Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on muurari. Loukkasi pahasti kätensä. Vain kuukausi sairaslomaa!

Vierailija
09.01.2021 |

Aivan hullun vähän muurarille. Hermot olivat poikki. Lääkäri sanoi niiden palautumiseen menevän 1 vuosi, mutta ei ole varmaa, palautuvatko lainkaan.

(mieheni on myös insinööri, mutta on tehnyt pidempään jo muurarin töitä, koska niitä on helpommin saatavilla ja palkka parempi. Sairaalassa eivät tienneet insinööritutkinnosta, joten sairasloma annettiin muuratityön perusteella.)

Sormissa on heikko tunto vain ja ne eivät juurikaan liiku nyt.

Käsi osui työmaalla sellaiseen sähköiseen leikkuriin, jolla katkaistaan tiiliä. Ei kuitenkaan ole työtapaturma, sillä meillä on okt rakenteilla meille itselle ja se tapahtui siellä.

En ymmärrä, miksi annettiin vain kuukauden sairasloma!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasta salaisuudet

Vierailija
22/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap puhuu totta....

Saikkua tullaan jatkamaan. Minulla oli nuorena samantyyppinen vamma, pätkissä jatkettiin saikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työnjohtajana erään kaupungin talonrakennusosastolla.

Sinne tuli juttelemaan mies, joka oli ollut sairaslomalla kivuliaan työssä tapahtuneen murtuman vuoksi. Hänen sairaslomansa oli päättymässä ja eka työpäivä olisi ollut seuraavana päivänä.

Hän sanoi olevansa vielä niin kipeä, ettei pysty töihin. Sanoimme, että saa alkuun helppoja töitä.

Kamalaa, mutta hän teki i t s e mur han samana iltana. Häntä pelotti niin paljon se, että kivulloisena pakotetaan työhön. Ei löytänyt muuta ratkaisua.

(olin itse uusi työntekijä. En ollut tavannut häntä aiemmin. Muut sanoivat hänen olleen hyvä työmies)

Tuossa vaiheessa ihminen ohjataan työterveyshuollon arviointiin ei töihin.

Vierailija
24/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne tuli juttelemaan mies, joka oli ollut sairaslomalla kivuliaan työssä tapahtuneen murtuman vuoksi. Hänen sairaslomansa oli päättymässä ja eka työpäivä olisi ollut seuraavana päivänä.

Hän sanoi olevansa vielä niin kipeä, ettei pysty töihin. Sanoimme, että saa alkuun helppoja töitä.

Kamalaa, mutta hän teki i t s e mur han samana iltana. Häntä pelotti niin paljon se, että kivulloisena pakotetaan työhön. Ei löytänyt muuta ratkaisua.

(olin itse uusi työntekijä. En ollut tavannut häntä aiemmin. Muut sanoivat hänen olleen hyvä työmies)

Selvää, että tuossa isommat ongelmat takana! Kuulostaa siltä että asiasta tietämättömät ovat tehneet omat johtopäätökset.

Vierailija
25/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kyse on siitä, että nyt alkuun on sairaslomaa tuon verran, mutta tottakai sitä jatketaan sen mukaan kuin tilanne on. Ja ei pidä ajatella niin, että tuossa kuukaudessa pitäisi tulla työkuntoon tai että olisi huonosti parantunut, jos ei vielä kuukauden päästä pääse töihin.

Kuten joku muukin sanoi, tätä nykyä ei läheskään kaikissa tilanteissa tule kerralla pitkää sairaslomaa vaan sitä jatketaan myöhemmillä lääkärikäynneillä.

Itse olin suuressa leikkauksessa, jonka jälkeen sairaalasta kirjoitettiin sairaslomaa tuo samainen kuukausi, mutta jatko kehotettiin hakemaan työterveyslääkäriltä, jonka kanssa voi muutoinkin arvioida tarkemmin työhön kykenemistä. Loppujen lopuksi olin yhteensä 3,5 kk sairaslomalla, joka tuon ensimmäisen kuukauden jälkeen koostui parin viikon pätkistä.

Toipumista miehelle ja riittävästi särkylääkkeitä!

Vierailija
26/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Jos ap puhuu totta....

Saikkua tullaan jatkamaan. Minulla oli nuorena samantyyppinen vamma, pätkissä jatkettiin saikkua.

Juu

Vierailija
27/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vapaa-ajan vakuutusta. Harmi kyllä.

Vierailija
28/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaa saa kyllä lisää. 

Vierailija
29/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin pääasia olisi vain kuinka paljon saa lomaa. Kyllä sitä tarvittaessa jatketaan. Hyvä että kontrollia välissä eikä heti pitkää aikaa anneta.

Toki oltava kontrollit. Mutta luuleeko lääkärit oikeasti, että kaikki tahtovat olla sairaslomalla jos töissäkin pärjää?

Vierailija
30/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli todettiin työkyvyttömäksi. Vuoden verran lähes sai sairaslomaa 3-4 vk kerrallaan ennen kuin eläkepaperit vetämään.

Vierailija
31/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvää, että tuossa isommat ongelmat takana! Kuulostaa siltä että asiasta tietämättömät ovat tehneet omat johtopäätökset.

Kuinka niin. Hän nimenomaan hermoili sitä, että pakotetaan työhön, jota ei kipujensa vuoksi voi tehdä.

Vierailija
32/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä tietoa johon kannattaa tutustua:

https://www.kela.fi/sairastaminen

Ei tuu sitten yllätyksenä., ihmisillä on myös tiedonottovelvollisuus. Sairauslomaa jatketaan varmasti niin kauan kuin on tarpeen, mutta töihin voi palatan osittain työkykyisenäkin esim osasairauspäivärahaa turvin, sitten kun se katsotaan mahdolliseksi.

Eli sairauspäivärahaa voi Kelalta saada max 300 pv ja jos työkyky on palautunut tuossa vaiheessa osittain voi osasairauspäivärahaa saada max 120 pv. Eli ei miehesi kannata panikoida vielä yhtään.

Vierailija
33/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaiheessa ihminen ohjataan työterveyshuollon arviointiin ei töihin.

Hänet kyllä ohjattiin töihin.

Vierailija
34/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oikein insinööri. No niitä hommia varmaan pystyy tekemään kipeälläkin kädellä, paremmin kuin muurarin.

Vierailija
35/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuu sitten yllätyksenä., ihmisillä on myös tiedonottovelvollisuus. Sairauslomaa jatketaan varmasti niin kauan kuin on tarpeen, mutta töihin voi palatan osittain työkykyisenäkin esim osasairauspäivärahaa turvin, sitten kun se katsotaan mahdolliseksi.

Eli sairauspäivärahaa voi Kelalta saada max 300 pv ja jos työkyky on palautunut tuossa vaiheessa osittain voi osasairauspäivärahaa saada max 120 pv. Eli ei miehesi kannata panikoida vielä yhtään.

Ohis: mitä tapahtuu kun tuo maksimisairaspäiväraha ja maksimi osasairauspäiväraha tulevat täyteen ja ei vieläkään pysty työhön.

Mutta kuitenkin vaikuttaisi siltä, että myöhemmin pystyy. (tällainen tilanne voisi olla mt-ongelmissa tai syövissä tms)

Vierailija
36/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin. Hän nimenomaan hermoili sitä, että pakotetaan työhön, jota ei kipujensa vuoksi voi tehdä.

Sitä ei tarvitse hermoilla. Sen jälkeen, kun käsi on muuten kunnossa eli haavat ja murtumat ovat riittävästi parantuneet, pitää kättä vielä kuntouttaa, jotta liikeradat palautuvat.

Itselläni rannemurtuman kipsin poiston jälkeen oli ranteen liikkuvuus ihan hakusessa, mutta fysioterapeutin käsijumppaohjeet toimivat hyvin.

Vierailija
37/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai oikein insinööri. No niitä hommia varmaan pystyy tekemään kipeälläkin kädellä, paremmin kuin muurarin.

Insinööriksi valmistumisesta on jo niin kauan aikaa, että tuskin sellaisia hommia enää saa. Hän on muurannut vuosikausia ja kehittynyt sillä alalla. (toki voi yrittää mitä vaan, mutta uusia insinöörejä on valmistunut jo työnhakijoiksi tässä välillä paljon)

(ihmettelen tuollaista asennetta että ai oikein insinööri. Mitä kummallista siinä muka on)

Vierailija
38/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei tarvitse hermoilla. Sen jälkeen, kun käsi on muuten kunnossa eli haavat ja murtumat ovat riittävästi parantuneet, pitää kättä vielä kuntouttaa, jotta liikeradat palautuvat.

Itselläni rannemurtuman kipsin poiston jälkeen oli ranteen liikkuvuus ihan hakusessa, mutta fysioterapeutin käsijumppaohjeet toimivat hyvin.

Tuollaista kuntoutusta mieheni saa sairaalan fysioterapeutilta sitten, kun kipsi ja ompeleet poistetaan.

Vierailija
39/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaslomaa annetaan pienissä pätkissä, vaikka heti tiedetään, ettei tule työkykyiseksi pitkään aikaan.

Tällaiselle stressataan vain ihmistä ja kuormitetaan turhaan terveydenhuoltoa.

Vierailija
40/56 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: mitä tapahtuu kun tuo maksimisairaspäiväraha ja maksimi osasairauspäiväraha tulevat täyteen ja ei vieläkään pysty työhön.

Mutta kuitenkin vaikuttaisi siltä, että myöhemmin pystyy. (tällainen tilanne voisi olla mt-ongelmissa tai syövissä tms)

Työkyvyttömyyseläkettä haetaan yleensä kun tuo 300 pv alkaa täyttyä ja sen voi saada myös puolikkaana eli pystyy jatkamaan osa-aikatöissä. Päätöksissä lukee kyllä milloin ko. päivät on täyttymässä ja mitä kannattaa tehdä. Lukekaa päätökset huolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi