Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jako, tuloeroa

Vierailija
11.01.2021 |

Omistan talon 100%. Mies muutti luokseni ja hänen lapsi on noin puolet viikosta meillä.
Miehen muuton myötä laitettiin minulla ylimääräisenä olleeseen huoneeseen myös lämmöt päälle, huone on miehen ja pojan käytössä.

Minä maksan lainakulut + kiinteistöveron (700e/kk+160e/v). Mies maksaa sähkön (yli 2000e/v, sähkölämmitys). Roskis ja jätevesi puoliksi (10e/kk+23e/6kk). Vakuutuksesta mies maksaa puolet koti- ja irtaimiston osuudesta (n.500e/v) ja minä maksan itse koiran osuuden (160e/v). Ruuat on tähän asti maksettu puoliksi, mutta olen pyytänyt tähän muutosta (koska heidän vuoksi ruokamenoni nousivat useita satoja/kk). Maksan itse koirani ruuat ja luut (n.80e/kk, erikoisruoka nivelien takia). Autot, puhelimet yms kumpikin hoitaa itse. Mies maksaa elarin ja lisäksi jotain vanhoja omia lainoja.

Miehen palkka on omaani suurempi, tarkkaa summaa en tiedä. Vuosituloissa ehkä noin puolet isompi (töissä ollessa nettoni n.1800e). Nyt olen ollut jo yli 6kk sairaslomalla ja jatkuu ainakin vielä 2kk (olen saanut 2/3 palkkaa tältä ajalta eli n.1200e, paitsi joulukuulta vain 1/4). Mies on ollut etätöissä saman ajan, matkakuluja tulee lapsi-päivinä.

Miten mielestänne ruokakulut olisi reilua jakaa? Mies ja poika syövät 2 lämmintä ruokaa päivässä, minä vain yhden. Tuntuuko muiden kulujen jako reilulta? Toistaiseksi mies ei ole halunnut lunastaa osuutta talosta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä provo, onhan. Vaimon koira on vaimon kuluerä ja miehen poikakin on puoliksi vaimon kuluerä.

Vierailija
22/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on talon arvo, paljonko on lainaa jäljellä, mikä siinä on kuukaudessa koron määrä ja korkoprosentti?

Ihan kohtuullista on, että mies maksaa talon käyvästä arvosta ”omasta puolikkaastaan” sinulle samalla korkotasolla kuukausittaisen korvauksen. Koska hänellähän tavallaan saa käyttöönsä tuon talon puolikkaan laittamatta siihen ollenkaan rahaa, ja voisi periaatteessa sijoittaa saman summan muualle ja saada siitä tuottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan minäkin, ettö pidätte tarkkaa kirjaa kaikista menoista kuukauden ajan. Se kuulostaa oudolta, että miehen pojan ruokakulut maksatte puoliksi, mutta sinä maksat yksin oman koirasi kulut. 200 euroa kuukaudessa ”vuokraa” on kyllä pieni, kun asukkaitakin on 1,5. Tappiollehan sinä siinä jäät ja kun miehen tulot ovat isommat niin ei kuulosta reilulta.

Itse varmaan laskisin, että mistä se ruoka koostuu. Mitkä olivat sinun ruokamenosi ennen, muistatko yhtään? Ja sitten mies maksaa omat ruokakulunsa ja poikansa kulut. Ja tuo ”vuokra” 200 eiroa on liian pieni 1,5 ihmisen asumisesta.

Mutta olisihan nämä pitänyt laskea ennen yhteenmuuttoa. Läikkyneen maidon perään ei kuitenkaan kannata itkeä vaan miettiä uudelleen.

Jonkinlaista kirjaa olen pitänyt menoista aina. Sieltä laskin nämä hämmentävän suuret ruokamenotkin. Yksin ruokamenoni olivat n.200-250e/kk. Nyt pahimmillaan 500e (eli 1000e/kk!!). Toki pesuaineet ostetaan samalla, mutta ei niitä sentään kuormalavallista mene. Mies kyllä syö paljon, esim iltapalalla menee reippaasti yli puolen leipää ja joka palalle paksu kerros juustoa ja leikkeleet päälle. Juomana mehua/makuvesiä ja niitä menee litroja päivässä. Lapsen ruokamenot ovat varmaan vielä aika samoissa kuin koirani kulut.

Olin tyytyväinen ennen muuttoa tehtyyn sopimukseemme, mutta tilanne on nyt muuttunut sairauteni vuoksi. Jostain syystä sopimus ei oikein jousta... ap

Sinä tosissasi neuvottelet siitä maksatko parempituloisen miehen ruoat ja asumisen. Ok. Sinua on huijattu koko aika ja nyt vasta kun olet jo kuluttanut omat säästösi miehen elämiseen heräät.

Vierailija
24/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempituloinen mies elää siivelläsi ja käyttää sinua hyväksi. Ja ennenkuin joku älähtää, niin kyllä, olen tasan samaa mieltä silloin kun sukupuolet on toisin päin ja jopa silloin kun tuloero on toisin päin (=vähemmän tienaava kokee oikeudekseen asua lähes ilmaiseksi puolison omistuskämpässä). Ydinperhe on eri juttu, jos toisen tulot on pienet juuri siksi että hoitaa yhteisestä päätöksestä yhteisiä lapsia. Tietysti jokainen pari voi keskenään sopia ihan millaisia järjestelyjä haluaa, mutta ei sillä reiluuden kanssa ole mitään tekemistä.

Vierailija
26/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä provo, onhan. Vaimon koira on vaimon kuluerä ja miehen poikakin on puoliksi vaimon kuluerä.

Kyllä tämä on ihan totisinta totta. En vain koskaan ole ajatellut rahaa näin, koska palkkatulot ovat olleet säännölliset. Ap

Vierailija
27/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on talon arvo, paljonko on lainaa jäljellä, mikä siinä on kuukaudessa koron määrä ja korkoprosentti?

Ihan kohtuullista on, että mies maksaa talon käyvästä arvosta ”omasta puolikkaastaan” sinulle samalla korkotasolla kuukausittaisen korvauksen. Koska hänellähän tavallaan saa käyttöönsä tuon talon puolikkaan laittamatta siihen ollenkaan rahaa, ja voisi periaatteessa sijoittaa saman summan muualle ja saada siitä tuottoa.

En tiedä talon arviota tällä hetkellä, olen paljon remontoinut mm. ikkunat, katto, pesutilat, jne. Ostohinta oli 80 000e remonttikuntoisena. Olen ostanut myös 2000m2 tonttia lisää. Velkaa vajaa 90 000e. Korkoja en yhtään muista.. tiedän että taloa on vuokrattu 550e hintaan ennen kuin ostin sen.ap

Vierailija
28/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talon vuokra on ollut 550eur/kk, niin vuokralainen on varmaankin maksanut vesilaskut, sähkölaskut, vakuutukset vuokran lisäksi. Eikö.

Vierailija
29/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talon vuokra on ollut 550eur/kk, niin vuokralainen on varmaankin maksanut vesilaskut, sähkölaskut, vakuutukset vuokran lisäksi. Eikö.

Oma käyttövesikaivo, jätevesi maksaa 46e/v. Sähkön on varmasti maksanut, sitä tässä talossa kuluu lämmityksen vuoksi. Oletan että oma vakuutus on myös ollut. Nämä vain mutulla, myyjä kertoi vuokrauksesta.ap

Vierailija
30/30 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jotenkin pskalta ja ahdistavalta. Ehkä olisi parempi asua erillään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän