Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla tuli just satatuhatta osakkeissa ja rahastoissa täyteen.

Vierailija
10.01.2021 |

Tai no perjantaina oli tullut mutta nyt katselin. Tekis mieli korkata skumppa!

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko niitä osinkoja saa tuonsuuruisella salkulla?

Jos olettaa, että vaikka puolet tuosta on osakkeita, jotka maksavat 5 % osinkoa, tekisi se 2500 euroa.

5% on järjettömän suuri osinkoprosentti, varsinkin tällä hetkellä kun yritykset on tuloksentekokykyynsä nähden niin korkealle arvostettuja. Lisäksi verottaja ottaa välistä omansa.

Kyllä noita 5% maksavia (+-1%-yksikkö) löytää helpostikin, jopa ihan sellaisia joilla on terveellä pohjalla osinko.  minullakin sellaisia salkussa useita.

Vierailija
42/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on siitä hienoa puuhaa, että jos nyt esim. Ap on laittanut kymmenessä vuodessa sen 50000 kiinni (416 euroa kuukaudessa), voi hän nyt kymmenen vuoden jälkeen saada 5 % osingoilla saman summan per kk takaisin koskematta edes siihen sadantuhannen pääomaan. Ihan kiva lisä kuukausituloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Olen kyllä elänyt viimeiset kymmenen vuotta. Sijoitussummaa olen nostanut sitä mukaan kun palkka on noussut mutta kuitenkin niin että elintasokin on vähän noussut. Ollaan käyty ulkomailla tai kotimaassa joka vuosi lomalla jossain ja esim vanhin lapsista on lähdössä kielimatkalle ensi kesänä jos tilanne sallii. En siis koe että oltaisiin kituutettu mitenkään. Ehkä sen verran sijoittaminen on vienyt mukanaan että karsin vähän omista shoppailuista ja laitan rahan mielummin säästöön.

Aiemmin rahastot oli pääsääntöisesti kohteena mutta nyt olen muutaman vuoden laittanut enemmistön osakkeisiin. Salkussa mm. Kone, Neste, Nordea.

Shoppailua se on pörssissäkin shoppailu, mutta paljon kivempaa! Eikä tule nurkkiin turhaa rojua.

Vierailija
44/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olettaa, että vaikka puolet tuosta on osakkeita, jotka maksavat 5 % osinkoa, tekisi se 2500 euroa.

5% on järjettömän suuri osinkoprosentti, varsinkin tällä hetkellä kun yritykset on tuloksentekokykyynsä nähden niin korkealle arvostettuja. Lisäksi verottaja ottaa välistä omansa.

5%:n tai sen yli olevia osinkoja maksoivat viime vuonna esimerkiksi niinkin eksoottiset firmat kuin Telia, Citycon, Wärtsilä, YIT, Fortum, Lassila & Tikanoja, Ilkka ja Keskisuomalainen. Myös pankkien maksamat osingot ovat yleensä olleet tuota luokkaa, mutta viime vuonna EKP kielsi pankeilta osingon maksun.

Itse saan myös monesta muusta firmasta yli 5 %:n osinkoja siihen nähden, mitä olen aikoinani maksanut osakkeista. Nyt vain osinkoprosentti osakkeen nykyarvosta on pienempi, koska osakkeen arvo on selvästi noussut siitä, mitä olen siitä itse maksanut. Minulla tällaisia osakkeita ovat esim. Elisa, Kesko ja Kone.

Vierailija
45/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno merkkipaalu tuo 100000€, onnea! Itse käyttäisin tässä kohtaa ilmaisua "salkkuni arvo ylitti ensimmäisen kerran 100000€" koska kokemus opettaa, että niitä ylityksiä voi tulla useampia.

Tuosta on hyvä jatkaa ja ajan kanssahan se homma helpottuu, kun osingoista tulee lisää sijoitettavaa - tulevatpa ne sitten sijoittajan tilille tai rahaston tillle.

Mulla meni satanen rikki ekan kerran 2019, ja 2020 keväällä pörssin romahtaessa arvo olikin yhtäkkiä monta kymppiä alle sen. Osingotkin laitettiin jäihin tai leikattiin rajulla kädellä. Kaiken kukkuraksi töistä tuli lomautus ja epävarmuus koko alani tulevaisuuteen, mikä hieman psykologisesti esti iskemästä pohjilta kaikkea liikenevää ja ylimääräistä kiinni pörssiin. Onneksi oli velaton salkku. Sittemmin on kyllä noustu takaisin ja ylikin.

Minä taas laitoin kaiken mitä irti lähti, ja otin 20 000 euron lainankin maaliskuussa sijoituksiin.  Onneksi otin lainan...

Minä otin mieheltä 10000€ pikavipin ja tein elämäni nopeimman 2000€ tappion :-D Vaikka muuten olen olevinani pitkäjänteinen osinkosijoittaja, niin kyllä nuo romahduspaikat saa minut sekaisin ja söhellän ihan typerästi. 

Mies napsi tyynen viileästi halpoja osakkeita lisää salkkuunsa kaksin käsin. Otti toki tappioitakin ulos, koska tarvitsi niitä verotukseen. Mutta sai ostettua paljon halvemmalla takaisin, kuin mitä myi niitä tappiollisia, ja lisäsi omistuksia reippaalla kädellä. 

Vierailija
46/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä ennen koronaa kryptoihin reilut 15k. Ostin 3 btc ja lopuilla rahoilla eth, linkkiä ja random kolikoita.

Vuodessa tullu mukavat 130k salkkuun ja ylöspäin mennään. En tajua miksi ihmiset ei osta kryptoja. 

Koska ne on pelkkää ilmaa ja romahtaa hetkenä minä hyvänsä. Sulle ei jää mitään käteen noista.

Tottakai olen shortannut ja ottanut omani takaisin tuplana, loput onkin extraa.

Vierailija
47/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

109,7 %

Aloitin 2010 mutta nyt parina viime vuotena olen sijoittanut paljon enemmän kuin ennen. Nyt menee jo 900 euroa kuukaudessa sijoituksiin, alussa 40 euroa.

Ap jatkaa. Eli en ajatellut myydä vaan jatkaa näin vielä kymmenisen vuotta ja sitten ehkä siirtyä eläkeelle tai tekemään vaikka 50 % töitä. Kuukausipalkka on 3800 (brutto) mutta oli vain hieman päälle 2000 kun aloitin.

Kova suoritus! Miten sun asuntotilanne? Itsellä 5600€ brutto, mutta asuntolaina Helsingissä vie aika ison siivun.

Vierailija
48/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, ettet ole juurikaan elänyt viimeiseen kymmeneen vuoteen? Eli käytät rahat sitten eläkkeellä sairauksiisi..

Ap ostaa joka päivä itselleen mielenrauhan. Ei tarvitse kauheasti murehtia hajonneesta autosta tai mahdollisista yt-neuvotteluista kun on taloudellista puskuria. Itsekin olen jättänyt säästämisen takia paljon tavaroita ostamatta, mutta ei kaduta sitten yhtään. Mielenrauha on arvokas asia. 

Juuri näin itsekin ajattelen. Se on oikeastaan aika kummallista että ihmiset usein rinnastavat täysillä elämisen tavaroiden ostamiseen. Eihän niillä ole välttämättä tekemistä keskenään, täyttä elämää voi hyvin elää vaikkei juuri kuluttaisi. Toki perustarpeisiin menee osansa. Mutta usein kommentoidaan siihen sävyyn että rahan käyttäminen olisi aina suurempi ilo kuin sen sijoittaminen/säästäminen.

Vierailija
49/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti! Kyllä säästäminen kannattaa aina.

Itse aloitin parikymppisenä, lähes 20 vuotta sitten. Alkuun viitisen kymppiä kuussa pariin eri rahastoon, aina lomarahoista ja muista extratuloista osa sivuun ja pikku hiljaa vähän opetellen osakkeita mukaan. Nyt salkussa reilu 200 000€ ja samalla kuitenkin maksettu Helsingin keskustan kolmion lainaa vaimon kanssa ja reissattua on myös tullut vuosittain perheen kanssa. Moni saattaa yllättyä, miten helposti rahaa saa säästöön ja oikean rahaston tai osakkeen löytyessä voivat voitotkin olla suuria. En ole suurituloinen missään nimessä, mutta parikyt vuotta sijoittamista on tehnyt sen mahdolliseksi, että uskoisin 60-vuotiaana voivani jäävän eläkkeelle.

Vierailija
50/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli just paljon enemmän kuin satatuhatta. Mitä siihen sanot?

Vierailija
51/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5%:n tai sen yli olevia osinkoja maksoivat viime vuonna esimerkiksi niinkin eksoottiset firmat kuin Telia, Citycon, Wärtsilä, YIT, Fortum, Lassila & Tikanoja, Ilkka ja Keskisuomalainen. Myös pankkien maksamat osingot ovat yleensä olleet tuota luokkaa, mutta viime vuonna EKP kielsi pankeilta osingon maksun.

Itse saan myös monesta muusta firmasta yli 5 %:n osinkoja siihen nähden, mitä olen aikoinani maksanut osakkeista. Nyt vain osinkoprosentti osakkeen nykyarvosta on pienempi, koska osakkeen arvo on selvästi noussut siitä, mitä olen siitä itse maksanut. Minulla tällaisia osakkeita ovat esim. Elisa, Kesko ja Kone.

Ja kun kääntää katseen tuonne rapakon taakse niin lista senkun kasvaa.

Vierailija
52/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, ettet ole juurikaan elänyt viimeiseen kymmeneen vuoteen? Eli käytät rahat sitten eläkkeellä sairauksiisi..

Ap ostaa joka päivä itselleen mielenrauhan. Ei tarvitse kauheasti murehtia hajonneesta autosta tai mahdollisista yt-neuvotteluista kun on taloudellista puskuria. Itsekin olen jättänyt säästämisen takia paljon tavaroita ostamatta, mutta ei kaduta sitten yhtään. Mielenrauha on arvokas asia. 

Juuri näin itsekin ajattelen. Se on oikeastaan aika kummallista että ihmiset usein rinnastavat täysillä elämisen tavaroiden ostamiseen. Eihän niillä ole välttämättä tekemistä keskenään, täyttä elämää voi hyvin elää vaikkei juuri kuluttaisi. Toki perustarpeisiin menee osansa. Mutta usein kommentoidaan siihen sävyyn että rahan käyttäminen olisi aina suurempi ilo kuin sen sijoittaminen/säästäminen.

Sama juttu, ja hyvin vaikea on löytää tavaroista sisältöä elämään. On tietenkin mukavaa, että elämä soljuu sujuvasti, kun on mukavuuksien ympäröimänä. On mukava kun on hyvä sänky missä nukkua, ja on hyvälaatuiset petivaatteet ym., ja pienistä ylellisyyksista voi saada mielihyvää, mutta tavarapaljous tuo ainakin minulle ahdistusta. Säästäminen on sen verran tärkeä asia, että hyvinkin helppo olla ostamatta tavaroita sen vuoksi. Vuosi 2020 oli senkin vuoksi silmiä avaava, että voi saada hyvät säästöt aikaan, kun ei voi kuluttaa asioihin, joita ennen piti itsestäänselvänä aiemmin.

Vierailija
53/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, ja hyvin vaikea on löytää tavaroista sisältöä elämään. On tietenkin mukavaa, että elämä soljuu sujuvasti, kun on mukavuuksien ympäröimänä. On mukava kun on hyvä sänky missä nukkua, ja on hyvälaatuiset petivaatteet ym., ja pienistä ylellisyyksista voi saada mielihyvää, mutta tavarapaljous tuo ainakin minulle ahdistusta. Säästäminen on sen verran tärkeä asia, että hyvinkin helppo olla ostamatta tavaroita sen vuoksi. Vuosi 2020 oli senkin vuoksi silmiä avaava, että voi saada hyvät säästöt aikaan, kun ei voi kuluttaa asioihin, joita ennen piti itsestäänselvänä aiemmin.

...joita piti itsestäänselvänä aiemmin...

Vierailija
54/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

109,7 %

Aloitin 2010 mutta nyt parina viime vuotena olen sijoittanut paljon enemmän kuin ennen. Nyt menee jo 900 euroa kuukaudessa sijoituksiin, alussa 40 euroa.

Minulle täyttyi viime viikon torstaina 170.000 euron raja (AOT+OST). Aloitin samoin 2010 kun en keksinyt muuta käyttöä palkalle ja lomarahoille. Tuolloin 2010 ostetut Nesteen osakkeet ovat mukavasti voitolla.

Onnea siitä että olet älynnyt / onnistunut tuurilla (valitse oikea vaihtoehto) ostamaan Nestettä silloin kun oli halpaa. Se on kyllä hyvä osake josta kannataa pitää ainakin toistaiseksi kiinni.

Vierailija
55/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai 400-800 euron kuukausisäästäminen on sitä että "ei eletä ollenkaan vaan maksimaalisesti pihistellään..." Jep jep.

Minulla menee rahastoihin joka kuukausi 1200€ ja siihen pääle vielä osakkeiden ostot. Osakesalkun koko vajaat 170 k€ ja Rahastosalkun arvo vähän yli 100 k€. Ja mistään asiasta ei ole tarvinnut pihistellä. Olen ostanut sitä ruokaa mitä mieli tekee ja tehnyt muitakin asioita mitä mieli tekee.

Vierailija
56/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tällä hetkellä vuokratuloja ja osinkotuloja nettona noin 8 000€ käteen vuodessa. Ja kaiken järjen mukaan ei tuo summa ainakaan vähene tulevina vuosina vaan päin vastoin kun ostan lisää osakkeita joten ihan mukava palkanlisä tuo on.

Vierailija
57/60 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet hävinnyt 100 000 euroa. Tyhmää lahjoitella rahojaan.

Vierailija
58/60 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The first 100k is a bitch, but you gotta do t.

Vierailija
59/60 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
60/60 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans satatuhatta osaketta (Digitalist grouppia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi