päivässä harrastaa jotain muuta. Työttömänä ei vaan rahat riitä ja onhan se vähän epävarma ratkaisu muutenkin.
Taloustyöt kannattaa ainakin optimoida ja tehdä niitä vain yhtenä päivänä viikossa.
Mihin rahat kiinni downshiftatessa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo downshit on suomeksi?
Sama kuin kävisi painottomassa tilassa basgalla, mutta päinvastoin.
Etsi sun nykyiseen kotiin vuokralainen. Pk-seudulla sijaitsevan asunnon vuokratuotolla maksat helposti maalaismökin vuokran ja jotain jää säästöönkin. Mökin arvo vuosien saatossa laskee, kun taas nykyisen asunnon nousee. Jos kerran on tarkoitus downshiftata, työttömyystuki riittää elämiseen. Säästöjä joudut käyttämään karenssiajalla.
Jos viihdyt mökissäsi, voit sitten vanhana myydä kaupunkiasuntosi ja elellä niillä rahoilla eläkevuodet. Tai jos huomaatkin kaipaavasi kaupunkielämää ja palveluja, voit pistää vuokralaisen pihalle ja palata entiseen. Joku suunnitelma eläkevuosia varten on tarpeen, minimieläke on tosiaan pieni.
Muuta Itikseen. Mieluiten Puhoksen puoleiselle kerrostaloalueelle.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Ihan ensimmäiseksi irtisanot itsesi jos käyt töissä. Sen jälkeen sossuun marisemaan ja siellä pidät puolesi eli käyttäydy agressiivisesti, huudat ja mesoat. Uhkailet työntekijöitä. Näin saat ylimääräistäkin. (Itse sain pc.n).
Kaupungilta asunto jonka laitat vuokralle ja itse muutat edullisempaan paikkaan. Itsellä kaksio Kontulassa, vuokra 700 euroa kk. Laitoin vuokralle 1050 kk. Asun Parolassa jossa maksan yksiöstä juurikin 350 euroa.
Asunnosta nettoaa melko hyvin kun Helsingin kaupunki maksaa Kontulan vuokran.
Nyt minulle jää sen verran ylimääräistäkin että koronan jälkeen voin matkustellakin mitä en todellakaan pystynyt töissä käydessäni tekemään. Tässä näin aluksi....
Paina shift näppäimet näppäimistössä alas.
Ootko koneella? Paina down ja SHIFT yhtä aikaa.
Tee realistinen laskelma paljonko sinulle jäisi kulutusvaraa ilman työssäkäyntiä. Kokeile elää tuolla rahamäärällä muutama kuukausi. Korona-aika voi vähän huono vertailukohta, kun suuri osa istuu pakosta kotona eikä kuluta normaalisti. Mieti mitä sitten, kun kaverit haluaa taas istua kahvilassa 7 euron latteja juomassa ja ei olekaan varaan (tämä noin esimerkkinä).
Mitä tuo downshit on suomeksi?