Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karenssi uhkaa, kun työttömyysaikana olen hoitanut kaverin lasta :(

Vierailija
11.01.2021 |

Olen ollut jonkin aikaa työttömänä, ja kun kaveri pyysi hoitamaan hänen lastaan (säännöllisesti, muutamana arkipäivänä viikossa), olen tehnyt edes sitä, etten ihan toimettomana olisi. Rahallista korvausta en saanut, mutta olen saanut työpäivinä ruuat (aamiainen, lounas, välipala) sekä pakastemarjoja, jouluruokia, yms. Ajattelin, että olisi parempi mieluummin tehdä jotain kuin olla vain työttömänä, ja mietin myös, että onhan tämäkin tavallaan työkokemusta, mutta nyt on työttömyyskorvaukset tämän vuoksi katkolla ja tuli selvityspyyntö. Kuulemma minut katsotaan työllistyneeksi, vaikka ei tämä ole edes työsuhde!

Miten tällaista voi olla? Ja voiko tässä vedota mihinkään - että halusin olla ahkera ja yritteliäs, saada CV-merkintää, tai että kyse oli vain kaverin antamasta ruoka-avusta ja minä sitten siitä kiitokseksi tein vastapalveluksena tätä lastenhoitoa? Vai käykö nyt niin, että saan karenssin siitä hyvästä, että kaveri auttoi minua ruuan muodossa ja minä vastineeksi tein hänelle vastapalveluksen?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ikinä opi. Te-toimiston kanssa asioidessa EI koskaan saa kertoa tehneensä yhtään mitään muuta, kuin aktiivisesti hakea työpaikkoja. Ei saa sanoa hoitaneensa vanhaa äitiään, ( katsotaan omaishoitajaksi, tuet pois). Ei vapaaehtoistöitä, ( ei ehdi etsiä töitä/ on yrittäjä, tuet pois). Soittaa kitaraa yms. (Saa Teostomaksuja, on yrittäjä, tuet pois.) Autat iäkästä isääsi, olet omaishoitaja (Miten ehdit hake töitä? tuet pois). Siis työnhakijana, möllötät kotona, haet aktiivisesti töitä, ET tee mitään muuta. Ps. Älä käy aktiivisesti edes kirjastossa( siis älä mainitse asiaa), koska sekin voi viedä tuet pois.

Omaishoitaja saa olla, jos hoitaminen ei ole sitovaa. Silloin ei edes omaishoitopalkkiota katsota tuloksi, joka pienentää työttömyyskorvausta, koska se ei ole palkkaa vaan sosiaalitukea, vaikka "palkkana" maksetaan.

Sitovaa se ei ole, jos pystyy käymään töissä. Minä onnistuin saamaan lyhytaikaisen työn heti valmistuttuani kun ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Sillä pystyin vakuuttamaan työkkärille, että hoito ei ole sitovaa eikä estä kokoaikatyön vastaanottamista. Kun omaishoitopalkkiota korotettiin, se siirrettiin puolisolle siksi, että ei väitetä sitä niin sitovaksi, että menettäisin työttömyyskorvauksen.

Myös opiskella saat, mutta siitä joudut tekemään selvityksen, jos vahingossa lipsautat käyneesi jossakin kansalaisopiston kurssilla.

Vierailija
42/47 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu pitää hyväksyttää etukäteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläistäjät kiinnittävät huomiota Suomenruotsalaisiin sukuihin joissa ei enää puhuta Ruotsia mutta sukunimi on säilytetty Ruotsalaisena. Helsingissä saavat nämä ihmiset sietää riesaksi asti Venäläistämisyrityksiä tai Venäjämielistämisyrityksiä kuten varmaan muuallakin maassa.

Vierailija
44/47 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, miten paljon kirjottamattomia sääntöjä työkkärillä on. Tai onhan ne kirjoitettuja, ei vain kerrottuja työnhakijoille.

Kertokaa nyt kokeneet, mitä sinne työkkäriin pitäisi antaa selitykseksi, jos terveys ei enää kestä nykyistä työpaikkaa ja haluaisi irtisanoa itsensä? Karenssi tulee, mutta kyllä kai työkkäri jonkun syyn haluaa, miksi työstä on irtisanouduttu?

Vierailija
45/47 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, miten paljon kirjottamattomia sääntöjä työkkärillä on. Tai onhan ne kirjoitettuja, ei vain kerrottuja työnhakijoille.

Kertokaa nyt kokeneet, mitä sinne työkkäriin pitäisi antaa selitykseksi, jos terveys ei enää kestä nykyistä työpaikkaa ja haluaisi irtisanoa itsensä? Karenssi tulee, mutta kyllä kai työkkäri jonkun syyn haluaa, miksi työstä on irtisanouduttu?

Karenssin välttää toimimalla järjestelmällisesti, käymällä läpi kaikki instanssit jotka voivat työtäsi muokata siten, että selviät siinä.

Sitte. Kun kaikki mahdollisuudet on kokeiltu, etkä edelleenkään selviä, voit ottaa loparit ja jäädä suoraan ansiosidonnaiselle ( miinus ekat omavastuupäuvät)

Menet työpaikan työsuojeluvastaavalle puhumaan. Käydään läpi että mitä pitää muuttaa työssä.

Menet työterveytern ja puhut saman asian. Käydään läpi taas asioita. Otat sairaslomaa tarvittaessa. Pudetään palaveri työnantajan kans, sovitaan näistä muutoksista joilla työtäsi jaksat tehdä.

Jos sitten, kaikkien kevennysten ja ehkä lyhennetyn työpäivän jälkeen et selviä, niin voit lopettaa ilman karenssia.

Lääkärisi lausunto on ratkaiseva. Siinä pitää lukea, että et voi tehdä työtäsi vaarantamatta terveyttäsi. Siinpä se.

Olen nähnyt yhden sellaisen lääkärinlausunnon jossa eu jäänyt mitään epäselvää työkkärille. Asiakkaalle oli tullut määräys hakea kolmivuorossa tehtävää työtä. Lääkäri kirjoitti, että asiakas kärsii unettomuudesta ja on siitä hoidossa ja kolmivuorotyö vaarantaa tämän terveyden. Piste. Eipä tullut karenssia.

T. Työkkärin täti

Vierailija
46/47 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaahan tässä sekin että oletko joka viikko hoitamassa niitä kaverin lapsia

Ei kai yksi kerta haittaa?

Vierailija
47/47 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu pitää hyväksyttää etukäteen

Mistä tietää etukäteen että edes pääseekö opiskelemaan

Ehkäpä saa pääsykokeista liian matalat pisteet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän