Onko muita jotka eivät vain kykene ns. aikataulutettuun "normaaliin" työhön kiinteällä tuntipalkalla. Tulee olo kuin olisi vankilassa
En vain kykene siihen.
Yrittäjyys houkuttelee, mutta ei ole tarpeeksi hyviä ideoita...Viime vuodet ovat siis meneet työttömänä.
M31
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille voisi opettaa jo koulussa sosiaalisia taitoja, jotta osaisivat työpaikoilla luoda hyvän hengen ja olla kiusaamatta. Varmasti palkkatöihin olisi enemmän tunkua ja hakijat fiksumpia, jos työilmapiiri olisi keskimäärin parempi.
Palkkatöihin on tunkua. Yhteen paikkaan voi hyvin olla yli sata hakijaa.
Minua ärsyttää eniten juurikin työn aikataulutus. Rassaa herätä aamulla aikaisin ja toisaalta iltapäivällä norkoilla työpaikalla vaikka kaikki työ on tehty. Mutta ei, pitää olla määrätty aika töissä että saadaan työtunnit täyteen. Voin kertoa että tämä ei anna kellekään yhtään mitään. Päin vastoin, alkaa vaan v*tuttaa moinen työelämän kankeus ja tämä jos mikä laskee työmotivaatiota.
Työni itsessään on ihan ok, arvostettu ala ja palkka on kohdillaan.
Minä.
En ole koskaan sopeutunut aikatauluihin enkä työpaikkojen kirjoitettuihin ja kirjoittamattomiin sääntöihin. Työt ei etene kun se ja tämä ja tuo täytyy ensin hyväksyttää sen ja tämän ja tuon esihenkilön kautta ja joku olennainen esihenkilö on just nyt lomalla ja ennen sitä täytyy pitää palaveri voiko asian X päättää henkilö Y.
Työelämä on nykyisin ihmeellistä asioiden siirtelyä henkilöltä toiselle eikä kenenkään tarvitse ottaa vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää eniten juurikin työn aikataulutus. Rassaa herätä aamulla aikaisin ja toisaalta iltapäivällä norkoilla työpaikalla vaikka kaikki työ on tehty. Mutta ei, pitää olla määrätty aika töissä että saadaan työtunnit täyteen. Voin kertoa että tämä ei anna kellekään yhtään mitään. Päin vastoin, alkaa vaan v*tuttaa moinen työelämän kankeus ja tämä jos mikä laskee työmotivaatiota.
https://yle.fi/uutiset/3-10421446
Mitä tarkoitat arvostetulla alalla, jos et itsekään sitä tuon enempää arvosta?
Minulla on jossain määrin työajoiltaan joustava työ, mutta se on kyllä ahdistavaa, että vaikka tekisi nopeasti ja tehokkaasti, se ei tuo minulle lisää vapaa-aikaa (eikä palkkaa, kuten ap totesi), vaan todennäköisemmin lisää työtä koska "sinähän ehdit tehdä". Työtä pitäisi mitata enemmän suorituksena eikä aikana. Olenkin väliaikaisesti ratkaissut tämän sillä, että en tee mitään nopeasti, enkä tehokkaasti. En myöskään pidä työstäni, enkä pidä siitä, etten voi tehdä asioita haluamallani tavalla. Siksi yrittäjyys kiinnostaa. Minullakaan kuitenkaan ei ole riittävän hyviä ideoita tai osaamista, jotta ainakaan vielä pystyisin yrittäjäksi vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Mukava ja turvallinen olo, kun palkka tulee säännöllisesti.
Eikö sinua häiritse se, että riippumatta siitä kuinka hyvä olet tai kuinka tehokkaasti teet, niin aina vain tulee sama tuntipalkka?
Minua tuollainen ajatus ahdistaa
Ap
Mun bruttopalkka on lähes tuplaantunut viimeisen parin vuoden aikana samalla työnantajalla ja lisäksi bonukset. Tämä toki yksityisellä puolella. Ei ahdista.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Kohta lähtee osa-aikaistamiset tulille. Olisi niin tätä päivää.
Joo, todellakin tuntui vankilassa ololta ja ahdisti.
Ja kauan rohkeutta kerättyäni aloinkin yrittäjäksi, teen lisäksi myös henkilökohtaisen avustajan hommia noin kerran viikossa.
Palkka putosi paljon, mutta ai että, miten elämä helpottui, tuntuu niin vapaalta!
Yrittäjähommat teen kotona, ja voi miten vapauttavaa on saada päättää itse milloin työt tekee (teenkö aamulla vai vasta illalla vai tänään vai huomenna) ja milloin pidän kahvitauon ja milloin ruokailen. Ja voin käydä vaikka kesken päivää lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu...Harmi että valtio verottaa yrittäjät ja tekee muutenkin hommasta kannattamatonta.
Muuten olisin jo laittanut firman pystyyn
Nyt työttömänä
Ei yrittäjä maksa sen enempää veroja kuin palkansaajakaan.
T. Yrittäjä, kirjanpitäjä
Ei ehkä tuloverona, mutta kun laskee alvit mukaan, veroprosentti nouseekin heti yli 50 prossan, vaikka tulot olisivat alle 30t.
Mitä tekemistä sillä alvilla on yrittäjän tulojen kanssa? Toivottavasti et itse ole yrittäjä tuolla tietämyksellä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille voisi opettaa jo koulussa sosiaalisia taitoja, jotta osaisivat työpaikoilla luoda hyvän hengen ja olla kiusaamatta. Varmasti palkkatöihin olisi enemmän tunkua ja hakijat fiksumpia, jos työilmapiiri olisi keskimäärin parempi.
Palkkatöihin on tunkua. Yhteen paikkaan voi hyvin olla yli sata hakijaa.
Jos näin olisi, niin selittäkääpä miksi pikkuvauvojen äiditkin pitää saada työmarkkinoiden käyttöön työllisyyden lisäämiseksi kotihoidontuki poistamalla? Ilmiselvästi meillä on valtava työvoimapula eikä työpaikkoihin ole hakijoita.
Kyllä! Mulla oli sopeutumisvaikeuksia työelämään ainakin tuon vuoksi. Työelämä tuntui sietämättömän ankealta ja harmaalta. Meinasin mennä hulluksi, musta tuli tosi levoton, aloin hölmöillä. Yritin mielessäni alati taistella sitä ankeutta vastaan, jotenkin väkisin pitää itseäni reippaalla mielellä. Se ei toiminut, se vain pahensi asioita.
Lopulta huomasin että ratkaisu oli juurikin päinvastainen: mun piti päästää itseni sammumaan. Kun aivot sammuu riittävästi, niin pääsen sisälläni sellaiseen kivaan syvään puoliunitilaan. Osittain ajattelen töitä, mutta osittain harhailen unohtuneena jossain mielikuvituksessani värikkäissä unelmissa. Se on mukava olotila, se vapautti minut vankilasta, siis vapautti työelämän ankeudesta. Yhä vankilassa töissä, mutta vapaa sisälläni. Vapaa! Vapaa!
Valitettavasti tuossa unelmatilassa pystyy olemaan vain oikeanlaisessa työssä, oikeanlaisessa työympäristössä. Se vaatii paljon omaa aikaa, omaa rauhaa, omaa eristystä. Joten useimmilla työpaikoilla se ei ollut mahdollista, koska useimmat esimiehet on "hyviä tyyppejä" jotka on aivan vakuuttuneita että ne ei saa jättää ainuttakaan työntekijää eristyksiin. Niiden mielestä eristys on paha asia. Niiden mielestä niiden täytyy usein käydä "piristämässä" työntekijää juttelemalla kuulumisia tai muuta mukavaa.
SA A*TA N*A! Niistä esimiehistä ei päässyt eroon niin millään! Aina ne vaan tunki paikalle juttelemaan kuulumisia! Mulla meni hermot esimiehiin tuhannesti! Aina manasin niille että "jättäkää mut rauhaan, pai n*ukaa vit*t uun, vet*ä kää kä*t een, älkää häiritkö!" Ja voitko uskoa: ne tolva* naesimiehet ei hyväksynyt tuota, ne vain alkoivat tulla häiritsemään mua entistäkin useammin! Mikä niitä oikein vaivaa?
Viesti "hyvä tyyppi" esimiehille: teidän seuranne EI piristä eristäytyjätyöntekijöitä! Te vain väsytätte ja kulutatte ja rasitatte heitä! Jos te ette halua menettää työntekijöitänne niin antakaa heidän olla rauhassa omissa unelmissaan. Jos joku työntekijä vaikuttaa masentuneelta tai siis olevan erittäin allapäin, niin älkää menkö häntä seurallanne piristämään. Teidän seuranne hänet on masentanut! Jos tarjoatte hänelle vielä lisää seuraanne, niin te vain masennatte häntä vielä lisää!
t. Nykyinen pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua häiritse se, että riippumatta siitä kuinka hyvä olet tai kuinka tehokkaasti teet, niin aina vain tulee sama tuntipalkka?
Ap
Mua ei häiritse. Teen tehokkaasti jos tuntuu siltä. Teen tehottomasti jos taas tuntuu siltä. Työnantaja maksaa mulle siitä että olen hänen käytettävissään tietyn määrän tunteja ja niinä tunteina saan aikaan mitä saan. Jos pomo sanoo että on kiire niin yritän enemmän, vähemmän kiireisinä aikoina taas saatan vaan istua paikalla päivystämässä, tuleeko jotain mihin minun pitää reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Palkka on noussut ihan hyvään tahtiin vuosien aikana, joten ei todellakaan ole aina sama tuntipalkka.
Ei ahdista vaan kannustaa..
Palkkasi on silti täysin sen työnantajan käsissä.
Hän määrittää paljonko tekijälle maksaa
Ja tuet on valtion ja muiden veronmaksajien käsissä, niitä voidaan leikata ja tullaankin leikkaamaan, kun ei ole työssäkäyviä palkansaajia riittävästi rahoittamaan nämä elämänfilosofiset pohdinnat joita yhä useampi Suomessa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu...Harmi että valtio verottaa yrittäjät ja tekee muutenkin hommasta kannattamatonta.
Nyt työttömänä
Ei ehkä tuloverona, mutta kun laskee alvit mukaan, veroprosentti nouseekin heti yli 50 prossan, vaikka tulot olisivat alle 30t.
Arvonlisäveron maksaa lopullinen kuluttaja, ei yrittäjä. Yrittäjä vain tilittää veron valtiolle. Siksi se pitää näkyä erikseen tuotteen ja palvelun hinnassa.
Jotenkin ketuttaa lukea työttömän valitusta. Työssä käyminen ei ole aina mukavaa, eikä sen ehkä ole tarkoituskaan olla. Työn tarkoitus on elättää sinut ja tehdä sinusta yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö. Työn tekeminen tympii ihan jokaisessa työssä joskus ja työhön voi leipääntyä. Paljon on myös omasta asenteesta kiinni.
Nykynuoret ne vaan ei kestä enää ollenkaan tylsyyttä tai ilotulituksetonta, harmaata arkea. Surullista.
Hohhoijaa, menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt työttömänä
Arvonlisäveron maksaa lopullinen kuluttaja, ei yrittäjä. Yrittäjä vain tilittää veron valtiolle. Siksi se pitää näkyä erikseen tuotteen ja palvelun hinnassa.
Tosiaan. Se yrittäjä, joka hinnoittelee tuotteensa ja kerää verot, on tässä täysin näkymätön ja merkityksetön välikäsi. Asiakkaalle on ihan sama maksaako hän tuotteesta 100 euroa vai 124 euroa. Kokeile vaikka itse! Kauppa käy ihan samaan tahtiin alvilla ja ilman. Not.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ketuttaa lukea työttömän valitusta. Työssä käyminen ei ole aina mukavaa, eikä sen ehkä ole tarkoituskaan olla. Työn tarkoitus on elättää sinut ja tehdä sinusta yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö. Työn tekeminen tympii ihan jokaisessa työssä joskus ja työhön voi leipääntyä. Paljon on myös omasta asenteesta kiinni.
Nykynuoret ne vaan ei kestä enää ollenkaan tylsyyttä tai ilotulituksetonta, harmaata arkea. Surullista.
Hohhoijaa, menkää töihin.
Ei, vaan päinvastoin: nykypäivän työelämässä pyritään rosvoamaan rahaa mistävain mahdollista, useimmiten todellakin ympäröivän yhteiskunnan kustannuksella.
Kyllä arki saa olla harmaata, mutta ei saisi olla niin älyttömän ahdistavaa kuin mitä monet työpaikat on. Pahin ahdistavuus tulee ihan muusta kuin tylsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni itsessään on ihan ok, arvostettu ala ja palkka on kohdillaan.https://yle.fi/uutiset/3-10421446
Mitä tarkoitat arvostetulla alalla, jos et itsekään sitä tuon enempää arvosta?
Mitä tarkoitat ja miten tuo linkki liittyy yhtään mihinkään? Mistä löydät tekstissäni kohdan jossa kerron etten työtäni arvosta?
KYLLÄ. Tapella niistä kesän parhaista lomaviikoista muiden kanssa, hyi hitto... Olen ratkaissut ongelman tekemällä lyhyitä määräaikaisuuksia ja välissä liiton rahoilla. Onnistuu terveydenhuoltoalalla.