Haluaisin tehdä hyväntekeväisyyttä ja auttaa muita muttw
Koen häpeää vaikuttimistani eli siitä että saisin siitä itselleni hyvän olon. Eihän toimintani olisi silloin pyyteetöntä vaan pohjimmiltaan itsekästä. Mitä mieltä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Miksi häpeät sitä hyvää oloa? Kaikki sitä kokevat. Ei siinä muuten olisi mitään järkeä.
Miksi hyväntekijöitä sitten ihaillaan ja nostetaan jalustalle? Jos kerran tekevät hommaa vain oman mielihyvän vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi häpeät sitä hyvää oloa? Kaikki sitä kokevat. Ei siinä muuten olisi mitään järkeä.
Miksi hyväntekijöitä sitten ihaillaan ja nostetaan jalustalle? Jos kerran tekevät hommaa vain oman mielihyvän vuoksi?
No ei se ainakaan mulla ole vain omaan mielihyvään liittymistä. Toki olen tyytyväinen kun voin toteuttaa omaa arvomaailmaani mutta tärkeintä että voin auttaa. Eikä se kyllä aina kivaa ole.
On hyvä, että tiedostaa omat vaikuttimensa. Silloin ei ehkä pääse käymään niin, että auttaja alkaa ohjaamaan ja manipuloimaan autettavaa oman mielensä mukaan. Toisaalta auttamisessa on aina mukana myös itsekkäitä tunteita. Kannattaa keskittyä lopputulokseen eli miten autettavan tilanne muuttui paremmaksi.
Ei ole mitään vikaa jos teet sitä oman hyvän olon takia - ja tietysti auttaaksesi. Saattaisi ola kyseenalaista jos tekisit sitä muiden ihailun takia. Siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kehumalla hyväntekijöitä he saavat myös hyvää mieltä tekemättä mitään. Ikään kuin tunnistamalla kuka tekee hyvin sinä itse olisit vaikuttanut asiaan. Se on aika hauska juttu. Jos ihminen, josta pidät tekee jotain hyvää niin se tuottaa sinullekkin mielihyvää. Jos ihminen, josta et pidä tekee samaa tai enemmän niin se ei hetkauta. Saattaa jopa ärsyttää.
Mä olen töissä järjestösektorilla ja merkittävä osa työtäni liittyy nimenomaan vapaaehtoistyön koordinointiin. Mulle on aivan selvä asia ja täysin fine, että itsekkäistä syistähän sitä hommaa tehdään. Haetaan ajanvietettä, paikkaa hyödyntää omia taitoja, merkityksellisyyden tunnetta, kontrastia omaan elämään, koetaan velvoitetta "maksaa takaisin" itse saatua hyvää...
Antaessaan saa. Se lienee luonnollinen seuraus. Tuleehan pahan tekemisestäkin paha olo aika pian.